Gå til innhold

Tannproblemer og biteskinne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurte på et par ting, håper noen her har noen tanker. :)

Jeg var hos tannlegen for noen dager siden, alt stod bra til egentlig, men jeg har så vondt av og til i en tann eller mellom to kjeksler - jeg er ikke helt sikker på hvor. Hva kan dette være? Jeg har en hvit fylling i en av disse tennene. Kan den være ødelagt uten at det synes ved undersøkelse eller røntgen?

Nummer to: Jeg skal tilbake og lage form til en biteskinne som jeg skal få. Hvordan gjøres det? Noen som har gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor du har vondt, men jeg kan svare på det med biteskinnen:)

Tannlegen har en plastform som h*n fyller med noe gele (vet ikke akkurat hva dette er), så legger han denne formen på tennene dine, og du må sitte med den i noen minutter. Da stivner den gelen og så bruker man avstøpningen til å lave en biteskinne i plast.

Når du får biteskinnen så kan det være veldig uvant og rart, og det kan være lurt å prøve å bruke den litt på dagtid (f.eks. mens du ser på TV), så du kan venne deg til den. Jeg går utifra at du skal bruke den på natten da jeg tror dette er det vanligste.

Lykke til :)

Skrevet

[quote name=Forever :)' date='26 november 2010 - 22:46' timestamp='1290808012' post='8625228]

Jeg vet ikke hvorfor du har vondt, men jeg kan svare på det med biteskinnen:)

Tannlegen har en plastform som h*n fyller med noe gele (vet ikke akkurat hva dette er), så legger han denne formen på tennene dine, og du må sitte med den i noen minutter. Da stivner den gelen og så bruker man avstøpningen til å lave en biteskinne i plast.

Når du får biteskinnen så kan det være veldig uvant og rart, og det kan være lurt å prøve å bruke den litt på dagtid (f.eks. mens du ser på TV), så du kan venne deg til den. Jeg går utifra at du skal bruke den på natten da jeg tror dette er det vanligste.

Skrevet

Har hatt slike tannproblemer i perioder hvor jeg var veldig stresset p.g.a. mye problemer/eksamen etc. Merket ikke at jeg bet tennene sammen på dagtid, men om nettene kunne jeg våkne med kjempevondt og kjente helt klart at jeg hadde "2 tonns akseltrykk" i kjevene. Fryktelig ubehagelig å ha såre og kjempeømme tenner. Vondt så fort over og underkjeven fikk tennene så vidt borti hverandre. Huff...

Min tannlege foreslo dette for meg også, men jeg ville se om det gikk over av seg selv, og det gjorde det jo etter hvert. Skinne er helt sikkert en bra ting som hjelper deg med problemet fortere.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg ser at det ikke har vært noen trafikk her på noen dager men jeg svarer like vel.

Det er noe som heter sekundærkaries som man kan få under fyllinger hvis tannlegen ikke har renset bort all kariesen men det ville h*n sett på røntgen bilder. Du kan også begynnelse på hull, det har en tendens til å gjøre litt vondt. Vær flink med tannpuss med fluortannkrem to ganger daglig, samt tanntråd/tannstikkere og munnskyll.

Den gelen som ble nevnt heter alginat og brukes til å ta et avtrykk av alle tennene til feks bittskinne. Går utifra at bruk av bittskinne har gått bra.

Skrevet

Jeg har hatt perioder med ising/vondt i ei tann, uten å kunne helt lokalisere hvor det var. Fikk det ofte plutselig etter at jeg hadde "tygget feil" (mao. tygget på noe hardt e.l.) og da kunne det være vondt å tygge der i noen dager. Har vært ut og inn hos tannlege, som ikke fant noe på bilder, og til slutt borret opp plomba to ganger. Etter den siste gangen fikk jeg beskjed om at hvis det ikke hjalp var rotfylling neste steg. Den siste gangen tok tannlegen en god del av tanna, og jeg var øm i flere dager etterpå, men så gikk det over. Har vært helt fint etter det. Hos meg var det også en hvit plombe.

Kan ikke svare deg på neste spørsmål, men gnisser tenner jeg og, og tror det har vært med på å øke problemet med tanna. Tannlegen min har også foreslått biteskinne, men inntil videre har jeg ikke hatt andre typiske plager - som hodepine og sånt, så jeg venter en stund til. Virker som om jeg gnisser mer tenner når jeg er stressa/har mye arbeid enn ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...