Gå til innhold

Pshyko?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Psyko er et grusomt ord - ja egentlig ikke noe ord i mitt vokabular, men jeg skjønner jo hva folk mener med det likevel. Det jeg ikke skjønner er hvor h-en kommer fra. Jeg har sett flere "pshyko" bl.a. her på KG. Opplys meg, kjære KG-ere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aner ikke. har ikke sett det selv, og det er jo ikke riktig. kanskje det er fordi det heter "psycho" på engelsk, så de blander h-en inn? uansett er det en rar plass å plassere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en vanlig skriveleif hos norske. Det kan være pga at mange sånne ord skrives med H på engelsk. Som f.eks. phsychotic

men det skrives vel psychotic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det skrives vel psychotic?

Hmmm.. det var rart. Jeg lærte at det skrives med H, men kanskje du har rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. det var rart. Jeg lærte at det skrives med H, men kanskje du har rett :)

Jeg tror du blander med ph for f, som i f.eks physics. Ikke en uvanlig ting å gjøre. Tror det er grunnen til at denne sære skrivemåten oppstår også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri sett pshycko før en tråd her inne kom med det. Som Airi sier..kan være du blander

Independent: Det er ikke phsychotic. Da blir det jo som om du sier : fsychothic. ph=f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

men det skrives vel psychotic?

Norsk skrivemåte er "psykotisk". Med det samme jeg skriver, vil jeg nevne et ord i samme gate, nemlig "psykiater". Det er mange som skriver og sier "psykriater".

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk skrivemåte er "psykotisk". Med det samme jeg skriver, vil jeg nevne et ord i samme gate, nemlig "psykiater". Det er mange som skriver og sier "psykriater".

prykRiater, virkelig? Det har jeg (heldigvis) ikke sett ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor får du J fra? Man sier da ikke ordet slik: ps-jaiko.

Nei, jeg skrev det fordi noen mente man skriver pshyko fordi man skriver det slik man sier det. J'en var for å understreke at "sh" uttales som "sj". Hvis den forklaringen hadde vært riktig, ville det jo blitt psjyko.

Skulle man skrevet det slik man uttalte det hadde det jo blitt syko (evt saiko, om man uttaler det på engelsk, noe mange gjerne gjør)

Endret av Snop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...