Gå til innhold

temming av "vill" kattunge


snowbreeze

Anbefalte innlegg

har en kattemor som bestemte seg for å bo hos oss. Etter hver viste det seg at hun hadde en kattunge med seg, ut fra størrelsen tror jeg den var rundt 2 mnd gammel da den kom hit for 2-3 uker siden.

Har prøvd å fange den inn noen ganger. Problemet er å få tak i den, men når man faktisk har fått tak i den er den veeeldig rolig. Den har til og med ligget i over to timer og sovet i armkroken min 4. gangen den var inne. Så det virker ikke som den har noe imot å bli holdt og kost med, gjør ingen tegn til å ville stikke av, så fremt moren ikke er i nærheten i alle fall. Problemet er at den er vanskelig å fange inn, den oppsøker oss ikke selv. Synes det er så rart, en skikkelig selvmotsigelse?:/

Har lest tips om at det kan være lurt å ha de inne i et rom der hvor de ikke har så mange plasser å gjemme seg bort, og bare oppføre seg som normalt til de selv velger å ta kontakt, men har ingen rom som er egnet til dette, derfor må vi heller tvinge oss på selv:/ noen tips til hvordan man kan gå frem for å få temt den skjønne lille skapningen? Kattemamma er helt tam og kommmer gledelig inn frivillig. Tør ikke slippe ungen løs i huset sammen med henne enda, da jeg er redd det blir en håpløs jakt for å få tak i den igjen om den gjemmer seg.

Håper noen kan komme med noen tips:) vil helst unngå avliving, men det er likevel bedre enn at den til slutt blir en løskatt som lider ute i vinter:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha den inn, og mammaen også.

Ikke noe er bedre enn at kattungen ser at mammaen ikke er redd. Det er ikke så farlig om den gjemmer seg i førstninga. Den kommer uansett fram om natta for å spise. Det beste for å temme den, er å sørge for at den er utsatt for deres lyder og lukter 24/7. En liten time per dag er ikke nok til å få en rolig og trygg katt. En tissekasse i en rolig krok løser de fleste problemer, og jeg er sikker på at kattemor vil bruke den, og dermed lærer ungen det og. Du kan alltids stenge dem inn på badet, den første stunda. Så ser du om de vil bruke kassen også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...