Gå til innhold

Hvilken bil skal vi satse på?


Heart7086

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å bytte ut våre to biler å køpe en ny bil, da helst stasjonsvogn eller lignende.

Våre kriterier;

-5 seter, med god bagasjeplass(har 1-2 hunder som og skal være med)

-Bruker lite drivstoff(vi er på utkikk etter en som bruker rundt 0.3-0,7 l pr.m)

-God kjørekomfort(vi er vant med automatigr og gen. amerikansk. Cruisekontroll, multifunksjonsratt, osv)

-så ny som mulig, minst mulig km.stand til ca 190-230 000,-(Med omreg.)

Skal en tur til byen for å se og prøve noen biler, men forhandlerne ser ut til å ha mest helt nytt(og disse ligger jo gjerne fra 300 000 og oppover).

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er egentlig lavt forbruk så interessant? Bruker du 200,000 på bil vil forbruk utgjøre en svært liten del av totalkostnaden, og kravet til lavt forbruk eliminerer biler som på alle andre områder er bedre enn sparebøssene.

Litt lek med tall:

20,000 km i året

13.00 kr literen i snitt

0.2 liter/mil besparelse på å kjøre sparebøsse

2000 mil * 0.2 l/mil * 13 kr/l = 5200 kr spart i året. Hvor mye plass, komfort og sikkerhet er du villig til å ofre for 5200 kr?

Hvor mye betaler du i forsikring? Hvor mye er årlig verditap, service, bompenger etc?

Det kan selvfølgelig tenkes at du kjører mye mer enn 20,000 km i året og derfor føler forbruk er viktig, men husk at også de andre kostnadene øker ved økt kjørelengde. Forbruk er for altfor mange blitt religion blottet for rasjonell tankegang. Jeg registrerer hver eneste krone som går til bilhold, enten det er bensin, lyspærer, olje, forsikring eller annet, og de tallene jeg får ut forteller meg at merforbruket av en tørst motor knapt merkes på totalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt forbruk er helt klart viktig, vi bruker bilen en god del og det merkes når vi bruker SUV`en som bruker(nå) mellom 1,2-1,4 på mila, og Lillebilen som bruker 0,4!

Alle nyere biler er jo driftsikker, lav i forbruk(alt etter hvilken bil da), osv.

Har vi kunnet skulle vi absolutt beholdt lillebilen, men den blir for liten til vårt bruk sommerstid. Mens SUV`en blir for stor og dyr.

Vi skal se på Skoda i morgen, er det andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som umiddelbart slår meg som aktuelle biler er enten Volvo V50 eller Ford Focus med 1,6 diesel, 109 hk. Det samme motor i begge bilene, Focusen er muligens litt større, Volvoen har kanskje litt bedre kvalitetsfølelse. Focusen er utrolig god å kjøre, Volvoen har jeg aldri prøvd. Forbruket ligger vel på 0,5 på noe blandet kjøring. Focusen er vel oppgitt til 0,4ettellerannet og Volvoen i DRIVe-utgave helt nede i 0,39, men fabrikkstall lyver som regel ganske grovt.

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...