Gå til innhold

Begynne med briller?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

eg har nettopp vert hos optiker og sjekket synet.

Ifølge optikeren er eg svakt nærsynt og bør begynne å bruke lesebriller. Optikeren virka veldig flink, og eg syntes det var veldig mykje logisk i det han sa.

Eg fortalde dette til faren min, som også har briller. Han meinte at før eg begynte å bruke briller for første gong, så bør eg gå til fastlege og evt. øyespesialist og høre om dei er enig i at eg treng briller. Noko eg også syns høres veldig lurt ut.

Eg lurer derfor på kva andre har gjort når dei skulle begynne med briller for første gong. Sjekket de berre hos optiker, eller også med fastlege eller øyespesialist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt briller i mange år, og tok til råd bare fra optikeren. Det pleier som oftest å være riktig. Og jeg syns ikke en skal kaste bort mer penger på lege, når en som har utdanning innen syn har sagt at en trenger briller.

Skrevet

Ser ingen grunn å gå til øyespesialist med mindre det er grunnlag om mistanke for øyesykdom. eller spørsmål om korreksjons kirurgi.

Fastleger vet ofte mindre om syn enn en optikker. da fastleger ikke har tilgang til samme spesial utstyr som optikkere har.

• Liker 1
Skrevet

ja, eg heldt ein liten knapp på at det optikeren sa var riktig også.

Men når faren min var på samme alder som meg, fikk han beskjed frå optiker om å bruke briller, men beskjed frå øyespesialist om at han ikkje trengte det. Derfor vil han heller betale ekstra for å være HEILT sikker.

Ekstra spørsmål, kan det kanskje ha vært forskjell på kor nøyaktig ein optiker kunne teste for 35 år siden i forhold til i dag?

Skrevet

Optikeren får sjekket synet ditt mye bedre enn hva fastlegen kan. Øyespesialist er unødvendig så lenge du ikke har noen øyesykdom.

Skrevet

Jeg synes det høres latterlig ut å ikke høre på et fagfolk som optikeren.

"Når faren din var på din alder" er relativt lenge siden, og kunnskap og utstyr har utviklet seg siden da.

Jeg skjønner heller ikke hva fastlegen skal gjøre med saken annet enn å evt henvise deg videre. Skal du til spesialist må du nemlig ha henvisning fra fastlege.

Er du svakt nærsynt kan du jo f.eks prøve å kjøpe slike 10-kroners briller på vanlige butikker og se om du selv synes du ser bedre, bare for å teste...

Skrevet

Ekstra spørsmål, kan det kanskje ha vært forskjell på kor nøyaktig ein optiker kunne teste for 35 år siden i forhold til i dag?

Det er veldig stor forskjell på utstyret og hvor nøyaktig synstesten er.

Skrevet

Okei, så det virke jo som om da rett og slett e uvanlig å sjekke med øyespesialist? Ihvertfall om ein har sjekket hos optiker.

Vil berre få det sagt at eg tviler ikkje på optikeren, syns han var veldig dyktig. Tenke berre at det å begynne med briller er litt skummelt, så kanskje det hadde vært greit å få fleire meininger frå ulike fagfolk :P

Takk for alle svar :)

Tar gjerne imot fleire svar btw ;)

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er problemet. En optiker er jo spesialist på dette området.

Jeg har selv både briller og kontaktlinser. Holder jo å gå til optiker. En lege har jo ingenting med synet ditt å gjøre med mindre det er snakk om øyesykdommer o.l.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er problemet. En optiker er jo spesialist på dette området.

Jeg har selv både briller og kontaktlinser. Holder jo å gå til optiker. En lege har jo ingenting med synet ditt å gjøre med mindre det er snakk om øyesykdommer o.l.

Eg trudde at ein optiker var ein som jobbet innen feltet, mens ein øyespesialist ville vært meir ein spesialist på øyet og dermed også synet :P

Videre er det vel ingen problem, men spørsmål på kva andre har av erfaringer.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Har aldri, i løpet av min brille/linse karriere på 10-12 år vært hos øyelege. Jeg har jo ingen øyesykdom, jeg har bare veldig dårlig syn :fnise:

Synes du skal høre på optikeren jeg!

Skrevet

Eg trudde at ein optiker var ein som jobbet innen feltet, mens ein øyespesialist ville vært meir ein spesialist på øyet og dermed også synet :P

Videre er det vel ingen problem, men spørsmål på kva andre har av erfaringer.

Var ikke meningen å være spydig, men jeg synes du overanalyserer situasjonen litt. Det er ikke nødvendig å oppsøke lege. En optiker er mer enn nok kvalifisert til å fortelle deg om du skal ha briller eller ikke.

Skrevet (endret)

hehe, point taken ;) Er flink å overanalysere :P

Hørte nettopp frå ei venninne som først var hos øyelege at ho vart henvist til optiker. Så då er det jo så absolutt ingen tvil lenger :/

jaja. Då ser det ut til at det blir briller på meg uansett korleis eg vrir og vender på det.

Tusen takk for alle svar :)

hilsen brilleslange.. O.o

Endret av Lennev
Skrevet

Jeg fikk briller første gang i en aldert av 13, i det herrens år 1993. Jeg så ikke tavla skikkelig om jeg så satt på fremste pult på skolen før brillene kom, og "fikk et nytt liv etterpå".

Har brukt både briller og tidvis dagslinser siden. Og har aldri vert hos andre enn optiker ang øynene mine, men brukt samme optiker nå siden ca 1999. Jeg er og nærsynt, men bruker brillene hele tiden, i motsetning til deg og lesebriller.

Gjest Applestore
Skrevet

Jeg er det samme som deg, men har aldri vært hos noe annet enn optiker.

Merker forøvrig god forskjell på når jeg husker å bruke dem og ikke!

Skrevet

Kan jo legge til at min far sa det samme da jeg skulle begynne med briller. Han mente at optikeren ville råde meg til å begynne med briller selv om det ikke var helt nødvendig (enda?), fordi de fleste optikere er knyttet til forhandlere av briller, linser osv, og på den måten ville "tjene" på det.

Synes det var et tullete utsagn, og tok det ikke til etteretning.:P I dag er det ikke lenger noen tvil om at jeg er helt avhengig av linser )

Skrevet

Hei,

eg har nettopp vert hos optiker og sjekket synet.

Ifølge optikeren er eg svakt nærsynt og bør begynne å bruke lesebriller. Optikeren virka veldig flink, og eg syntes det var veldig mykje logisk i det han sa.

Eg fortalde dette til faren min, som også har briller. Han meinte at før eg begynte å bruke briller for første gong, så bør eg gå til fastlege og evt. øyespesialist og høre om dei er enig i at eg treng briller. Noko eg også syns høres veldig lurt ut.

Eg lurer derfor på kva andre har gjort når dei skulle begynne med briller for første gong. Sjekket de berre hos optiker, eller også med fastlege eller øyespesialist?

Eh? Vanliger leger kan lite om syn og kan ikke vurdere om du trenger lesebriller eller ikke. Hadde du derimot kommet inn med trykk på øynene eller liknende, så hadde kunnet hjelpe, og da ved å sende deg rett videre til spesialist. Øyenleger er til for øyesykdommer, ikke for å høre om du trenger briller.

Hør på optikeren, du. Det er de som er utdannet for å finne ut om du trenger briller eller ikke. :)

Skrevet

Det er optikeren som best kan vurdere om du trenger briller eller ikke.

Skrevet

Jeg fikk råd om å starte med briller når jeg var 12 fordi jeg hadde 0,75 minus(nærsynt)

Begynte ikke med briller og noen år senere hos øyelegen hadde jeg 1,50..

Årene gikk.... 2,75..3,50...4,50...5!

Jeg hadde ikke merket det selv engang fordi det gikk så gradvis og jeg trodde synet mitt var ganske normalt. Helt til øyelegen spurte om jeg så bladene på trærne , eller bare "så" de fordi jeg visste at det var blader.

Det var jo riktig, jeg så jo ingen blader. Folk som kom gående mot meg kjente jeg igjen på gangen og klær og ikke detaljer som f eks annsiktet.

Så ja - start med briller! Evn linser (jeg starta på linser først fordi jeg ikke ville gå med briller men har nå etter flere år innsett at briller ikke er så teit allikevel :) )

Men greit å ta det med øyelegen og ikke bare optikern.

Skrevet

Jeg fikk råd om å starte med briller når jeg var 12 fordi jeg hadde 0,75 minus(nærsynt)

Begynte ikke med briller og noen år senere hos øyelegen hadde jeg 1,50..

Årene gikk.... 2,75..3,50...4,50...5!

Jeg hadde ikke merket det selv engang fordi det gikk så gradvis og jeg trodde synet mitt var ganske normalt. Helt til øyelegen spurte om jeg så bladene på trærne , eller bare "så" de fordi jeg visste at det var blader.

Det var jo riktig, jeg så jo ingen blader. Folk som kom gående mot meg kjente jeg igjen på gangen og klær og ikke detaljer som f eks annsiktet.

Så ja - start med briller! Evn linser (jeg starta på linser først fordi jeg ikke ville gå med briller men har nå etter flere år innsett at briller ikke er så teit allikevel :) )

Men greit å ta det med øyelegen og ikke bare optikern.

Det er helt naturlig at du gikk fra -0,75 til -1,5 på noen år når man ser på statistikken på synet ditt. En optikker hadde funnet ut det samme som øyenlegen gjorde, ettersom det er jobben deres.

Ser ikke poenget med å anbefale øyelege for å konstantere at man trenger lesebriller. De er til for å sjekke og behandle øyesykdommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...