Gå til innhold

Hva ville du gjort?

13 stemmer

1. 1. Hvem ville fått is?

• Begge
      6
    • Ingen
      2
    • Den ene
      5

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selv med en matvegrer i huset så har jeg aldri brukt metoden med belønning for å ha spist opp maten sin. Jeg holder fast ved at jeg som mamma tilbyr mat jeg vet barnet spiser (iallfall noe av det) og så er det barnet sin "jobb" å spise maten. Skulle jeg ha presset og gitt belønninger så hadde jeg ikke gjort annet i mange år. Og hva da i forhold til de andre barna som spiser greit?

Jeg foretrekker at vi har en normal situasjon ved middagsbordet og at all mat ikke blir spist opp er ingen big deal. Er faktisk ikke alltid jeg selv spiser opp heller. Jeg vil at middagen skal være et samlingspunkt hvor vi snakker om stort og smått og ikke en negativ opplevelse.

Kan godt gi ungene is etterpå, men ikke som belønning. Heller mer som en overraskelse. Går fint ann å kose seg litt ekstra på en tirsdag. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg hadde gitt det barnet som spiste opp is, og ventet med å gi is til det andre barnet hadde spist litt iallefall.

Hadde vi alle på forhånd vært enige i at matspising skule belønnes med is for den som var flink, hadde jeg selvsagt ikke straffet den flinke med ikke is, bare for at den andre ikke spiste maten sin.

Skrevet

liker ikke at en MÅ spise opp maten.Vi har alle dager hvor vi er veldig sulten og dager hvor en er mindre sulten. Kanskje den ene hadde en slik dag ?

Men nå var dette barnet ikke ditt og da synes jeg heller du burde ha lagt opp til en dessert-kos isteden for belønning. Og kanskje ha tenkt tanken på at neste gang du får middagsbesøk ikke nevne is/dessert men gi det som en overraskelse.Da spiser i allefall de fleste seg gode og mette uten at de har noe som venter og mulig frister mer enn middagen.

Men vanskelig da unger kan ha diller for seg og nekte å spise sunt men kun er ute etter "kaka".

Skrevet

vi har tre unger som vi har prøvd å belønne hvis de har vært greie. Men vi har slitt litt med akkurat det samme; skal alle få, eller skal de som er flinke få. Jeg er litt redd for at hvis vi hadde sagt at den som var snill og grei skulle få belønning, og den ene hadde bråka, så hadde den som bråka ødelagt for de andre, slik er det iallefall hos oss. Så jeg er ikke sikker på hva som er lurt i en slik situasjon. Dette har jo ikke med mat å gjøre da, men generell belønning, f.eks at vi drar på kino på søndag hvis de oppfører seg fra torsdag til søndag (da de er hos oss)Men jeg ser jo at det kan være litt urettferdig hvis den ene har vært kjempegrei og så får ikke han kino fordi de andre har bråka... er ikke enkelt nei...

Hva er vitsen med å belønne barn for å gjøre de naturligste ting??

Og hvilke signal gir man ved å belønne barn som ikke er greie?

Skrevet

I tilfeller hvor det handler om mangel på vilje, ser jeg ikke noe problem i å ta med den som har oppført seg bra på kino, og la den andre være hjemme.

Hvordan skal man ellers lære seg konsekvenser i positiv og negativ forstand?

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Nå har jo ikke jeg unger eller noe sånt...men kan sammenligne det med hundene mine da.

Hvis jeg ber de om å sette seg ned f.eks, å de skal få skinke til belønning, å bare han ene setter seg, så får han andre også...uansett om han setter seg eller ikke. ..

Haha dårlig eksempel, jeg vet..Uff, nei men jeg ville gitt til begge. Skjønner ikke hvordan noen kan "presse" unger til å spise opp maten sin. " spis opp å du får en is, om du ikke spiser opp får du ikke is" ingen ville gjort det mot et voksent menneske ( håper jeg) å hvorfor gjøre det med en unge da? Er jo ingen ulovlig handling å ikke spise opp maten sin, jeg spiste sjeldent opp maten min å er i dag et ordentlig menneske med manerer og folkeskikk..

Skrevet

Nå har jo ikke jeg unger eller noe sånt...men kan sammenligne det med hundene mine da.

Hvis jeg ber de om å sette seg ned f.eks, å de skal få skinke til belønning, å bare han ene setter seg, så får han andre også...uansett om han setter seg eller ikke. ..

Haha dårlig eksempel, jeg vet..Uff, nei men jeg ville gitt til begge. Skjønner ikke hvordan noen kan "presse" unger til å spise opp maten sin. " spis opp å du får en is, om du ikke spiser opp får du ikke is" ingen ville gjort det mot et voksent menneske ( håper jeg) å hvorfor gjøre det med en unge da? Er jo ingen ulovlig handling å ikke spise opp maten sin, jeg spiste sjeldent opp maten min å er i dag et ordentlig menneske med manerer og folkeskikk..

hehe måtte bare kommentere denne selv om jeg heller ikke har barn, men har to hunder. Og jeg ville ikke gitt belønning hvis hunden ikke utførte komandoen jeg hadde gitt, men heller gitt en ny han mestrer hvis tilfelle var at han ikke kunne den første.

Tror kanskje jeg ville gjort noe av det samme med barnet, hvis jeg hadde sett at det ble for mye å spise opp, ville jeg blitt enig med barnet om at hvis jeg tar bort for eksempel halvparten og barnet spiser resten så får det is :)

Skrevet

Det kan være hensiktsmessig å nekte småspiste barn is/godteri fordi det gjør at de ikke får i seg nok næring. Det er forskjell på å ha spist en næringsrikt måltig og så kose seg med dessært, og å pirke litt i maten for så å spise seg mett på dessært. Jeg synes derfor det er greit å nekte barn som ikke har spist mat is. Likevel ville jeg nok ikke gjort det med barn som bare var på besøk. Kan være en kjedelig situasjon å måtte nekte gjesten is.

Skrevet

Is til begge. Når jeg først sa noe om is, så synes jeg at de bør få det begge to ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...