AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 Er det noe med dialekten? klimaet? Det er ikke få ganger jeg har opplevd å bli "snakket ned til" eller sett rart på om jeg har invitert noen jeg ikke kjenner veldig godt med på noe?? Andre byer i norge (les Oslo) har mye mer hyggelige innbyggere - jeg skjønner ikke hva problemet er. Er ikke folk interessert i å bli kjent med nye mennesker? Seg og sitt - det er det det handler om - tydeligvis. Skal ikke greie alle under en kam her - men opplever dette OFTE 2
Gjest Kiro Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Nå kommer det helt an på hvor i Rogaland du holder til ,om det er tettbebygd strøk, eller på landet. Om du er student, eller om du har begynt å jobbe i Rogland. Jeg har stikk motsatt erfaring enn deg, som student. Folk er imøtekommende og blide! Men det har MYE å si hvem du er med. Jeg føler det er et stort klasseskille i Rogaland, og de som plasserer seg selv i øverste klasse er kanskje ikke like imøtekommende som de som har beina godt plantet i bakken. Det er min erfaring. (Etter noen besøk i Oslo derimot ble jeg totalt avskremt av den frekke kulturen man finner på offentlige steder. Makan til hissige og frekke kommentarer fra totalt ukjente har jeg aldri opplevd andre steder)
Gjest Eithne Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 Synes da Rogalendinger er veldig imøtekommende, kanskje litt skeptiske til tider..... Klasseskille derimot kjenner jeg ikke noe til.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Nå kommer det helt an på hvor i Rogaland du holder til ,om det er tettbebygd strøk, eller på landet. Om du er student, eller om du har begynt å jobbe i Rogland. Jeg har stikk motsatt erfaring enn deg, som student. Folk er imøtekommende og blide! Men det har MYE å si hvem du er med. Jeg føler det er et stort klasseskille i Rogaland, og de som plasserer seg selv i øverste klasse er kanskje ikke like imøtekommende som de som har beina godt plantet i bakken. Det er min erfaring. (Etter noen besøk i Oslo derimot ble jeg totalt avskremt av den frekke kulturen man finner på offentlige steder. Makan til hissige og frekke kommentarer fra totalt ukjente har jeg aldri opplevd andre steder) Stavanger...og jeg har bodd her en god stund...flere år
Gjest Eithne Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 Synes nå Stavanger folk er rimelig oppegående, men så spørs det hvem og hvor du har truffet på disse individene som er så skeptiske. Er fra Stavanger (utflytta nå da), men kjenner meg ikke helt igjen.
Gjest Kiro Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Klasseskille derimot kjenner jeg ikke noe til. Da skal du ta en liten tur innom St.Svithun VGS, og deretter ta turen innom Bergeland VGS, så vil du se klasseskillene jeg snakker om. Kulturen på en av de nevnte skolene er slik som ts nevner. Men kun hvis du kommer utenfra.
Gjest Kiro Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 Synes nå Stavanger folk er rimelig oppegående, men så spørs det hvem og hvor du har truffet på disse individene som er så skeptiske. Er fra Stavanger (utflytta nå da), men kjenner meg ikke helt igjen. Jeg tror det er stor forskjell på om du kommer utenfra, eller om du har vokst opp i Stavanger. Men når det er nevnt synes jeg folk er mer imøtekommende i stavanger enn andre steder i landet. Men det har litt å si hvilket miljø man oppsøker. Men nå vet ikke jeg hvilken aldersgruppe du tilhører ts. det har jo også litt å si. Jeg kjenner bare til de som er i aldersgruppen student.
Gjest Eithne Skrevet 26. november 2010 #8 Skrevet 26. november 2010 Vel jeg er oppvokst midt i Stavanger. Men når du sier det ang. Svithun så kan jeg faktisk forstå det og kanskje Kongsgård og St.Olav og har det samme.....er vel for gammal nå
AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 Jeg sier det har med dialekten å gjøre. Selv fikser jeg rett og slett ikke Rogalandsdialekten.
Gjest BabyBlue Skrevet 26. november 2010 #10 Skrevet 26. november 2010 Usj. Folk fra Kongsgård er så besserwissere! Hadde tenkt å begynne der, men etter et besøk syntes jeg bare miljøet var... rart De føler hele tiden et konstant behov for å uttrykke hvor intelligente de er, og er uvanlig politisk engasjert for alderen... Beklager, altså, kan godt tenkes at det er mange koselige folk på kongsgård, men flesteparten slår meg som noen overlegne snobber som stresser med å vokse opp. St. Olav virker som en MYE bedre skole miljømessig. Er noe å vurdere neste år...
^^Belle^^ Skrevet 26. november 2010 #11 Skrevet 26. november 2010 (endret) Jeg sier det har med dialekten å gjøre. Selv fikser jeg rett og slett ikke Rogalandsdialekten. Finnes det bare én dialekt i hele Rogaland? :klø: Da lærte jeg noe nytt i dag også gitt. Til TS: jeg er selv Rogalending og kan, til en viss grad, forstå hva du mener. Jeg traff på utrolig mange merkelige, nesa-i-sky-Rogalendinger da jeg studerte i Stavanger. Men, jeg regner med at jeg bare var uheldig og at jeg hadde truffet på like mange merkelige og nesa-i-sky-Hordalendinger dersom jeg hadde studert i Bergen, eller merkelige og nesa-i-sky-Østlendinger dersom jeg hadde studert i Oslo. Synes uansett det blir litt feil å skjære alle over en kam på den måten, for det å være hyggelig er vel mest sannsynligvis et personlighetstrekk og ikke noe fylkeskommunen lærer bort til utvalgte fylker. Endret 26. november 2010 av ^^Belle^^
Gjest BabyBlue Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 (endret) Det er da forskjellige dialekter? Jeg har bodd i både Stavanger og Oslo gjennom livet mitt, og har derfor utviklet en litt "finere" dialekt av meg selv. Noen snakker skikkelig grovt, mens andre nesten har oslo dialekt krysset med skarring. Her er en artig side om Stavanger http://ikkepedia.org/wiki/Stavanger#Tasta Endret 26. november 2010 av BabyBlue
^^Belle^^ Skrevet 26. november 2010 #13 Skrevet 26. november 2010 Det er da forskjellige dialekter? Jeg har bodd i både Stavanger og Oslo gjennom livet mitt, og har derfor utviklet en litt "finere" dialekt av meg selv. Noen snakker skikkelig grovt, mens andre nesten har oslo dialekt krysset med skarring. Her er en artig side om Stavanger http://ikkepedia.org/wiki/Stavanger#Tasta Joda. Er jo fra Rogaland selv, så det hadde vært litt sært dersom jeg hadde trodd at alle i hele Rogaland snakket likt. Oppdaterte med en sarkasmesmiley. Ikke alltid like lett å vise at det er ironi når det bare er skrevet.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #14 Skrevet 26. november 2010 Finnes det bare én dialekt i hele Rogaland? :klø: Da lærte jeg noe nytt i dag også gitt. Ok, la meg være litt mer presis... :gjeiper: "Jeg sier det har med dialektene å gjøre. Selv fikser jeg rett og slett ikke Rogalandsdialektene." 1
Heisannmannen Skrevet 26. november 2010 #15 Skrevet 26. november 2010 Jeg sier det har med dialekten å gjøre. Selv fikser jeg rett og slett ikke Rogalandsdialekten. Torsdagskveld fra Nydalen hadde jo en "sympatisk" siddis-karakter! Vakker var dialekten.
Gjest BabyBlue Skrevet 26. november 2010 #17 Skrevet 26. november 2010 Torsdagskveld fra Nydalen hadde jo en "sympatisk" siddis-karakter! Vakker var dialekten. Hahah! Selv ikke de med den "groveste" rogalandsdialekten skarrer så sykt mye. Dere kan trygt besøke Stavanger uten at ørene begynner å blø
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #18 Skrevet 27. november 2010 Er det noe med dialekten? klimaet? Det er ikke få ganger jeg har opplevd å bli "snakket ned til" eller sett rart på om jeg har invitert noen jeg ikke kjenner veldig godt med på noe?? Andre byer i norge (les Oslo) har mye mer hyggelige innbyggere - jeg skjønner ikke hva problemet er. Er ikke folk interessert i å bli kjent med nye mennesker? Seg og sitt - det er det det handler om - tydeligvis. Skal ikke greie alle under en kam her - men opplever dette OFTE Har bodd mange steder i dette landet, deriblant byer i Rogaland, og er enig med deg: jevnt over er folk innadvendte, skeptiske, sure, gjerrige, lite rause mennesklig sett og de bærer sterkt preg av å være vestlandet...: det er rett og slett anti-urbanitetens mekka, noe folk der bærer preg av: små tettsteder alt sammen, Stavanger inkludert.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #19 Skrevet 27. november 2010 Ok, la meg være litt mer presis... :gjeiper: "Jeg sier det har med dialektene å gjøre. Selv fikser jeg rett og slett ikke Rogalandsdialektene." Enig, fikser verken folkene eller dialektene der. Stavanger er for emg et møkkasted. Har bodd og jobbet der selv.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #20 Skrevet 27. november 2010 Etter noen besøk i Oslo derimot ble jeg totalt avskremt av den frekke kulturen man finner på offentlige steder. Makan til hissige og frekke kommentarer fra totalt ukjente har jeg aldri opplevd andre steder. Du er nok ingen urban sjel da....og passer ikke så godt i en større by. Det du beskriver er bare dagligdags i byer generelt sett verden over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå