Gå til innhold

Oppsigelsesproblem...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Prøvde å legge denne under "Karriere og utdanning", men ville ikke registrere meg.

Idag sa jeg opp jobben min. Sjefen min har behandlet meg ekstremt dårlig. Ikke har jeg fått lønn når jeg skal, han svarer meg frekt, og ga meg tilslutt bare en vakt i mnd for å prøve å få meg til å slutte. Idag fikk jeg nok. Jeg sliter med depresjon, og går på anti depprisiva. Jeg føler meg så utbrent at jeg har bestilt meg billett hjem for julen. (Er student) Fortalte sjefen at jeg var utbrent og ikke klarte å jobbe mer, jeg har en vakt igjen. Da svarte sjefen at jeg MÅTTE jobbe denne vakten, fordi den var under oppsigelsestiden min. (Har 14 dager oppsigelse) Jeg sa han kunne få sykemelding av legen min, men det kunne han ikke akseptere.

Jeg lurer på. Hvilke konsekvenser kan det få om jeg ikke møter opp på denne vakten? Sjefen er ilsint på meg. Han kan jo ikke sparke meg, har allerede sagt opp..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du får sykemelding, er det ingen ting sjefen din kan gjøre.

Skrevet

Prøvde å legge denne under "Karriere og utdanning", men ville ikke registrere meg.

Idag sa jeg opp jobben min. Sjefen min har behandlet meg ekstremt dårlig. Ikke har jeg fått lønn når jeg skal, han svarer meg frekt, og ga meg tilslutt bare en vakt i mnd for å prøve å få meg til å slutte. Idag fikk jeg nok. Jeg sliter med depresjon, og går på anti depprisiva. Jeg føler meg så utbrent at jeg har bestilt meg billett hjem for julen. (Er student) Fortalte sjefen at jeg var utbrent og ikke klarte å jobbe mer, jeg har en vakt igjen. Da svarte sjefen at jeg MÅTTE jobbe denne vakten, fordi den var under oppsigelsestiden min. (Har 14 dager oppsigelse) Jeg sa han kunne få sykemelding av legen min, men det kunne han ikke akseptere.

Jeg lurer på. Hvilke konsekvenser kan det få om jeg ikke møter opp på denne vakten? Sjefen er ilsint på meg. Han kan jo ikke sparke meg, har allerede sagt opp..

Konsekvensen ved å ikke møte på jobb er at sjefen må kalle inn noen til å ta den vakta på kort varsel, som er respektløst både mot arbeidsgiver og den som kalles inn. Det vil jo ikke ramme deg noe særlig, kanskje får du en sint telefon fra sjefen, men han kan jo ikke gjøre deg noe. Du skal kanskje droppe å be ham/henne stille som referanse neste gang du skal søke jobb. :P

Sykemelder du deg så har ihvertfall arb.giver tid til å hente inn vikar og du bør ha litt bedre samvittighet.

Sånn forøvrig syns jeg sjefen din burde hatt seg en omgang juling.

Skrevet

Hvorfor skulle sjefen hatt juling? Fordi TS syns h*n har svart frekt? Jeg lurer på hvordan TS har skjøttet jobben sin siden vaktene har blitt redusert i forsøk på å få han/hun til å slutte... Du er så utbrent at du ikke klarer gjennomføre den siste vakta di? Herregud for en mentalitet. Greit at du har funnet ut at dette arbeidsstedet ikke er noe for deg, men ta deg sammen og gjør det som er avtalt. Jeg syns det er så utrolig mange unge bortskjemte unnasluntrere som bare sitter og føler etter om de virkelig er friske nok til å gå på jobb, eller om de kanskje er litt utbrent eller har litt vondt et eller annet sted.

• Liker 1
Skrevet

Du kan risikere å miste lønn ved å ikke ta den siste vakten om du ikke er sykemeldt eller bruker en egenmelding. Mener at du kan bruke egenmelding/sykemelding med god samvittighet. Sjefen din har gjort deg syk av jobben.

Jeg hadde aldri dratt tilbake dit. Jeg vet hva det vil si å ha det vondt på jobb.

Den du må ta hensyn til her er deg selv!

Ikke ta den siste vakten. Du har full mulighet til å la være. Ikke utsett deg selv for noe mer smerte

Skrevet

Hvorfor skulle sjefen hatt juling? Fordi TS syns h*n har svart frekt? Jeg lurer på hvordan TS har skjøttet jobben sin siden vaktene har blitt redusert i forsøk på å få han/hun til å slutte... Du er så utbrent at du ikke klarer gjennomføre den siste vakta di? Herregud for en mentalitet. Greit at du har funnet ut at dette arbeidsstedet ikke er noe for deg, men ta deg sammen og gjør det som er avtalt. Jeg syns det er så utrolig mange unge bortskjemte unnasluntrere som bare sitter og føler etter om de virkelig er friske nok til å gå på jobb, eller om de kanskje er litt utbrent eller har litt vondt et eller annet sted.

Ikke svar slik da du ikke vet hele historien. Står ingenting om hvor gammel TS er eller større forklaring på hvor lang tid det har vært slik eller hva som kan være årsak til sjefens trakkasering.

