Gå til innhold

Kanin på plass!


DenDuVeit

Anbefalte innlegg

Da har ungene (og kanskje mest jeg :smilorange: ) fått i hus en liten kanin på 8 uker.

Har bare hatt typisk ute-på-gård kaniner før, og de har vi jo aldri prøvd å få spesielt tamme eller noe. De var liksom bare der.

Har lest masse nå, men er jo masse motstridende. Derfor så spør jeg alle dere som har/har hatt tamme innekaniner:

:question: Har dere noen sjefstriks og tips? :question:

(type: hvordan få den trygg? Hvordan få den tam? Hvordan få den til å bruke tissekassen? Hvordan hindre den i å gnage/bite på "feil" ting? osv osv )

Den skal være inne ut vinteren iallefall, så tips og triks som dreier seg om at kaniner bør få springe fritt ute i skogen er ikke akkurat det jeg er på jakt etter her :rolleyes: Den skal nok få det fint, uansett.

:lillesky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Har ikke så mye erfaring med kanin, men reddet en gang en fra avliving, og hadde den en måneds tid før den fikk et nytt hjem. Dette var en tam utekanin, men jeg hadde den inne.

Den likte å bruke kattene sin kattedo. Det var visst kjempegøy å gå inn der å grave i all sanden og lempe den ut på gulvet. Anbefaler en dokasse med høye kanter:)

Angående toalett trening er det nok bare å være tålmodig og bære den ofte til doen, spesielt når du tar den i å gå på do andre steder.

For å få den tam bør dere håndtere den så mye som mulig, klappe, kose og bære. Og ikke gjøre altfor bråe bevegelser som kan skremme den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har ungene (og kanskje mest jeg :smilorange: ) fått i hus en liten kanin på 8 uker.

Har bare hatt typisk ute-på-gård kaniner før, og de har vi jo aldri prøvd å få spesielt tamme eller noe. De var liksom bare der.

Har lest masse nå, men er jo masse motstridende. Derfor så spør jeg alle dere som har/har hatt tamme innekaniner:

:question: Har dere noen sjefstriks og tips? :question:

(type: hvordan få den trygg? Hvordan få den tam? Hvordan få den til å bruke tissekassen? Hvordan hindre den i å gnage/bite på "feil" ting? osv osv )

Den skal være inne ut vinteren iallefall, så tips og triks som dreier seg om at kaniner bør få springe fritt ute i skogen er ikke akkurat det jeg er på jakt etter her :rolleyes: Den skal nok få det fint, uansett.

:lillesky:

Grattis! Herlige dyr. Men en kanin som er vant til å bo inne med familien syns jeg det er litt brutalt å flytte ut etter hvert da, de er veldig sosiale dyr.

Hva slags rase er det? Kjønn?

Når det gjelder dokassetrening så gjelder det å ikke gi for mye frihet i starten, og ikke for store arealer å bli kjent med om gangen. Kaniner har nemlig noe som heter markeringskuler, ekstra store illeluktende kuler, og du vil absolutt ikke at den skal få for vane å spre dem rundt for å sette igjen lukt. Men som en hund som får lov til å markere over alt så vil kaninen også gjøre det. (Det har liksom ikke noe å gjøre med å gå på do, hvis du skjønner.)

Så mitt tips er å avslutte utetiden så fort kaninen slipper en lort i starten - helst før, og bare introdusere små områder av gangen. Vask med eddik hvis det detter ei kule. Kanindo fås kjøpt på dyrebutikk forresten, sett det i det hjørnet kaninen bruker som do. Hvis du er nøye med renslighetstreningen kan kaninen bo løs i huset hele døgnet resten av livet sitt, så det er verdt innsatsen!

For at kaninen skal bli tam er det bare å håndtere den mye, og tilbringe så mye tid som over hodet mulig med den. Hvis oppdretter har vært flink med kullet og gjort et ok forarbeid blir alt veldig mye lettere. Så lykke til!

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...