Gå til innhold

Følelse av "klump i halsen"


Gjest Pia

Anbefalte innlegg

Hei!

I håp om at noen kjenner seg igjen... Jeg har de siste dagene gått rundt med en slags klumpfølelse i halsen. Jeg vet at man kan få en slik følelse i forbindelse med angst. Men jeg har hatt det fint den siste tiden. Men plutselig her om dagen fikk jeg en slik klump, akkurat som en slik klump man får når man er på gråten. Husker den følelsen mye som barn i allefall. Den fysiske følelsen er der, men ikke den psykiske, på en måte. ( litt vankskelig å forklare dette. )

Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å bli kvitt den ekle følelsen.. Har prøvd å la være å tenke på det, men det kommer liksom tilbake hele tiden. I natt fikk jeg ikke sove før mange timer pga denne ekle følelsen. Syntes det er ekstra ekkelt siden det er i halsen mtp på pusten.. :(

Noen andre som kjenner til dette? Hva kan det være, og om det bare er "innbilling", hva kan man i såfall gjøre? Jeg har kjent lignende før, da jeg hadde angst, men nå begynner jeg jo å lure på om det har noe med angst å gjøre, eller om det faktisk er noe som blokkerer...

Har nettopp vært hos legen,( For noe annet ) så har lit lyst å ned igjen allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

I håp om at noen kjenner seg igjen... Jeg har de siste dagene gått rundt med en slags klumpfølelse i halsen. Jeg vet at man kan få en slik følelse i forbindelse med angst. Men jeg har hatt det fint den siste tiden. Men plutselig her om dagen fikk jeg en slik klump, akkurat som en slik klump man får når man er på gråten. Husker den følelsen mye som barn i allefall. Den fysiske følelsen er der, men ikke den psykiske, på en måte. ( litt vankskelig å forklare dette. )

Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å bli kvitt den ekle følelsen.. Har prøvd å la være å tenke på det, men det kommer liksom tilbake hele tiden. I natt fikk jeg ikke sove før mange timer pga denne ekle følelsen. Syntes det er ekstra ekkelt siden det er i halsen mtp på pusten.. :(

Noen andre som kjenner til dette? Hva kan det være, og om det bare er "innbilling", hva kan man i såfall gjøre? Jeg har kjent lignende før, da jeg hadde angst, men nå begynner jeg jo å lure på om det har noe med angst å gjøre, eller om det faktisk er noe som blokkerer...

Har nettopp vært hos legen,( For noe annet ) så har lit lyst å ned igjen allerede.

Halsen er full av muskelatur. Det kan være en lett forkjølelse som har satt seg der.

Dette er mest sannsynlig helt ufarlig, og vil gi seg etter få dager.

Blir det verre, eller vedvarende (mer enn 14 dager) bør du oppsøke lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Men tror ikke det er noen forkjølelse. Det kjennes i allfall ikke sånn ut i det hele tatt. Det kommer og går litt også. Når jeg tror det er borte, så kommer det likevel tilbake igjen. :( Det er så ubehagelig følelse, og jeg blir deprimert av det.

Det kjennes nesten som jeg har svelgt noe mat som er ordentlig svelgt, på en måte..Og det sitter ganske langt nede i halsen..

Forferdelig å gå rundt å ha det slik, som for.eks nå som jeg er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du stresset? Jeg har også opplevd denne "klumpen" i stressende perioder. Av og til var det så ille at jeg følte jeg måtte presse to fingre mot halsgropen for å få puste skikkelig. Ingen god følelse :(

Men hvis du ikke bærer på noe psykisk, ville jeg oppsøkt legen igjen. Det er sikkert ikke noe farlig, men han/hun kan kanskje hjelpe deg med å bli kvitt det irriterende problemet, og kanskje forklare hva det kommer av. Post utfallet her da, hvis du finner en løsning er det sikkert flere som er interesserte i å høre om det! :)

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du stresset? Jeg har også opplevd denne "klumpen" i stressende perioder. Av og til var det så ille at jeg følte jeg måtte presse to fingre mot halsgropen for å få puste skikkelig. Ingen god følelse :(

Men hvis du ikke bærer på noe psykisk, ville jeg oppsøkt legen igjen. Det er sikkert ikke noe farlig, men han/hun kan kanskje hjelpe deg med å bli kvitt det irriterende problemet, og kanskje forklare hva det kommer av. Post utfallet her da, hvis du finner en løsning er det sikkert flere som er interesserte i å høre om det! :)

Ønsker deg lykke til!

Tja, ikke no veldig i allefall. Har en jobb som innebærer litt stress, og er jo en "tenker", som bekymrer meg mye. Men jeg har i grunn hatt det relativt bra i det siste. Er derfor jeg blir litt engstelig. Hadde jeg ikke hatt det bra, hadde jeg nok forbundet det med angst og depresjon.

Jeg har som sagt prøvd å overse det.. Men det er jo vanskelig når jeg fysisk kjenner denne "klumpen". :(

Jeg får vel tusle til legen igjen da... Men får jo uansett ikke gjort det før til uka.

Dette er no møkk! Råd mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en følelse av at jeg hadde noe i halsen en periode i livet mitt da jeg hadde svært mye angst. Det var så intenst at jeg var overbevist om at det var fysisk, og jeg stresset i en måneds tid med tanker om hva det kunne være, jeg trodde jeg holdt på å bli kvalt, at jeg hadde noe i halsen, at jeg hadde forstørret skjoldbrukskjertel. Etter en stund begynte den å gå vekk akkurat de gangene jeg ikke tenkte på angsten, for eks når jeg tok noen glass vin. og jeg begynte å skjønne at det faktisk var psykisk.. og da gikk den også vekk. Jeg husker jeg leeste på den tiden om klump i halsen, om at angstfølelsen ofte setter seg enten i brystet eller i halsen hos folk, og at mange går til legen for de tror det er noe fysisk. Så jeg ville gitt det litt tid, da jeg tror det er svært sjelden at man har noe som sitter fast i halsen dersom man ellers er frisk og ikke har svelgproblemer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en følelse av at jeg hadde noe i halsen en periode i livet mitt da jeg hadde svært mye angst. Det var så intenst at jeg var overbevist om at det var fysisk, og jeg stresset i en måneds tid med tanker om hva det kunne være, jeg trodde jeg holdt på å bli kvalt, at jeg hadde noe i halsen, at jeg hadde forstørret skjoldbrukskjertel. Etter en stund begynte den å gå vekk akkurat de gangene jeg ikke tenkte på angsten, for eks når jeg tok noen glass vin. og jeg begynte å skjønne at det faktisk var psykisk.. og da gikk den også vekk. Jeg husker jeg leeste på den tiden om klump i halsen, om at angstfølelsen ofte setter seg enten i brystet eller i halsen hos folk, og at mange går til legen for de tror det er noe fysisk. Så jeg ville gitt det litt tid, da jeg tror det er svært sjelden at man har noe som sitter fast i halsen dersom man ellers er frisk og ikke har svelgproblemer o.l.

Takk for svar. :)

Ja, jeg har også lest om dette, og leste om det da jeg hadde angst ( dvs, jeg har jo forsatt angst, men jeg har lært meg å takle den og "overvinne" de fysiske symptomene ) bare ikke denne gangen... Mulig jeg er utålmodig. Jeg har jo blitt ganske preget, og mulig det at jeg ikke heeelt kan tro at det er angst, at det er det som gjør at det heller ikke gå over. Jeg forventet ikke å få fysiske angstsymptomer nå, jeg trodde jeg var ferdig med klump følelse i hals osv, så når det da kommer likevel, så er det fort gjort å tro at denne gangen, denne ganger må det være no annet.

Jeg aner bare ikke hva jeg skal gjøre for å få slappet av, for å få denne følelsen bort. :( jeg klarer på en måte ikke overvinne det denne gangen, som jeg ellers har gjort om jeg plutselig for.eks får litt pustebesvær, hjertebank eller svimmelhet. Da tar jeg tak i meg selv, og puster rolig til det går over. Men nå får jeg ikke denne "klumpen" bort! Dvs, den er kanskje borte litt, for.eks når jeg nettopp har våknet. Men den vender stadig tilbake... :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk slitt litt med samme problemet i det siste! Jeg tenker at det er fordi jeg har hatt en litt stressa periode, men det er jaggu med ubehagelig for det! Hva skal man gjøre liksom?

Jeg prøver å drikke litt vin som en anbefalte her. Se om det blir bedre da. Om det gjør det, så er det garanert psyken som spiller oss et puss. Og, er det fysisk forvinner det ikke, da vil du kjenne det hele tiden. Du har sikkert hørt det før, og jeg har hørt det mange ganger, men det er vanskelig å la vær å bekymre seg når man lider av litt helseangst. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg har selv denne følelsen nå , har hatt den i 2 uker snart. Ekkel følelse, men jeg har angst nå og prøver hardt å gjøre noe med det.. så får håpe den forsvinner.

Jeg har lest at når man har angst og er stresset får man og tørr tunge og hals.. kan hende det er halsen som er tørr men føles som om det sitter noe fast der.. jeg har og hatt brennende tunge og lepper pga angsten, legen sa dette var helt vanlig.. kjentes ut som om tunga mi skulle brennes opp. '

Har aldri hatt psykisk angst før så dette er nytt for meg.. samt at alle musklene i nakke/skuldre/ og rygg har låst seg.. er jeg glad det er noe som heter Voltaren tabletter som hjelper :)

Tror vi damer må få kontroll på tankene våre så går det nok sikkert over :) og en ting som sikkert ikke hjelper er å google alle symptomer, for da finner vi jo alle sykdommer.. og jeg tror vi blir bare sykere av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg fikk en følelse av klump i halsen plutselig i vinter. Jeg hadde problemer med å svelge piller, og da det vedvarte, oppsøkte jeg fastlege etter noen måneder. Jeg var noe bekymret, spesielt fordi jeg er tidligere storrøyker gjennom mange år.

Det ble tatt røntgen, og så ble jeg sendt til spesialist. Han mente alt var normalt, og mente dette skyldest muskelstramninger som man f.eks. kunne få ved å sitte i gjennomtrekk el.l. Jeg hadde litt problemer med å tro på dette, men avventet situasjonen i håp om at det ville gå over.

Det har det ikke gjort. Plagene varierer i styrke, og av og til har jeg fått perioder med heshet. Jeg kan også føle det når jeg beveger halsen i forskjellige stillinger. For meg er dette ikke angstrelatert eller forbundet med stress.

Jeg har nå igjen bestilt ny time hos spesialisten, siden dette ikke går over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Hei, vil bare si at jeg har det samme problemet. Men da kan jo være at jeg er forkjølet.

Jeg har gått med denne følelsen av en klump i halsen i flere år. Når jeg endelig sjekka det opp hos ønh-lege viste det seg at der er en forstørret tungemandel så gjør det. Helt ufarlig, men plagsomt og ekkelt. Men mye bedre etter at jeg fant ut av hva det var, og at det ikke var noe med luftrøret/pusten.

Anonym poster: 582af1feaf2212546a33041cebda3344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nøyaktig det samme som du beskriver. Helt nøyaktig det samme. Funnet ut av det?

Angst, ganske sikkert. Siden den gang har det kommet å gått litt i stressende perioder. Nå vet jeg hva det er, og er ikke bekymret annet enn på den måten at når jeg får det, så vet jeg at det har vært litt for mye tankestyr, og må prøve å roe ned. :)

Pia

Anonym poster: c7be9abb4510cad83a311ca6db0fa335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har halsbrann? Jeg gikk slik flere ganger før jeg til slutt fikk vite at det jeg hadde var halsbrann. Kjennes på en måte ut som om det er luft der inne og at du må rape, men det kommer aldri noe ut. Føles ut som en klump.

Vet ikke jeg, var iallefall det først jeg tenkte når jeg så innlegget ditt TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg har fått den klump følelsen. Forrige uke på mandag var jeg ute i et par timer på jobb og kjente den kalde luften gikk inn i halsen og brystet mitt. Dagen deretter hadde jeg veldig vondt i halsen et par dager, også ble jeg forkjøla, etter det nå føles det som om jeg har klump i halsen og kjenner det når jeg svelger, håper det går bort etter noen dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som gikk med den følelsen der en periode. Ho nevnte d for en ho kjenner igjen som er Osteopat. Han hadde sakt at d kan jeg kanskje fikse hvis d er d jeg tror d er. Og han hadde behandlet ho og da gikk d over. Var noe muskulært eller noe sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest diamond

Har akkurat samme følelsen. Føler det litt som en ballong et stykke nedi halsen. Hjelper av og til å spise litt og er bedre om morgenen. Men har litt magekatarr så er nok noe syre opplegg inni der. Men har ikke halsbrann som regel. Kun hvis jeg drikker hvitvin el noe.trodde ikke jeg var så veldig stresset men er nok kanskje der likevel. Er ekkelt dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...