Jeg har selv blidt mobbet, trakkasert og presset ut av jobben. Var fulstendig utbrent i mange år etterpå. Jeg er en godt voksen dame på over 40 og er ikke den som sluntrer unna arbeid.

Årsaken til at sjefen fikk slik holdning til meg var at jeg gjorde en litt for god jobb.

Jeg gjorde noe med de mange problemene som var der. Det var i min stillingsinstruks. Blant annet fikk jeg gjort mye med mer effektivitet, bedre styring og bedre økonomi.

Problemet var at det ble lagt merke til at jeg gjorde en god jobb av mange. -Jeg- fikk skryten og ikke sjefen, det tålte hun ikke.

På slutten var jeg fulstendig utkjørt og hadde samme problem som TS at sjefen forlangte at jeg skulle jobbe tiden ut. Jeg forsøkte så godt det lot seg gjøre, men jeg hadde rett og slett ikke mer å gi. Hadde jeg vist det jeg hvet i dag hvor lang tid det tok å komme seg på bena igjen, skulle jeg heller ha nektet å strekke strikken så langt jeg gjorde.

TS

Det er arbeidsgivers problem om du ikke klarer å jobbe siste vakten pga. helsemessige årsaker, IKKE ditt problem.

Du får neppe "takk for god innsats" i jobben eller en god refferanse til videre jobber uansett pga. at det allerede er et problem på jobben.

Bare husk at du har -krav på- en -nøytral- attest uansett.

NAV har en spessiell ordning med at du kan si opp og slutte på dagen under serskildt grunnlag med slike sitasjoner som du er midt oppi. Det er en ordning for de som har en uholdbar situasjon på jobb.

Om ikke legen kan sykemelde deg er det et alternativ.

Ikke kjør det totalt ut for det er ikke værd det

• Liker 1
Skrevet

Jeg baserer det på det ts forteller, og det er ingenting der som forteller meg at ts vanskjøter jobben sin. Dersom du tror at det ikke fins drittsekker blant alle sjefene som er "der ute" så bør du komme deg ut litt oftere. Du må huske at ikke alt er svart eller hvitt, men det kommer nok...

Skrevet (endret)

Ts, han kan ikke nekte deg legemelding, det har han retten og sletten ikke lov til.

Bare skaff legemelding, gi den til han personlig om du kan, så går du rett hjem.

Du skylder ikke denne mannen noenting.

Innlegget er endret.

Supramundane, mod

Endret av Supramundane
Skrevet (endret)

TS: Sjefen kan ikke gjøre deg noe, men hvis du ikke får sykemelding fra sjefen, så må du tilbake dit å skrive egenmelding. Men da kan sjefen faktisk være en kødd og kreve sykemelding etterpå hvis han betviler tilstanden.

Innlegget er endret.

Supramundane, mod

Endret av Supramundane
Skrevet

Nå får jeg illsinte sms fra sjefen. Han sier han skal ringe meg ikveld og ta en alvorsprat. Jeg har ordnet så han får legemelding tilsendt fra legen min. Han kan da virkelig ikke kreve noe mer av meg da?

Skrevet

Nå får jeg illsinte sms fra sjefen. Han sier han skal ringe meg ikveld og ta en alvorsprat. Jeg har ordnet så han får legemelding tilsendt fra legen min. Han kan da virkelig ikke kreve noe mer av meg da?

Nei. Ikke svar når han ringer.

Skrevet

Ta vare på alle sms meldinger fra sjefen din. All dokumentasjon er viktig om du går videre med ting senere. Er det mulighet få ting skriftlig.

Har sjefen mail kan du sende det og fek. skrive: var det "det og det" vi ble enig om på tlf i dag ?

Får du svar, har du et svar. Får du ikke svar har du mailen du sendte. Mailer kommer til rett person så lenge det er riktig adresse.

Har du mulighet til å sette tlf på høytaler og ta opp på et bånd på en mobil eller båndopptaker ?

Jada jade,, det er ikke helt tillatt. Men kan være lurt til senere siden sjefen ikke gjør dette skriftlig og kan bevises på den måten.

Da kan du ha et lydopptak å spille av hos lege, NAV eller arbeidstilsynet for å underbygge det du forteller om hvordan sjefen din oppfører seg mot deg.

Jeg gjorde det selv i en slik situasjon da det var uklarheter rundt en lignende problemstilling.

Sjefen oppførte seg totalt anderledes ovenfor fagforeningen en hun gjorde med meg alene.

Var ikke måte på hvor hun "synes synd på meg", hvor mye hun mente hun gjorde for meg, skrøt av hvor i møtekommende hun var mot meg, når hun pratet med fagforeningen.

Mens da hun var alene med meg oppførte hun seg som en tyrann av verste klasse. Pur løyn det skuespillet hun hadde ovenfor fagforeningen med andre ord.

Må si jeg fikk bevist det motsatte da ble tonen en langt annen både fra den ene og den andre siden. Av og til må en bare ty til slike ting.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet iht KGs regler.

Supramundane, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...