Gjest anonymesen Skrevet 24. november 2010 #1 Skrevet 24. november 2010 Jeg er en jente på 30 år som for tiden er hjemme i svangerskapspermisjon. Barnet mitt er et halvt år gammel. På grunn av store omveltninger i livet og overbelastning av meg selv over lang tid, begynte jeg for to år siden å utvikle en depresjon. Jeg føler at jeg har vært mer eller mindre deprimert hele tiden siden da. I begynnelsen var det konkrete bekymringer som gjorde meg deprimert. Jeg visste altså hvorfor jeg var lei meg - selv om jeg "overreagerte" i forhold til hvordan friske mennesker ville taklet samme situasjon. Før jeg ble mamma følte jeg at livet begynte å gå seg til. Jeg var litt mindre deprimert og gledet meg til den nye tilværelsen. Nå som jeg har vært mamma i seks måneder, sliter jeg derimot veldig. Jeg vil understreke at det likevel ikke er noen fødselsdepresjon jeg har - dette har pågått lenger enn som så. Jeg synes den psykiske formen min har blitt verre og verre utover høsten. Jeg har hele tiden følt meg utrolig sliten, og selv om jeg får avlastning av dem rundt meg, føler jeg at jeg aldri greier å hente nok krefter igjen. Samboeren min og jeg, som tidligere hadde et fint forhold, sliter skikkelig. Det er nok fordi jeg lar alle mine frustrasjoner gå ut over han - mye sinne rettes mot han. Slik situasjonen er nå, har jeg i perioder lyst til å slippe alt og bare stikke av fra livet mitt her hjemme. Jeg har konstant en stor klump i halsen, gråter mye og misliker å være hjemme og gjøre "ingenting" om dagene - selv om jeg vanligvis ikke har tiltakslyst nok til å finne på noe for barnet mitt og meg heller. Føler meg så utrolig tom og ulykkelig. Det er jo ikke sånn det skal være. Ikke en gang barnet mitt, som jeg er så uendelig glad i, gjør at jeg greier å se lyst på livet. Jeg har gått i terapi en god stund. Erfaringene derfra er at noen timer føles nyttige, mens andre timer får jeg ingenting ut av. Er det noen som har erfaringer med å bli frisk fra en depresjon? Jeg har lest masse på nettet, men vil gjerne ha noen andre/annerledes råd og tips. Føler meg rimelig desperat slik ting er akkurat nå
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2010 #2 Skrevet 24. november 2010 Kom deg ut av huset. Begynn å trene, få mest mulig avlastning med barnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå