Gå til innhold

Slutte med bleie om natten


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jenta vår har gått uten bleie på dagtid siden hun var 2,5 år men om natten har hun sovd med bleie, det har vært så lettvint og greit. Nå fyller hun fire, og det er på tide å venne henne av med det.

Men hvordan gjør vi det? Hun sover så tungt, er nesten bevisstløs om natten så jeg syns det er litt brutalt å ta henne opp og sette henne på do når vi går og legger oss. Bleien er klissvåt om morgenen, hun tisser alltid en god del om natten.

Noen gode råd hadde vært veldig fint.

Theresa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer bare på hvilket grunnlag du legger til grunn når du mener det er på tide.

Medisinsk sett er det ikke unormalt med dagbleie til 5 år og nattbleie enda lengre.

Så lenge barnet ditt ikke er klar, la vær. Med mindre du er klar for vask av sengetøy og dyner hver dag.

Datteren min kom forrige uke og sa hun ikke ville ha bleie på. Hun blir 4 i sommer.

På en uke har hun hatt to uhell.

Jeg tar henne opp hver kveld forløpig for å la henne tisse, sånn ca mellom 23 og 24.

Snakk med henne om å slutte, sett henne på tanken og vent med å gjøre noe til hun selv sier fra eller til dere kjenner bleien er tørr om morgenen. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den eneste måten å finne ut av om ditt barn er klar til å slutte med nattbleie om bleien er våt hver morgen, er å foreta en liten inspeksjon. Det vil si å kjenne på bleien før du vekker henne, eller om hun tisser på seg som det først hun gjør når hun våkner om morningen. Er bleien våt når hun sover, ja da tisser hun på se gom natten og trenger nattbleien en stund til.

Som foreldre kan vi ikke bestemme at det er på tide å slutte med nattbleie dersom barnet ikke er moden for det. Noen velger å ta barnet opp i løpet av natten slik at de tisser. Dette holder riktignok sengen tørr, men betyr ikke at barnet er tørt av den grunn for hadde det fått sovet uforstyrret ville h*n ha tisset på seg og slik bør man bare gjøre dersom barnet ikke lenger vil ha nattbleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn sluttet med bleie på dagtid da han var 2 år. Da tok han av seg bleia selv og nekta og ha den på seg etter dette. Han har hatt to eller tre uhell på et år.

Nå er han 3 år og vil ikke ha på seg bleia på natta. Han har vært nattbleiefri i 2 uker og har hatt 2 uhell. Det var de første dagene. Han tisser før han legger seg om kvelden (ca. kl. 20.00) og klarer seg natta gjennom.

Det som er viktig er å styre unna drikke minst 1 time før leggetid og ikke gi hverken flaske eller annen drikke på natta. Tisselaken er også lurt å ha i senga. Men husk at barnet må ville slutte med bleie selv.

Lykke til.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Barn bør ha nattbleie så lenge de tisser regelmessig på seg.... bare tull å la sengen bli våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at barnet ditt er bleie fri på dagen! Når barnet våkner med våt bleie hver morning så tyder det på at hun ikke er klar for å slutte med natt bleien enda.

Min ene datter på tre år har nettopp sluttet med bleie, og hun kunne også slutte med bleie på natten, men det var fordi bleien hennes alltid var tørr om morningen. Jeg har også en datter som hadde natt bleie til hun var over fem år, fordi hun sov så tungt at hun ikke klarte å våkne. Og jeg hadde ikke hjerte til å vekke henne, eller la være å gi henne drikke når hun var tørst. Så jeg ventet og lot henne selv bestemme når hun var klar.

Jeg opplevde at dersom et av mine barn hadde uhell på nattestid, så var det veldig forstyrrende. De måtte vekk meg, jeg måtte stå opp og skifte på sengen. Jeg var trøtt, barnet var trøtt, og barnet syntes det hele var litt dumt og leit.

Så bare ta det med ro du... du merker når barnet ditt er klar icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, sønnen vår var tørr på dagtid da han var 3,5 år. Da han var fire snakket vi mye om å slutte med bleie om natta også, selv om bleia for det meste var våt om morgenen! Jeg hadde også hørt at barnet ikke var klar hvis bleia ikke var tørr etter natten, men vi snakket mye og så prøvde vi. Han måtte sette seg på do før han la seg og vi vekket ham før vi la oss selv for at han skulle tisse igjen. Som regel satt han i halvsøvne og tisset - men det kom i hvert fall noe!!! icon_smile.gif

Etter et par uhell de første to ukene har han nå vært tørr om natta i snart 6 mnd.

( bank i bordet !! icon_wink.gif ) og han selv vil ikke tilbake til bleia.....

Alt ordner seg til slutt..... icon_smile.gificon_smile.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det å slutte med nattbleie på en unge som våkner med våt bleie hver morgen kan gå bra ved å benytte seg av den metoden Thomasine

forteller om over her....ved å ta opp ungen om natten.

Men, hver for guds skyld klar over at veldig mange barn ikke blir tørre på denne måten, at de fortsetter å tisse på seg om natten. Vår sønn gjorde det, han var tørr fordi vi tok han opp, ikke fordi han kunne holde seg, og så fort vi lot han sove natten igjennom tisset han på seg igjen..... og det er grenser for hvor lenge man bør drive på å vekke ungene opp fra sin dype søvn. Vi forsøkte i to måneder da vi innså at vi ikke kunne fortsette slik.

Så her sitter vi nå da, med en unge som fortsatt tisser i sengen, men som har funnet ut hvor deilig det er å sove uten bleie og som ikke lenger vil ha den på seg. Resultatet er at vi som foreldre pent bare må akseptere at sengetøy må skiftes og vaskes hver eneste dag.

Så min oppfordring er at så lenge barnet tisser på seg og ikke har noen innvendinger mot å sove med bleie, ja da bør man beholde nattbleien på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Har selv en liten gutt som ikke ble tør om natten før han nesten var 4 år, et godt råd vi fikk og som fungerte var følgende:

Ikke drikke før leggetid, og alltid tisse før man legger seg, så når bleien var tørr noen morninger la jeg en søppelsekk under laknet og tak vekk bleien.

Det fungerte bra, hadde et par uhell iløpet av 14 dager så var han helt tør!

Fra Puselusa i vårsola12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...