Troilltøva Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 Jeg har en historie med angst og depresjoner og etter at jeg møtte veggen for noen år siden nå har jeg måttet kjempe med nebb og klør for og komme meg på beina og få et normalt liv. Det gjør jeg forsåvidt nå, fra og være isolert og ikke greie noen ting til og flytte og få jobb og bli kjent med nye mennesker så har livet fått en ny vending. Men det er selvsagt et men! Jeg tåler mindre stress, og jeg stresser mye for ingenting og blir utslitt av det. Jeg anstrenger muskler og tenker også veldig mye i de periodene hvor jeg er stressa. Kan heller ikke huske sist jeg våknet uthvilt og følte meg rolig og klar i hodet. I tillegg til psykiske reaksjoner som det og være sliten, tenke mye og få litt angst. Så har jeg fått en del fysiske symptomer også. Jeg får klø-utslett av og til på brystet, hendene og noen ganger på halsen og i ansiktet. Det kommer ikke ofte men i perioder kan det komme ofte. så forsvinner de kanskje til neste dag, hvor det da dukker opp andre plasser. Og jeg er så innmari glemsk, jeg synes det er skremmende og er livredd for at det skal være tidlige tegn på alzheimer eller noe. Mine venninner må minne meg på så mye som de tar for en selvfølge at jeg husker, ting som ikke har skjedd for lenge siden o.l. Jeg er ukonsentrert, og merker det spesielt godt når jeg kjører bil. Hodet føles som det er i tåke og jeg tenker ikke klart. Mensen er alltid sent ute også, og den kommer ikke før jeg får en rolig periode. Den har vært borte fra alt fra 1 uke til 3 mnd, før den har kommet tilbake. Og jeg pleier og få lemus i et av øyenlokkene som pleier og vare lenge, merkelig nok! Jeg er generelt mye urolig og kjeder meg lett og blir rastløs. Og alt dette til tross for at jeg jobber ca 50%, vell inntil nå hvor den ene vikar jobben min ikke trengte meg inntil videre. Jeg har 2 vikarjobber hvor den ene er fast men lite jobbing, og den andre var på litt under 50% så til sammen ble det 50% ca. Jeg har prøvd meg i 100% jobb men det endte med at jeg ble utslitt og sykemeldt. Jeg skal ha et møte om ikke lenge på nav for å søke om AAP, da jeg har innsett at jeg trenger litt hjelp. Jeg har vansker med og få ting til og gå rundt på bare 50% og ihvertfall når det er så uforutsigbart med jobb og jeg ikke greier mer enn 50 :/ Selv om jeg VIRKELIG IKKE har lyst på nav sin hjelp. Been there done that for å si det sånn. Har ikke mye positive erfaringer med det kontoret her, men hva ellers skal jeg gjøre liksom. Det kan ikke fortsette sånn her, da vil nok den harde veggen dukke opp snart igjen. er egentlig bare frustrert og lei og vet ikke helt hva jeg skal gjøre Finnes det medisiner mot stress? en vidunderkur eventuelt...sukk kanskje noen kjenner seg igjen og har noen tips og råd?
Gjest gjest Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Jeg har en historie med angst og depresjoner og etter at jeg møtte veggen for noen år siden nå har jeg måttet kjempe med nebb og klør for og komme meg på beina og få et normalt liv. Det gjør jeg forsåvidt nå, fra og være isolert og ikke greie noen ting til og flytte og få jobb og bli kjent med nye mennesker så har livet fått en ny vending. Men det er selvsagt et men! Jeg tåler mindre stress, og jeg stresser mye for ingenting og blir utslitt av det. Jeg anstrenger muskler og tenker også veldig mye i de periodene hvor jeg er stressa. Kan heller ikke huske sist jeg våknet uthvilt og følte meg rolig og klar i hodet. I tillegg til psykiske reaksjoner som det og være sliten, tenke mye og få litt angst. Så har jeg fått en del fysiske symptomer også. Jeg får klø-utslett av og til på brystet, hendene og noen ganger på halsen og i ansiktet. Det kommer ikke ofte men i perioder kan det komme ofte. så forsvinner de kanskje til neste dag, hvor det da dukker opp andre plasser. Og jeg er så innmari glemsk, jeg synes det er skremmende og er livredd for at det skal være tidlige tegn på alzheimer eller noe. Mine venninner må minne meg på så mye som de tar for en selvfølge at jeg husker, ting som ikke har skjedd for lenge siden o.l. Jeg er ukonsentrert, og merker det spesielt godt når jeg kjører bil. Hodet føles som det er i tåke og jeg tenker ikke klart. Mensen er alltid sent ute også, og den kommer ikke før jeg får en rolig periode. Den har vært borte fra alt fra 1 uke til 3 mnd, før den har kommet tilbake. Og jeg pleier og få lemus i et av øyenlokkene som pleier og vare lenge, merkelig nok! Jeg er generelt mye urolig og kjeder meg lett og blir rastløs. Og alt dette til tross for at jeg jobber ca 50%, vell inntil nå hvor den ene vikar jobben min ikke trengte meg inntil videre. Jeg har 2 vikarjobber hvor den ene er fast men lite jobbing, og den andre var på litt under 50% så til sammen ble det 50% ca. Jeg har prøvd meg i 100% jobb men det endte med at jeg ble utslitt og sykemeldt. Jeg skal ha et møte om ikke lenge på nav for å søke om AAP, da jeg har innsett at jeg trenger litt hjelp. Jeg har vansker med og få ting til og gå rundt på bare 50% og ihvertfall når det er så uforutsigbart med jobb og jeg ikke greier mer enn 50 :/ Selv om jeg VIRKELIG IKKE har lyst på nav sin hjelp. Been there done that for å si det sånn. Har ikke mye positive erfaringer med det kontoret her, men hva ellers skal jeg gjøre liksom. Det kan ikke fortsette sånn her, da vil nok den harde veggen dukke opp snart igjen. er egentlig bare frustrert og lei og vet ikke helt hva jeg skal gjøre Finnes det medisiner mot stress? en vidunderkur eventuelt...sukk kanskje noen kjenner seg igjen og har noen tips og råd? Hei! Kjenner meg veldig godt i det du sier. Sliter mye med stress selv da jeg bor med en bestemor med alzheimers i tillegg til å jobbe 6 dager i uka. Som deg møtte jeg virkelig veggen, dette var da ca et år tilbake. Så det er lite mat, null søvn og null ro. Sliter fælt med ryggproblemer, smerter i brystet og gallopperende hjerte. I tillegg har jeg fått et helt forferdelig svingende temperament....... Nå sliter jeg fortsatt veldig fælt med stress og glemmer veldig mye, men det er noen ting jeg har prøvd som faktisk har bedret stressnivået, så du kan jo se om det er noe for deg: 1: gå deg en tur hver kveld. Det behøver ikke være veldig langt, men gå rolig og ALENE. Gå helst der det ikke er mye trafikk og mas så du får vært helt for deg selv.En lur ting å gjøre kan være å fokusere på det rundt deg. Hver gang du er på vei til å tenke på noe stressende finner du noe annet som du automatisk kutter inn med. For eksempel en sang du liker eller en morsom scene fra en film (høres rart ut, men fungerer å sette hjernen på autopilot slik at du automatisk styrer vekk fra negative tanker og direkte til en positiv en). Jeg har prøvd metoden selv i forbindelse med søvnvansker, og det hjalp meg 2: (denne kan høres litt sær ut, men... verdt et forsøk) Meditasjon. Jeg har i mange år vært sterkt imot det da jeg er av typen "vil klare SJØL uten hjelp", men etter en episode med enormt mange smerter i hjerte etter stress på jobb hadde jeg ikke annet valg enn å prøve. Og det fungerer p-e-r-f-e-k-t. Du må ta et kurs til ca 2.000-2.500 kroner, men det er noe som varer livet ut... det handler rett og slett om å koble ut hjernen og slappe HELT av. Anbefales! 3: Ser du nevner medisiner, men jeg skal si til deg som legen min sa til meg: medisiner kommer til å hjelpe deg, men du kommer til å komme til en egen konklusjon hvor du tror du trenger dem for å slappe av og blir avhengig. 4: Yoga (igjen, høres kanskje litt klisjé ut). Det fungerer og, Anbefaler å bare lese deg raskt opp på noen raske yogaøvelser og gjennomføre de HVER morgen. I lengden ga jeg opp, jeg var for sliten til å gjennomføre det... (ironisk nok) 5: Ta mer vare på deg selv. En lang god dusj, ansiktsmaske, rolig musikk (nå høres jeg nesten ut som den Dr. Greve-reklama...). Bruk lang tid på deg selv, klipp neglene, plukk øyenbrynene etc. Fiks deg opp og ta all den tiden du trenger (ikke sminke altså, mer... spa). Det er ünderbart etter en stressende dag... 6: Vær sosial!! Det nytter ikke å sitte inne og være sliten og stressa. Ingenting tar bort stress mer enn en kveld ute med gode venner og en øl eller to (eller flere.....) Det er i alle fall det jeg har å komme med! Vil bare legge til en gang til: VIKTIG med en god tur/joggetur for å få igang kroppen og slite ut det fysiske såpass at det psykiske ikke gidder holde følge. Da sovner du fortere og mer "fornøyd". Kjenner jeg har vært veldig dårlig til å følge mine egne råd, men de gangene jeg er flink og gjør det hjelper det meg MYE Håper det her hjelper deg litt! Alle fortjener litt ro :søvn:
Troilltøva Skrevet 27. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. november 2010 Tusen takk for at du tok deg tid til og svare mange gode tips du kommer med. Og jeg har vell glemt og skrive at jeg går to turer hver dag siden jeg har hund. en lang tur på dagen, og en kortere tur på kvelden ikke lenge før jeg legger meg. Og jeg synes det er mest avslappende og gå tur på kvelden når det er stille og rolig ute, så den er jeg enig i Det jeg også har lagt merke til i det siste når jeg går tur, er at jeg tenker veldig mye "katastrofetanker" og blir emosjonell og følelsesladd og kan til og med gråte litt. Om noe spesielt har skjedd i det siste for eksempel, eller om jeg har noe manneproblemer også. Jeg går helt i min egen verden og det er mye negative tanker som gjør meg veldig emosjonell som sagt. Jeg har også lært en type meditasjon eller avslappingsøvelse heter det vell. Hvor jeg ligger i sengen og fokuserer på og slippe anstrengelser og kjenne på at kroppen blir tung fra topp til tå. Og det hjelper noen ganger og da sover jeg som regel veldig godt og er mere rolig når jeg våkner neste morgen. Men det er ikke alltid jeg får det til når jeg er urolig. Du nevner også spa og yoga. Det er virkelig noe jeg har lyst til og gjøre og lære og det har jeg tenkt på lenge, men jeg har ikke råd rett og slett. Og jeg vet ikke en gang om det finnes et yoga tilbud her hvor jeg bor siden jeg bor på en liten plass, men det går jo an og finne ut. Jeg har gått mye til massasje timer der hvor jeg bodde før og det hjalp masse på stive og anstrengte muskler. Jeg har prøvd og gått til noen timer her hvor jeg bor nå også, og det har bare blitt et par timer. Som sagt så har jeg ikke råd :/ Prøver også og ta solarium nå og da, for det skal visst være bra nå spesielt i mørketiden og man føler seg jo litt fresh etterpå også. Er også mye sosial foresten Jeg tror det rett og slett er det at jeg går og tenker for mye, at når jeg MÅ noe. Må på jobb, må på møte, må tjene penger, må gjøre ditt og datt så blir jeg stresset. Det har blitt en ond sirkel egentlig. Hvordan fungerer du i hverdagen nå da? jobber du 100%? Gjør du noe spesielt i hverdagen for å minne deg på og slappe av? Jeg skal prøve rådene dine og se hvordan det går
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2010 #4 Skrevet 27. november 2010 Tusen takk for at du tok deg tid til og svare mange gode tips du kommer med. Og jeg har vell glemt og skrive at jeg går to turer hver dag siden jeg har hund. en lang tur på dagen, og en kortere tur på kvelden ikke lenge før jeg legger meg. Og jeg synes det er mest avslappende og gå tur på kvelden når det er stille og rolig ute, så den er jeg enig i Det jeg også har lagt merke til i det siste når jeg går tur, er at jeg tenker veldig mye "katastrofetanker" og blir emosjonell og følelsesladd og kan til og med gråte litt. Om noe spesielt har skjedd i det siste for eksempel, eller om jeg har noe manneproblemer også. Jeg går helt i min egen verden og det er mye negative tanker som gjør meg veldig emosjonell som sagt. Jeg har også lært en type meditasjon eller avslappingsøvelse heter det vell. Hvor jeg ligger i sengen og fokuserer på og slippe anstrengelser og kjenne på at kroppen blir tung fra topp til tå. Og det hjelper noen ganger og da sover jeg som regel veldig godt og er mere rolig når jeg våkner neste morgen. Men det er ikke alltid jeg får det til når jeg er urolig. Du nevner også spa og yoga. Det er virkelig noe jeg har lyst til og gjøre og lære og det har jeg tenkt på lenge, men jeg har ikke råd rett og slett. Og jeg vet ikke en gang om det finnes et yoga tilbud her hvor jeg bor siden jeg bor på en liten plass, men det går jo an og finne ut. Jeg har gått mye til massasje timer der hvor jeg bodde før og det hjalp masse på stive og anstrengte muskler. Jeg har prøvd og gått til noen timer her hvor jeg bor nå også, og det har bare blitt et par timer. Som sagt så har jeg ikke råd :/ Prøver også og ta solarium nå og da, for det skal visst være bra nå spesielt i mørketiden og man føler seg jo litt fresh etterpå også. Er også mye sosial foresten Jeg tror det rett og slett er det at jeg går og tenker for mye, at når jeg MÅ noe. Må på jobb, må på møte, må tjene penger, må gjøre ditt og datt så blir jeg stresset. Det har blitt en ond sirkel egentlig. Hvordan fungerer du i hverdagen nå da? jobber du 100%? Gjør du noe spesielt i hverdagen for å minne deg på og slappe av? Jeg skal prøve rådene dine og se hvordan det går Hm, vel, som du sier er det fort gjort å la tankene vandre når man går tur. Nettopp derfor jeg nevnte "distraksjonsmetoden", hvis jeg skal kalle det det. Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å forklare det noe annerledes, men.. Hm. Vel hovedpoenget er å fokusere SÅ hardt på noe som ikke er stressende og trist, sånn at hjernen din rett og slett ikke klarer å bytte over til de negative tankene du har. Men det er som sagt ikke enkelt å komme inn i metoden, og noen ganger er det vel og litt godt å tenke over ting ... Ja, bra å høre at det fungerer da i alle fall! Du kan og prøve en metode som er lignende som går ut på å først puste inn - holde pusten noen sekunder - puste ut, gjenta dette 10 ganger, så forestille deg selv på det minst stressfulle og mest behagelige stedet du kan tenkte deg, og se for deg at du skal gå ned en 20 skritt lang trapp og du blir mer og mer behagelig og rolig for hvert trinn (høres ut som no sludder, men funker!) Yoga har jeg aldri gått på kurs for å lære, men kjøpte meg en bok til 49,-, en yogamatte og stilte meg opp på stua. Men ja, for å få mest ut av det hadde nok et kurs vært det beste... hehe Spa og er jo noe du kan gjøre 100% selv. Som sagt er det bare å ta seg tid til å ta vare på seg selv og virkelig LA seg selv slappe av. Massasje kan og bli dyrt, ja... Der har jeg vel strengt tatt ikke noen "gjøre selv hjemme"-tips som ikke koster penger Hm... ser hva du mener. Man blir så fokusert på alle de "seriøse" tingene som foregår rundt en, at man rett og slett ikke klarer å tenke på noe annet. Der er vel det eneste tipset at man MÅ la det ansvarsfulle komme litt i bakhodet noen ganger. Du får tross alt ikke jobbet og tjent noe som helst hvis du blir helt utbrent (igjen) Jeg jobber nå ca 110-115% stilling og jobben er veldig underbemannet om dagen, så det hender seg det blir litt mer og. Akkurat NÅ om dagen fungerer jeg ikke spesielt bra (julehandelen er igang), men noe av problemet mitt er at jeg er avhengig av å gå til kiropraktor minst 1 gang i uka, men har rett og slett ikke råd (eller tid) Hm... For å virkelig slappe av går jeg en tur med høy morsom musikk på øra og gauler for meg sjøl, eller jeg tvinger meg sjøl til å være sosial de dagene jeg er mest stressa og nedfor. Er jeg i godt humør blir jeg helst hjemme eller drar ut for meg selv. Det er når det er kjett det er greit å være ute. En annen ting som hjelper meg med å slappe litt av er at folk stopper meg og sier "SLAPP AV!!", det er litt enklere å ta seg tid til å slappe av når andre sier det (så slipper jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke gjør noe)... Men ja. Håper som sagt noe av det hjelper deg. Det viktigste er nok som jeg sa at du må overbevise deg at du virkelig fortjener litt fred og ro, og gjøre noe du virkelig trives med hvis du skal klare å slappe helt av
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå