Gå til innhold

noen som kan avstemming?


JDT

Anbefalte innlegg

hei!!

Studerer økonomi per idag. Har lest om avstemming,men vet ikke hva man EGENTLIG gjør i praksis. kan tenke meg, ut ifra teorien- så skal man kontrollere en konto mot en annen? i praksis må man også da sitte og krysse av alle beløpene som er like,og deretter finne frem til om det er et avvik?

ta f.eks en bankkonto:

konto 2000 kassekreditt (salg kontant+salgkort+salg kreditt)

konto 2100 bank

De beløpene man skal ha fått inn på kassekreditten skal stemme med de beløpene man har fått inn på banken...er det slik det virker...er bvare så nysgjerrig på hva man gjør i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, man stemmer av bokført bankkonto (f.eks konto 2100) mot bankutskriftene fra selve banken. Hvis det finnes avvik, ene eller andre veien, så må disse enten fjernes (hvis det f.eks skyldes feilføring), eller dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man stemmer av bokført bankkonto (f.eks konto 2100) mot bankutskriftene fra selve banken. Hvis det finnes avvik, ene eller andre veien, så må disse enten fjernes (hvis det f.eks skyldes feilføring), eller dokumenteres.

Ja, dette er riktig. Men så må man ikke glemme at det ikke bare er bankkontoen som skal avstemmes, ALLE balanseposter og relevante resultatposter skal avstemmes. Å avstemme betyr rett og slett å kontrollere at den verdien som står som utgående balanse er riktig i forhold til virkeligheten. Det man gjør er at man gjør en separat beregning og så sammenlikner med verdien som står bokført som utgående balanse på kontoen. Feks påløpt rentekostnad: man gjør en beregning med utgangspunkt i saldo og rentesats og ser så om dette er iht det som er bøkført. Husleiekostnader: gjør en kontrollberegning om at det er bokført riktig beløp på resultatkontoen for husleie sett i forhold til husleiekontrakten. sum av alle reskkontroer skal være i henhold til den tilhørende hovedbokskontoen. Bokførte avskrivninger skal også kunne kontrollregnes. Samme med påløpt arbeidsgiveravgift, påløpt feriepenger, påløpte kostnader osv. Er bokført verdi av aksjene iht markedsverdien oppgitt på årsoppgave? Alle balansekontoer skal kunne kontrolleres mot dokumentasjon og så sammenliknes. Det gjelder å dokumentere og sannsynliggjøre realiteten i regnskapet, det er nemlig disse tallene som rapporteres videre til brukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er riktig. Men så må man ikke glemme at det ikke bare er bankkontoen som skal avstemmes.

Nei, det vet jeg. Jeg tok bare bankkonto som eksempel slik TS gjorde. Jeg avstemte balansekontoer som en del av jobben min før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...