Gå til innhold

Plutselig statisk og humpete bil!


Pinnsvinet

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en stasjonsvogn av typen Subaru Legacy, 1995 modell.

Har vært på reise i helga, og kom tilbake i går kveld (søndag). Da hadde det vært litt kaldt i helga, og fortsatt litt kaldt. Ca -12 grader. (Bare opplysning i tilfelle det har noe med saken å gjøre).

Satte meg inn og skulle kjøre hjem fra togstasjonen. Bilen var plutselig blitt kjempe-hard, for hver minste lille hump eller iskant på veiene så humper hele bilen noe voldsomt! Turen tok 10 min bare men kjente det var ekkelt i hodet og nakken når jeg parkerte hjemme. I morges var det akkurat på samme måte.

Kan ikke se noen forandringer på utsiden akkurat... Men hva har skjedd? Har det noe med demperne å gjøre eller hva tror dere?

P.S. Jeg kan veldig lite om bil, så forklar gjerne i klartekst om noen har noen forslag å komme med.

Hilsen Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som fjører og/eller dempere bør byttes ja. Det er lett å fikse på de fleste biler, men hvis du ikke har peiling må du vel uansett konsultere med noen som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det kalde været vi har nå for tiden vil oljen i demperne flyte tregere, fjærstålet vil bli sprøere, forringer og motorfester vil bli "hardere". Dette resulterer selvfølgelig i at bilen vil oppleves hardere, du vil kjenne vibrasjoner bedre og støy fra vei og interiør (knirking, vibrasjons-lyder osv) vil bli forsterket.

Altså vil det si at ingenting nødvendigvis er defekt/modent for utskifting. Men muligheten er der selvfølgelig. Desto lenger bilen står ubrukt i kaldt vær, desto værre vil den oppleves.

Ta en lang kjøretur hvor bilen blir skikkelig varm legg merke til om bilen "myknes opp" etterhvert som du kjører. Om bilen oppleves like ukomfortabel etter 30min til 1 times tid, kan du begynne å vurdere en sjekk på verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det kalde været vi har nå for tiden vil oljen i demperne flyte tregere, fjærstålet vil bli sprøere, forringer og motorfester vil bli "hardere".

Hydraulikkolje fryse i 12 minus? Lite sannsynlig. Vanligvis må du ned i 40 minus for å merke kulda på grunnleggende funksjoner i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydraulikkolje fryse i 12 minus? Lite sannsynlig. Vanligvis må du ned i 40 minus for å merke kulda på grunnleggende funksjoner i bilen.

Hvor sa jeg at oljen frøs til? Selv oljen i mine öhlins dempere blir tregtflytende ved disse temperaturer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere!! Setter utrolig pris på det.

Kan først prøve å kjøre ei stund, så kan jeg gi beskjed på hvordan det gikk. Håper virkelig at det bare er at olja og det der blir litt tregere grunnet været, og at det ikke er noe som må skiftes. Er bare studenten og ingen millionær.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som Golfen vår det der, spesielt det med at bilen humper ekstremt.

Vil forøvrig tro at når olja blir "tykkere" pga kulden så vil demperne bli stivere, og ikke føre til at bilen "spretter" mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sa jeg at oljen frøs til? Selv oljen i mine öhlins dempere blir tregtflytende ved disse temperaturer...

Helt enig. Olje fryser ikke, men det skal ikke så fryktelig mye kulde til før den blir treg. Det samme merkes sikkert i girkassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:Nå i kveld kjørte jeg en tur på godt over 1 time grunnet et ærend, og bilen ble fort helt normal igjen. Godt å få tilbake det myke og behagelige igjen, og ikke bli ristet i fillebiter.

Tusen takk for svarene jeg fikk! Ganske ny her på forumet, men absolutt imponert over hvor raskt man får hjelp/svar!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om demperene dinne begyner å svikte i minus 12, er det på tide og bytte de ja, da er de utslitte.

dempere påvirker ikke bare hvordan bilen er i hummper osv, det innvirker også på bremsestrekningen dinn, slitasje på dekk osv.

du får helt kurante dempere på biltema og slike butikker fra 450 og oppover i pris.

neste eu kontroll vil du få mangel på slitte dempere, er de helt utslitte vil du kansje få en 3 på de, det betyr kjøreforbud.

som nevnt tidligere her inne så blir oljen mindre rørlig/stivere i kulde, men fryser ikke til is.

du kan jo prøve med matoljen din, ta litt i et glass og putt i fryseren noen timer, hell så den varme og kalde samtidig og sammelign rørligheten:-)

jeg hadde byttet fort var jeg deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...