Gå til innhold

Forsikring på bil


lillemy92

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et spørsmål jeg ikke finner på internett. Jeg skal kjøpe meg ny bil om noen dager, og drar med kjæresten min. Jeg er 18 år, og hadde forsikringen på bilen jeg hadde sist på pappa og kan tenke meg det igjen. Men siden han ikke blir med å henter bilen, så må jeg jo selv skrive under på kjøpskontrakten. Kan jeg likavel på noen måte fikse at forsikringen blir satt på pappa? At han er den som skriver under på det vognkortet som skal sendes til biltilsynet?

0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å huske at forsikringen ikke kan stå på en annen enn den som eier bilen. I så tilfelle må faren din stå som eier for at forsikringen skal kunne stå på ham. Men er ikke helt sikker på dette.

Hvorfor ikke la forsikringen stå på deg for å bygge opp bonus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en volvo da, og de er jo generelt veldig dyre å forsikre. og jeg er jo bare student enda. vil vente med å sette forsikring på meg selv når jeg har inntekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skriver under kjøpskontrakten mellom meg og selger, og tar med meg del 2 av vognkortet hjem så pappa kan skrive under på eierskifte og sender det inn til biltilsynet. Går det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste selskapene så er det slik at forsikringen står på den som er registrert som eier av bilen i motorvognregisteret.

Men husk at selv om forsikringen står i din fars navn så må han da betale ekstra for at personer under 23 år kan kjøre bilen!

Sjekk forresten Nemi Forsikring. Det har stått veldig mye bra om dem og om prisene dems i avisene i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste selskapene så er det slik at forsikringen står på den som er registrert som eier av bilen i motorvognregisteret.

Men husk at selv om forsikringen står i din fars navn så må han da betale ekstra for at personer under 23 år kan kjøre bilen!

Sjekk forresten Nemi Forsikring. Det har stått veldig mye bra om dem og om prisene dems i avisene i det siste.

Prisen ble redusert fra 900 kr til 400 kr i mnd hvis den står på pappa med bruker under 23 år. så det er jo uansett en stooor forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsikring må stå på den som skal stå som eier av bilen. Hvis selger av bilen gjerne vil levere vognkort del 2 selv til Statens vegvesen, kan du og faren din bare fylle ut en vanlig salgsmelding dere i mellom ( http://www.vegvesen.no/_attachment/62215/binary/15824 ), og levere denne etter at selger har levert vognkortet. Da blir du bare et slags mellomledd og du trenger selvfølgelig ikke å betale omregavgift, dere betaler bare regningen som kommer i faren din sitt navn.

Sett gjerne deg selv opp som medeier på bilen slik at du kan overta bilen på papiret uten å måtte betale omregistreringsavgift hvis dette skulle bli aktuelt senere.

Hvis selger av bilen tillater at du tar med vognkortet hjem, så er det selvfølgelig bare å be faren din fylle ut når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det noen skriver over er feil. Forsikringen kan stå på hvem som helst, uavhengig av eieren. Så du kan bare skrive under på kjøpekontrakten og faren din kan sørge for forsikringen. Det eneste som er dumt med denne løsningen er at du ikke opparbeider deg noen bonus selv. Det er også slik at faren din kun får 50% bonus på kjøretøy nr 2 dersom han har over 50% bonus på bil nr 1. Du kan heller ikke arve denne bonusen til eget bruk senere, da detter du nemlig ned på 20% startbonus.

Hilsen ei som jobber i forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det noen skriver over er feil. Forsikringen kan stå på hvem som helst, uavhengig av eieren. Så du kan bare skrive under på kjøpekontrakten og faren din kan sørge for forsikringen. Det eneste som er dumt med denne løsningen er at du ikke opparbeider deg noen bonus selv. Det er også slik at faren din kun får 50% bonus på kjøretøy nr 2 dersom han har over 50% bonus på bil nr 1. Du kan heller ikke arve denne bonusen til eget bruk senere, da detter du nemlig ned på 20% startbonus.

Hilsen ei som jobber i forsikring.

Hvis du virkelig jobber i forsikringsbransjen bør du ikke komme med slik misvisende informasjon. Du burde vite at motorvognregisteret Autosys ikke godtar at forsikringstaker og eier av bil er to forskjellige personer. Det du burde ha sagt er at forsikringsselskapet godtar at det er flere brukere på én og samme forsikring. Hvilket vil si at det godt kan være faren som er "hovedeier" av forsikringen, men kunden MÅ oppgi hvem som skal stå som eier av bilen slik at dere i forsikringsselskapet sender erklæring i den personens navn til Autosys.

Jeg vet ikke hvor mange ganger i uka jeg må ringe til de ulike forsikringsselskapene og be de endre forsikringserklæringen fra f eks kone til mann og lignende fordi selskapet og/eller kunden ikke har forstått at hovedeier av bil og forsikringserklæring må være samme person for å få omregistrert en bil.

(Og jeg sier ikke at Autosys er et super-dupert program, men det er nå sånn statens system er bygd opp og da må vi som bileiere, forsikringsagenter og ansatte i vegvesenet forholde oss til dette.)

Hilsen ansatt i Statens vegvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig jobber i forsikringsbransjen bør du ikke komme med slik misvisende informasjon. Du burde vite at motorvognregisteret Autosys ikke godtar at forsikringstaker og eier av bil er to forskjellige personer. Det du burde ha sagt er at forsikringsselskapet godtar at det er flere brukere på én og samme forsikring. Hvilket vil si at det godt kan være faren som er "hovedeier" av forsikringen, men kunden MÅ oppgi hvem som skal stå som eier av bilen slik at dere i forsikringsselskapet sender erklæring i den personens navn til Autosys.

Jeg vet ikke hvor mange ganger i uka jeg må ringe til de ulike forsikringsselskapene og be de endre forsikringserklæringen fra f eks kone til mann og lignende fordi selskapet og/eller kunden ikke har forstått at hovedeier av bil og forsikringserklæring må være samme person for å få omregistrert en bil.

(Og jeg sier ikke at Autosys er et super-dupert program, men det er nå sånn statens system er bygd opp og da må vi som bileiere, forsikringsagenter og ansatte i vegvesenet forholde oss til dette.)

Hilsen ansatt i Statens vegvesen.

TS spør om forsikringen kan stå på faren, og det kan den. Det stilles ikke spørsmål om hvem som skal stå som eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS spør om forsikringen kan stå på faren, og det kan den. Det stilles ikke spørsmål om hvem som skal stå som eier.

Det hadde jo en viss betydning for TS da hun også spør om hvordan hun skulle gjøre det i forhold til vognkortet. På meg virket det som at hun skjønte at det måtte være en sammenheng mellom eier av bil og forsikringstaker og hun lurte på hvordan hun skulle få ordnet dette da faren ikke kunne være med for å signere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...