Gå til innhold

Herpes

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei på dere alle kloke mennesker :)

Lurte på om herpes smittes uansett ved samleie?

Har googlet det og finner ikke helt ut av om man er smittet uansett hvis man har samleie og man ikke har utbrudd.

Tusen takk for hjelpen :)

Videoannonse
Annonse
Gjest HunterLady
Skrevet

Hei på dere alle kloke mennesker :)

Lurte på om herpes smittes uansett ved samleie?

Har googlet det og finner ikke helt ut av om man er smittet uansett hvis man har samleie og man ikke har utbrudd.

Tusen takk for hjelpen :)

Man trenger ikke bli smittet nei, men sannsynligheten er veldig stor. Selv om du ikke får utbrudd med en gang, så kan det ligge latent i kroppen din i flere år. Kan faktisk gå opptil 10 år før d bryter ut..

Skrevet

Man trenger ikke bli smittet nei, men sannsynligheten er veldig stor. Selv om du ikke får utbrudd med en gang, så kan det ligge latent i kroppen din i flere år. Kan faktisk gå opptil 10 år før d bryter ut..

Dette var nytt for meg. Er det virkelig sånn at om man har samleie med en som har herpes (liggende i latent i kroppen), men ikke har utbrudd så er det høy risiko for at man smittes?

Det er i så fall helt helt nytt for meg.. og skremmende.

Skrevet

Smitter det kun ved utbrudd?

Eller kan en som er har herpes smitte en annen uten at utbrudd er tilstede?

Det er dette som er litt forvirrende som jeg ikke finner ut av...

Gjest HunterLady
Skrevet (endret)

Herpes smitter ved utbrudd.

Endret av HunterLady
Skrevet

Smitter det kun ved utbrudd?

Eller kan en som er har herpes smitte en annen uten at utbrudd er tilstede?

Det er dette som er litt forvirrende som jeg ikke finner ut av...

Ja det smitter kun ved utbrudd, det er første gang jeg har lest noe sted at det er risiko for smitte utenom ved utbrudd.

Gjest HunterLady
Skrevet

Både herpes type 1 og type 2 smitter via væske i blemmer og sår, men smitte kan også overføres når det ikke er synlige tegn på herpes. Viruset kommer inn i kroppen gjennom slimhinne eller gjennom små sprekker i huden.

Genital herpes av type 1 kan man få via munnsex. Genital herpes av type 2 er vanligst, og de fleste blir smittet ved samleie. Man kan ha blitt smittet flere år før det første utbruddet av herpes viser seg. Det vanligste er at man smittes av en person som har få eller ingen symptomer og ikke vet at han/hun har herpes.

Skrevet

Forstår jeg det riktig at det kun smitter ved utbrudd? Er det kun ved utbrudd man må bruke kondom og ikke nødvendig ellers?

Gjest HunterLady
Skrevet

Forstår jeg det riktig at det kun smitter ved utbrudd? Er det kun ved utbrudd man må bruke kondom og ikke nødvendig ellers?

Du kan bli smittet uten at det er utbrudd også.

Gjest MikeWaters
Skrevet (endret)

Det er herpes simplex 2 du ikke ønsker, det er en seksuellt overførbar sykdom, og den kan være nasty. Sjansen er størst for smitte ved synlige utbrudd, men det kan også smitte ellers, dog ikke så vanlig. Herpes simplex 1 som også kalles munnsår eller forkjølessår er utrolig vanlig og ca 70-90% av den voksne befolkningen har viruset latent, de aller fleste får aldri symptomer, og er da immune. Immunitet mot simplex 1, gir ikke nødvendigvis immunitet mot simplex 2, men man er visstnok mere rustet hvis "uhellet" skulle skje.

Herpes 1 og 2 er helt forskjellige virustyper og den ene kan IKKE bli til den andre.

Det er også verdt å ta med seg at kondom ikke alltid hjelper, da man i teorien kan smitte fra kjønnsorgan til kjønnsorgan via finger e.l.

Endret av MikeWaters
Skrevet

Har lest et eller annet sted at nesten 80% av alle mennesker har herpes i kroppen uten å få utbrudd?? stemmer dette? :klø:

Gjest MikeWaters
Skrevet

Har lest et eller annet sted at nesten 80% av alle mennesker har herpes i kroppen uten å få utbrudd?? stemmer dette? :klø:

70-90% har herpes 1 infeksjonen latent i kroppen, men de fleste får sjeldent eller aldri utbrudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...