Gå til innhold

Frakte pus fra oslo til stavanger


Snop

Anbefalte innlegg

Jeg skal hjem til vestlandet 3 uker i jula, og tenker å ha med meg pus.

Hun er kjempegrei på reiser, lager ikke en lyd, bare sover fint i buret sitt. Hadde henne i bilen fra stavanger til oslo uten problem.

Så det jeg nå lurer på er:

- Er det best med tog eller fly, tror dere? Det blir fort 4 timer i bur med fly siden jeg først må komme meg til gardermoen, og så fra sola flyplass. Tog blir 8 timer.

- Hvordan i all verden gjør dere med kattedo når dere reiser langt? Tar den med på flyet og sender som ekstrabagasje? Eller hvis jeg ber foreldrene mine kjøpe en ny og ha klar når jeg kommer fram, skjønner hun at det er der hun skal gå på do? Eller blir det fort litt mye forvirring med både ny plass (hun har vært der ganske mange ganger før, men) og ny do på en gang?

- Hvor har man pus når man reiser med tog? Jeg vurderer å ha egen sovekupé hvis det blir tog, da kan jeg gjerne slippe henne ut litt?

Oj, ble mange spørsmål her :)

Alt veier så langt mot fly... jeg bare skjønner ikkje hvordan jeg skal få med meg 3 ukers bagasje, et bur med katt, og en kattedo med meg :unsure: Så det hadde vært kjekt å høre hvordan dere gjør sånne ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, ok! :) Ja, da prøver jeg det.

Valget har falt på fly. Så nå står valget mellom å ha henne i kabinen og å ha henne i lasterommet. Jeg har ikke transportbur som er godkjent for kabinen, og har i utgangspunktet ikke råd til dette heller. Så hvis det er uproblematisk å ha henne i lasterommet vil jeg gjerne det :) Men hvis ikke, drar jeg gjerne mastercardet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, det blir nok lasterom på pus! Målte henne nå i forhold til reglene på hvor stor en transportveske kan være i kabinen, og det blir så trangt at jeg skjønner ikke hvordan hun skal kunne bevege seg engang :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei!

Å frakte katter med fly kan gå veldig bra det, mine har flydd mye i sin tid (alltid inne i kabinen) men sist de fløy sommeren 2009 var de blitt for ... *kremt* ... store, og måtte inn i "dyrerommet" i lasterommet. Hvilket flyselskap reiser du med?

Når du bestiller billetten, bør du ringe den som er ansvarlig for å ta dyrene inn på det flyet du skal reise med (ring flyselskapet, så gir de deg navn og telefonnummer). Det er ikke alltid man får ta med dyrene, av forskjellige grunner, dette vil de opplyse deg om. Ellers så ble jeg fortalt at rommet de bruker til dyretransport er temperert på samme måte som kabinen, slik at dyrene flyr under samme forhold som deg som sitter oppe i kabinen. Det er også mindre støy, i forhold til resten av lasterommet.

Det er viktig å tenke på når du er på flyplassen, at de nok vil røntge buret - da må du holde pusen mens dette skjer. Litt greit å være forberedt :jepp:

Ellers, så er nok det beste å spørre foreldrene om de kan kjøpe en dokasse til pusen din, som kan stå hos dem. Det blir jo lettere for deg, for selv om man kan bruke traller inne på selve flyplassen, må du jo frakte pusen, dokassen og bagasje, og gjerne håndbagasje deler av reisen. Ikke lett med bare to hender. Hvis du er redd for at pusen din ikke helt skal koble med en gang hvor dokassen befinner seg, så kan du gjøre det jeg bruker å gjøre: når kattene er på et nytt sted, gjør jeg istand kassen før de slippes ut av buret. Også viser jeg dem nøyaktig hvor kassen er, verre er det ikke. Mine har flyttet mye på seg, og det har til dags dato ikke skjedd at de har hatt uhell på nye steder pga at de ikke fant kassen. Kattepuser er smarte, så det vil nok gå kjempefint :jepp:

Siden du nevnte tog, vil jeg bare komme med et lite tips: om du bestiller sovekupe så du kan slippe ut pusen din på deler av turen, er det lurt å først sjekke om det er noen kriker og kroker hvor pusen kan gjemme seg slik at du ikke får tak i den, før du slipper den ut. Om du velger å ikke ta sovekupe, bør du ha med dokasse. Men da er jo spørsmålet; er pusen din disiplinert nok til å gå på do de gangene du slipper henne ut av buret så hun kan gå på kassen?

Lykke til da, reisen går sikkert kjempebra! :jepp:

Edit: glemte jo å skrive at du selvfølgelig bør ta med dokasse selv om du bestiller sovekupe....

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt svar, ~Fantabulous_kitten~! De gangene du har reist, har du også hatt en annen do du reiste? Altså, en annen enn den som stod hjemme?

Det jeg tenker hovedsaklig på er at en helt ny do har jo ingen....tissebæsjelukt fra før av (selv om det er rent i buret her hjemme kjenner de sikkert igjen doen på lukten likevel?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nok helt fint med ny do, bare bruk samme sand og vis den til pus noen ganger. ;)

Også kan det være lurt å ha sele og bånd på pus, siden du sikkert må ta henne ut fra buret, er det lurt. Selv om hun kanskje er vant med å bli holdt og er rolig til vanlig, er det greit å ha en ekstra sikkerhet i tilfelle. Katter blir gjerne litt stresset av flyplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai... Nå er jeg tilbake til å vurdere tog. Riktig nok ikke nattog, da jeg fant ut at det ikke er lov å ha med katt på sovekupé.

Jeg fant nemlig ut at det ikke er lov å ha med dyr på flybussekspressen. Så da må jeg ta først lokaltog, så flytog, og så må hun være på lasterommet, og så skal hun fraktes fra sola flyplass og hjem. Så kanskje tog rett og slett er mindre stressende for både henne og meg. I tillegg må jeg sannsynligvis kjøpe nytt bur ettersom det er noen småting som manglet med buret jeg har for at det skal gå på fly. (noe med håndtak på sidene + beholder for mat og vann? Merkelig)

Siden pus var så snill og grei på bilturen som tok 8 timer, kommer det gjerne til å gå greit på toget også i 8 timer. Hun tisset ikke på bilturen, men jeg har sånn "bleieunderlag" i tilfelle, som jeg da skifter ut i så fall.

Eller... kanskje ikke? Argh. Så vanskelig dette skulle være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tog! Har lest om så mange positive erfaringer på diverse forumer med tog på lange strekninger at jeg tror det skal gå kjempefint :catmilk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei igjen Snop!

Når det kommer til dokasse, har det ofte vært helt ny (og dermed ubrukt) dokasse mine har kommet til. De har heller ikke trengt samme kattesand (frem til de var ni år brukte de diverse kattesand fra matbutikk) som de var "vant til" for å skjønne at det var dokassen. Det har holdt at jeg har vist dem hvor kassen var :jepp:

Hvilket flyselskap er det du hadde tenkt å reise med, siden det måtte ha håndtak på sidene av buret? Går ut ifra at det er pga at det skal være lettere for dem på flyplassen å bære buret? Buret mine bruker er et vanlig hardt plastbur, med målene 50x52x70 cm. Her har det ikke vært håndtak på sidene, bare et oppå, men pga størrelsen er det ikke praktisk å bære etter kun det håndtaket uansett. Videre, så har ikke mine hatt mat og vann med seg fra meg, men de har en liten hvit plastkopp (ala sånn som man gjerne ser i fuglebur) som kan festes på gitteret i døren på buret, så det er mulig å fikse mat/vann til dem. Når jeg har hatt kattene med meg inne i kabinen, har jeg helt vann oppi denne koppen når vi var oppe i lufta, men det endte bare med søl pga turbulens etc. Sist jeg reiste var med Wideroe, og nå på mandag skal kattene ut på flytur igjen - med et Wideroefly, så buret er godkjent hos dem iallefall. Tidligere har jeg flydd med Norwegian og SAS, men det er så mange år siden at de jo kan ha endret reglene.

Men jeg skjønner om du dropper fly når du må innom så mange forskjellige transportsmidler for å komme deg dit, da... Er jo ikke bare bare å dra med seg alt heller.

Når det gjelder dyr på tog, så har vel NSB en egen vogn på langdistanseturene som er beregnet for at man kan ha med seg dyr, tror jeg. Første gang jeg reiste med småpusene mine var de veldig unge, bare fem uker gamle. Da var de oppi en pappeske med tepper for å holde varmen. Og dette var både på buss og tog, uten at noen reagerte, men er jo som sagt lenge siden... Så kanskje de er strengere på det nå....

Lykke til på reisen dah! Og kjempefint at du tar pusen med deg! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som søkte flyselskapet om å ha den med som håndbagasje. Det gikk helt greit. Så de har den med seg inn i kabinen.

Jeg hadde ikke sendt min pus i lasterommet. Det tror jeg kan bli veldig skremmende for en katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket flyselskap er det du hadde tenkt å reise med, siden det måtte ha håndtak på sidene av buret? Går ut ifra at det er pga at det skal være lettere for dem på flyplassen å bære buret?

Det var SAS jeg så på. Jeg ble så forvirret av hele greia at jeg bare ga opp :fnise: Det stod noe om at det skulle være lettere for dem, ja.

Tror det skal bli kjempegreit på toget, bestilte plass i dyrevognen :) Så nå er jeg spent på hvordan det er der, kan jo være flere dyr i vogna, og jeg lurer på om jeg må ha henne på fanget i buret, det kan bli trangt i 8 timer! Er sikkert ganske fullt tog et par dager før jul. Men jeg føler meg trygg på at det går bra likevel, folk har jo med seg katt i bur hver dag på toget så det er sikkert en eller annen ordning på det :)

Jeg kjenner noen som søkte flyselskapet om å ha den med som håndbagasje. Det gikk helt greit. Så de har den med seg inn i kabinen.

Jeg hadde ikke sendt min pus i lasterommet. Det tror jeg kan bli veldig skremmende for en katt.

Jaa, men katten min er litt svær i forhold til reisebagene. Hun er større i vekst enn de fleste katter jeg har sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Da er egentlig mitt beste tips til deg å være så tidlig ute som mulig, og gå på toget så fort som mulig. Om du går på i Oslo, er vel dette utgangspunktet til toget, slik at det egentlig skal være tomt når du kommer dit? Da er det lettere å få sett eg ut en egnet plass for deg og pus.

Hvor stort er buret til katten din? Ellers, som andre har nevnt lengre oppe i tråden her, er det nok lurt å sette på henne en sele før du drar hjemmefra, så kan du sette på henne bånd så hun kan komme litt ut av buret og strekke på seg iløpet av turen. Hunder i dyrevognen får jo gå litt rundt, da burde absolutt katten få det også.

Et siste punkt bare, så skal jeg gi meg :jepp: Har du sele til henne fra før? Om du kjøper et nytt sett, er det lurt å prøve det ut noen ganger før du drar. En av mine kom seg alltig ut av selene, spesielt gjaldt dette seler med klips. Hun kom seg ut av de andre også, uten at jeg skjønner hvordan, men det kan være verdt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er egentlig mitt beste tips til deg å være så tidlig ute som mulig, og gå på toget så fort som mulig. Om du går på i Oslo, er vel dette utgangspunktet til toget, slik at det egentlig skal være tomt når du kommer dit? Da er det lettere å få sett eg ut en egnet plass for deg og pus.

Hvor stort er buret til katten din? Ellers, som andre har nevnt lengre oppe i tråden her, er det nok lurt å sette på henne en sele før du drar hjemmefra, så kan du sette på henne bånd så hun kan komme litt ut av buret og strekke på seg iløpet av turen. Hunder i dyrevognen får jo gå litt rundt, da burde absolutt katten få det også.

Et siste punkt bare, så skal jeg gi meg :jepp: Har du sele til henne fra før? Om du kjøper et nytt sett, er det lurt å prøve det ut noen ganger før du drar. En av mine kom seg alltig ut av selene, spesielt gjaldt dette seler med klips. Hun kom seg ut av de andre også, uten at jeg skjønner hvordan, men det kan være verdt å tenke på.

Buret er.... tja... akkurat så stort at katten (som er stor) kan snu seg, stå oppreist og ligge, og fortsatt ha noen cm boltreplass :P Og akkurat så stort at det blir ubehagelig å ha det på fanget i 8 timer, hehe. Det beste er om jeg kan ha henne på gulvet eller i stolen ved siden av meg dersom ingen sitter der.

Det er plassbilletter så jeg får nok ikke velge hvor jeg kan sitte :/ Blir det helt krise så kanskje jeg kan spørre om å bytte plass med noen.

Jeg har bånd til henne, ikke noe klips, bare sånn tynt bånd som man trer rundt beina og halsen. Denne er veldig grei, for hun kommer seg ikke ut av den, hun prøver ikke engang. Men det er gjerne litt kjedelig for henne å ha denne på hele turen, det kan hende hun plutselig oppdager at hun har den på, og flipper inni buret sitt (hun har en tendens til det med halsbånd i hvert fall, det går helt fint å ha det på helt til hun oppdager at det er der :fnise: )

Men jeg skal ta det med i hvert fall :) Men jeg er litt redd for at hvis jeg lar henne gå tur i vogna, at hun finner på å tisse. Det er lite sannsynlig, men siden hun er så grei på det med buret likevel, og jeg skal ha bleieunderlag, så kanskje det er best å holde henne der, kanskje? Hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

i dyrevognen er det plass til 3 dyr. så det er ganske lite :)

men det går nok fint, fraktet valpen min i dyrevognen. ingen problem :)

Åja, såpass :) Men like så greit at det ikke er en hel dyrehage komprimert på en liten vogn. Måtte du ha valpen på fanget? Eller er det plass til å ha dem på gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd Norwegian med pusen min, da fikk vi plass bakerst i flyet og hun satt under setet mitt(spesialplass), det gikk mye bedre enn både bil og tog så det var en veldig god erfaring.

Eneste jeg syntes var stress var sikkerhetskontrollen på Gardermoen fordi de ville at jeg skulle ta henne ut av kattebagen, hadde jeg gjort det hadde jeg ikke fått henne nedi igjen. Så jeg holdt henne i bagen, også kjente de rundt henne. På Værnes var de mye lettere å ha med og gjøre.

På toget reagerte hun veldig på støy, og dyrekupeen var i gangen rett ved wc så mye trafikk til og fra + kaldt. Det ble mjauing i seks timer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Jeg har flydd Norwegian med pusen min, da fikk vi plass bakerst i flyet og hun satt under setet mitt(spesialplass), det gikk mye bedre enn både bil og tog så det var en veldig god erfaring.

Eneste jeg syntes var stress var sikkerhetskontrollen på Gardermoen fordi de ville at jeg skulle ta henne ut av kattebagen, hadde jeg gjort det hadde jeg ikke fått henne nedi igjen. Så jeg holdt henne i bagen, også kjente de rundt henne. På Værnes var de mye lettere å ha med og gjøre.

På toget reagerte hun veldig på støy, og dyrekupeen var i gangen rett ved wc så mye trafikk til og fra + kaldt. Det ble mjauing i seks timer....

Det at de vil du skal ta katten ut av buret for å sjekke har jo med sikkerheten å gjøre. Så fordet om det blir litt stress, er det bare bra at de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...