AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #1 Skrevet 25. november 2010 Ser av en annen tråd at det er mange her som ikke er kristne. Lurer på hvordan dere tenker dere deres egen begravelse? Regner med at den ikke foregår i en kirke, og at dere ikke skal gravlegges på en kirkegård? Hva er alternativene? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, og ikke for å være ekkel.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #2 Skrevet 25. november 2010 Ops,tror jeg postet under feil, skal kansje være under generell debatt. Kan noen hjelpe til med å flytte dette.
Sugerøret Skrevet 25. november 2010 #3 Skrevet 25. november 2010 ikke kristen og jeg har donorkort i lomma i tilfelle noe kan brukes Vil ikke ha noe styr ,ligge i ei kiste i bakken synes jeg er motbydelig grøss Skal kremeres og har sagt til de nærmeste at får kaste meg litt her og der det måtte passe seg. Neida,ikke fullt så enkelt,men kremering ja.Asken behøver de ikke hente eller de kan spre meg i naturen om de sender inn en søknad om det.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #4 Skrevet 25. november 2010 Gi beskjed til moddene inne på ris og ros forumet.
Golde Skrevet 25. november 2010 #5 Skrevet 25. november 2010 (endret) De ulike trossamfunn har ofte egne gravlunder, og egne skikker og tradisjoner for seremonien rundt begravelsen. Endret 25. november 2010 av Golde
Karmosin Skrevet 25. november 2010 #6 Skrevet 25. november 2010 (endret) Gravferdskapeller er sånn innrettet at man kan fjerne eller dekke til de kristne symbolene, så man kan ha ikke-religiøse eller andre religiøse seremonier der. Det er ikke lov å begrave noen i ikke-viet jord, altså utenfor kristen/jødisk/muslimsk/osv. kirkegård. Som human-etiker kommer jeg til å bli lagt på en kristen kirkegård, med mindre jeg bestemmer meg for at jeg vil kremeres og få asken spredt. Endret 25. november 2010 av Karmosin
Malum Skrevet 25. november 2010 #7 Skrevet 25. november 2010 Noen steder finnes det lokaler som er egnet til humanistisk gravferd, men ofte foregår det i kommnale gravkapell, bårehus, offentlige krematorier, sykehus- eller sykehjemskapell. Man kan også ha seremonien hjemme, uten kiste, f.eks bare med et bilde av avdøde, eller urne med asken. For egen de l er jeg ikke så innmari opptatt av hvor jeg blir liggende når jeg er død. Det blir uansett bare asken igjen, og om den plaseres på en kirkegård eller spres i skauen er ett fett for meg.
Gjest Sobril Skrevet 25. november 2010 #8 Skrevet 25. november 2010 (endret) Har hatt noen tanker om det samme selv. For noen år siden døde en kamerat av meg. Han var absolutt ikke kristen, det var en liten, lukket begravelse. Jeg er ikke sikker på om det var prest der engang. Ikke en salme ble sunget. Ble bare lest noen dikt og de som ville fikk si noen ord. Jeg har en bisarr tanke om at det er litt "kult" at noen kan grave meg opp igjen om 500 år og undersøke meg. Og videre komme med sine egne teorier om hvem jeg var etc. :gjeiper: Synes tanken på å bli brent er ekkel, fremfor å råtne. Jeg vet egentlig ikke... Under min begravelse skal alle mine favorittlåter bli spilt, og de som aldri gadd og høre på tekstene under vorspiellene skal trues til å lese dem også Endret 25. november 2010 av Sobril
Miss Muffet Skrevet 25. november 2010 #9 Skrevet 25. november 2010 Det håper jeg mine etterlatte tar seg av på den måten de mener er best, jeg er død, så for meg er det ikke viktig
Gjest Sobril Skrevet 25. november 2010 #10 Skrevet 25. november 2010 Det håper jeg mine etterlatte tar seg av på den måten de mener er best, jeg er død, så for meg er det ikke viktig Selvsagt. Men dersom jeg dør av en sykdom og får god tid til å tenke over saken, så har jeg en viss formening om hvordan greia skal foregå. Det skal ikke være hallelujakor ihvertfall, og "Eg ser" utgår med høye kneløft
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #11 Skrevet 25. november 2010 Var nylig i en utrolig vakker, human-etisk begravelse. Den foregikk i en av de lokale kirkene. Både den avdøde og familien til vedkommende mente og mener fortsatt at kirkene bør brukes til andre ting enn arrangementer i kirkens regi. Den aktuelle kirken er et lokale som passer godt til de fleste arrangementer. Det er et vakkert rom med nydelig lys og akustikk. For dem var det en liten triumf at kommunen tillot en human-etisk begravelse i en av kommunens kirker, og de håper å ha tråkket opp en sti for andre som ønsker det samme. Min egen begravelse har jeg ikke tenkt noe på enda, og jeg regner med at de etterlatte vil ta seg av det slik de mener det er best.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #12 Skrevet 25. november 2010 Jeg ønsker definitivt ikke en kristen seremoni, har oppdaget mer og mer at prestens taler ikke gir meg noen trøst. Ellers vet jeg ikke hvordan seremonien skulle være - jeg regner nemlig med å overleve både mine foreldre og min samboer, og har ikke lyst på barn, så jeg vet ikke helt hvem som kommer i min begravelse... Kanskje jeg begraves med bare en venninne eller to til stede, da kan de få bestemme hva som skal skje Ellers håper jeg å bli begravet på sommeren, da kunne jeg tenkt meg en utendørs seremoni i naturskjønne omgivelser, med Opeth på platespilleren, og et par hunder gående rundt for å trøste de oppmøtte. Det er lov å drømme seg idyll, jeg skal jo slippe å være der... Jeg vil definitivt kremeres og ha asken min spredt i naturen. Gjerne fra toppen av det vakreste fjellet på hjemplassen min - eventuelt over havet. Men er det ikke slik at det ikke er lov til å spre aske i Norge?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #13 Skrevet 25. november 2010 Men er det ikke slik at det ikke er lov til å spre aske i Norge? Står om askespredning her.
Miss Muffet Skrevet 25. november 2010 #14 Skrevet 25. november 2010 Selvsagt. Men dersom jeg dør av en sykdom og får god tid til å tenke over saken, så har jeg en viss formening om hvordan greia skal foregå. Det skal ikke være hallelujakor ihvertfall, og "Eg ser" utgår med høye kneløft Folk er forskjellige, jeg tror ikke jeg vil fokusere på begravelsen, men på tiden som er igjen.
Gjest Crow Skrevet 26. november 2010 #15 Skrevet 26. november 2010 Har tenkt på det, og kommet frem til at for meg spiller det ingen rolle hva de gjør med meg etter at jeg er død. Skulle det være mulig å høste organer er jeg helt for det. Ellers har jeg satt ned en klar regel (ikke at jeg har tenkt å legge meg ned med det første, men en vet aldri). Jeg har sagt klart fra om et menneske jeg helst ser at ikke møter i min begravelse, da dette mennesket har en egen måte å ta over alt slik at det ikke blir plass til andre... Vil at de som står meg nærmere skal få ta den dagen på den måten som passer dem best uten at noen skal bestemme alt over hodet på dem. Dårlig erfaring - ja. Hvis jeg skulle detaljstyre det hele ville jeg nok valgt en sermoni uten prest og salmesang. For meg kan de gjerne vise morsomme bilder og le til de griner av det. Så må de begrave eller brenne meg etter ønske - det betyr ikke noe mer for meg når den dagen kommer. Kanskje jeg skulle være helt umulig og morbid og kreve å bli utstoppet? He he!
Chiyo Skrevet 26. november 2010 #16 Skrevet 26. november 2010 Jeg er ikke veldig religiøs akkurat. Jeg har donorkort i lomma også slik at de kan bare ta det de vil ha. Jeg har ikke behov for å være hel når jeg begraves. MEN jeg vil ha en verdig begravelse. Jeg vil bli kremert, jeg vil ha en skikkelig fin begavelse og en veldig vakker gravsten som det står noe veldig spesielt på. Det skal være en engle-statue. Hmmm må huske å skrive dette ned til familien min. Jeg syns gravplasser i Norge er rett og slett deprimerende. Har vært i mange land hvor gravplassen er fylt med flotte statuer og stener. Det er noen jeg sitter veldig pris på. Selv om det er en plass hvor en begraver sine døde, kan man vel gjøre det litt mer vakkert. Jeg syns alle norske gravstener seg helt like ut. Min gravsten skal være noe som dette: http://tk.files.storage.msn.com/x1phO_zMe3Jr_2-X63deVt6bRSzeP6V-WVcx-gvyVI6EXu6ExB7x43m0LrxusRSmKhtfNRP9B1Jq2cqHUP0DXO-i75B9Iu1gekmcVqURgeolcF6su1UP4WhZ6U5HsKCSKVGpsr3nrV4JOA http://ephemeralnewyork.files.wordpress.com/2009/03/odonohusetomb.jpg
Karmosin Skrevet 26. november 2010 #17 Skrevet 26. november 2010 Min gravsten skal være noe som dette: http://tk.files.storage.msn.com/x1phO_zMe3Jr_2-X63deVt6bRSzeP6V-WVcx-gvyVI6EXu6ExB7x43m0LrxusRSmKhtfNRP9B1Jq2cqHUP0DXO-i75B9Iu1gekmcVqURgeolcF6su1UP4WhZ6U5HsKCSKVGpsr3nrV4JOA http://ephemeralnewyork.files.wordpress.com/2009/03/odonohusetomb.jpg Beklager å regne på paraden din, men hver kommune har regler for gravminner som du ikke nødvendigvis får passet dette inn i. Trondheim, for eksempel, har denne regelen: "Gravminne skal ikke være høyere enn 150 cm, bredere enn 85 cm og tykkere enn 60 cm, begrenset slik at største høyde x største bredde x største tykkelse ikke overstiger 0,2 m3 og vekten ikke overstiger 300 kg." Jeg er helt enig i at norske kirkegårder er stusslige Ideelt sett vil jeg begraves i New Orleans. Der kan de gravsteder, der.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #18 Skrevet 27. november 2010 Jeg er ikke veldig religiøs akkurat. Jeg har donorkort i lomma også slik at de kan bare ta det de vil ha. Jeg har ikke behov for å være hel når jeg begraves. MEN jeg vil ha en verdig begravelse. Jeg vil bli kremert, jeg vil ha en skikkelig fin begavelse og en veldig vakker gravsten som det står noe veldig spesielt på. Det skal være en engle-statue. Hmmm må huske å skrive dette ned til familien min. Jeg syns gravplasser i Norge er rett og slett deprimerende. Har vært i mange land hvor gravplassen er fylt med flotte statuer og stener. Det er noen jeg sitter veldig pris på. Selv om det er en plass hvor en begraver sine døde, kan man vel gjøre det litt mer vakkert. Jeg syns alle norske gravstener seg helt like ut. Min gravsten skal være noe som dette: http://tk.files.storage.msn.com/x1phO_zMe3Jr_2-X63deVt6bRSzeP6V-WVcx-gvyVI6EXu6ExB7x43m0LrxusRSmKhtfNRP9B1Jq2cqHUP0DXO-i75B9Iu1gekmcVqURgeolcF6su1UP4WhZ6U5HsKCSKVGpsr3nrV4JOA http://ephemeralnewyork.files.wordpress.com/2009/03/odonohusetomb.jpg Var en voldsom gravsten du har valgt deg ut da. Skikkelig "royal" begravelse skal du ha.
Chiyo Skrevet 27. november 2010 #19 Skrevet 27. november 2010 (endret) Beklager å regne på paraden din, men hver kommune har regler for gravminner som du ikke nødvendigvis får passet dette inn i. Trondheim, for eksempel, har denne regelen: "Gravminne skal ikke være høyere enn 150 cm, bredere enn 85 cm og tykkere enn 60 cm, begrenset slik at største høyde x største bredde x største tykkelse ikke overstiger 0,2 m3 og vekten ikke overstiger 300 kg." Jeg er helt enig i at norske kirkegårder er stusslige Ideelt sett vil jeg begraves i New Orleans. Der kan de gravsteder, der. Tåler litt regn. Det er en stund til jeg skal dø tror jeg. Ting kan endre seg. Hvis ikke trenger jeg ikke begraves her. Skal nok få det til. Litt dumt at man ikke få gi folk den begravelsen de fortjener. Hvorfor må Norge ha slike kjipe regler? Hvem vil ikke ha en gravplass med masse engelstatuer? Jeg nekter å settle for en liten gull spurv! Var en voldsom gravsten du har valgt deg ut da. Skikkelig "royal" begravelse skal du ha. Jepp! I'm gonna travel to the underworld in style. Men seriøst dette er veldig viktig. Jeg er ikke noe A4 person, dermed nekter jeg en typisk norsk A4 grav. JEG VIL HA ENGELSTATUE!!! Endret 27. november 2010 av Chiyo
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #20 Skrevet 27. november 2010 Tåler litt regn. Det er en stund til jeg skal dø tror jeg. Ting kan endre seg. Hvis ikke trenger jeg ikke begraves her. Skal nok få det til. Litt dumt at man ikke få gi folk den begravelsen de fortjener. Hvorfor må Norge ha slike kjipe regler? Hvem vil ikke ha en gravplass med masse engelstatuer? Jeg nekter å settle for en liten gull spurv! Jepp! I'm gonna travel to the underworld in style. Men seriøst dette er veldig viktig. Jeg er ikke noe A4 person, dermed nekter jeg en typisk norsk A4 grav. JEG VIL HA ENGELSTATUE!!! voldsom gravstøtte ja.Og du skal vel betale for den selv ikke sant? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå