Gjest Gjest Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 Var hos legen forrige uke og tok blodprøver fordi jeg har vært så slapp. Fikk ny legetime en uke etter, som nå er om et par dager. Synes bare jeg har blitt verre og verre etter legebesøket, har vært besvimelsen nær et par ganger, og i dag er jeg på besvimelsens rand konstant - har gått tilbake til senga mi og tør ikke røre meg ut av den. Hva kan jeg nå gjøre frem til legebesøket om et par dager? Svaret på blodprøvene kommer uansett ikke før den dagen, så det er ikke vits å fremskynde timen! Må jeg bare holde senga, eller er det lurt å komme seg ut og få litt frisk luft? Andre tiltak jeg kan gjøre? Er jo ikke sikker på at det er jernmangel heller...
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Hvis du ikke er sikker på om det er jernmangel, men det er en stor sannsynlighet for det, så er vel det lureste å spise jernrik mat. Her er forslag: Nettdoktor
Oliven Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 Jeg ville ringt legekontoret om det fortsatt er åpent, eller ringt legevakta og forklart de hvordan du har det og at det har blitt verre osv. Det kan være de vil ha deg inn. Ta pulsen og temp først så du kan svare på det om de spør.
Wiggins Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 Var hos legen forrige uke og tok blodprøver fordi jeg har vært så slapp. Fikk ny legetime en uke etter, som nå er om et par dager. Synes bare jeg har blitt verre og verre etter legebesøket, har vært besvimelsen nær et par ganger, og i dag er jeg på besvimelsens rand konstant - har gått tilbake til senga mi og tør ikke røre meg ut av den. Hva kan jeg nå gjøre frem til legebesøket om et par dager? Svaret på blodprøvene kommer uansett ikke før den dagen, så det er ikke vits å fremskynde timen! Må jeg bare holde senga, eller er det lurt å komme seg ut og få litt frisk luft? Andre tiltak jeg kan gjøre? Er jo ikke sikker på at det er jernmangel heller... Dette høres jo noen hakk verre ut enn vanlig moderat jernmangel, slik særlig en del kvinner har, siden de mister blod under menstruasjonen. Har du noen som kan handle for deg? Jerntilskudd er ikke dumt, kjøp gjerne noe som også har vitamin C. Kroppen trenger det for å kunne ta opp jern. Ikke ta tilskuddet sammen med melk eller melkeprodukter, melk ødelegger i ganske stor grad opptaket av jern. Jeg synes din situasjon høres alvorlig ut, er det noen som bor sammen med deg? Det er viktig at du får rørt på deg litt hver dag, gå litt rundt i huset, men hvis du skulle besvime kan du fort pådra deg bruddskader, så det hadde vært kjekt med en som kunne passe på deg mens du gikk rundt. Du mister veldig fort mye muskelmasse om du bare ligger i senga, så prøv å få gått litt i løpet av dagen. Dessuten vil det danne seg seigt slim i lungene hvis du ikke rører deg nok, noe som kan gi lungebetennelse.
Tanzania Skrevet 22. november 2010 #5 Skrevet 22. november 2010 Var hos legen forrige uke og tok blodprøver fordi jeg har vært så slapp. Fikk ny legetime en uke etter, som nå er om et par dager. Synes bare jeg har blitt verre og verre etter legebesøket, har vært besvimelsen nær et par ganger, og i dag er jeg på besvimelsens rand konstant - har gått tilbake til senga mi og tør ikke røre meg ut av den. Hva kan jeg nå gjøre frem til legebesøket om et par dager? Svaret på blodprøvene kommer uansett ikke før den dagen, så det er ikke vits å fremskynde timen! Må jeg bare holde senga, eller er det lurt å komme seg ut og få litt frisk luft? Andre tiltak jeg kan gjøre? Er jo ikke sikker på at det er jernmangel heller... Som du sier er det ikke sikkert det er jernmangel. Svimmelhet kan komme av mye. Dersom det er jernmangel får du nok mest sannsynligvis anbefalt å ta tabletter som vil få opp jernlagrene dine, men det tar ofte minst tre uker før de begynner å fylle seg opp. Kommer svimmelheten når du reiser deg brått eller kan den plutselig bare komme ut av det blå? Noen medisiner du nettopp har begynt på? Er du plaget med angst?
Gjest TS Skrevet 22. november 2010 #6 Skrevet 22. november 2010 TS her! Takk for svar. Svimmelheten kommer og går i bølger nærmest, ikke nødvendigvis når jeg reiser meg bare. Men det rare er at hvis jeg f.eks går en tur ute, så merker jeg ikke noe til det! Er mest når jeg sitter stille at jeg merker det. Høres veldig bakvendt ut men..
Riskrem Skrevet 22. november 2010 #7 Skrevet 22. november 2010 Kan du ikke bare ta noen jerntabletter da?
Gjest TS Skrevet 23. november 2010 #8 Skrevet 23. november 2010 Ts her. Har akkurat vært til legen. Det var visst B12-mangel, så jeg fikk satt ei sprøyte i skinka med en gang! Om ei uke skal den visst virke... Krysser fingrene, og kjenner humøret er bedre nå som jeg vet hva som står på! (Selv om formen er like slapp da.. )
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #9 Skrevet 23. november 2010 Så bra at du har fått hjelp. Jeg har også hatt B12 mangel og det er ikke noe morsomt nei. Man kan spise jern til man spyr, men det hjelper ingenting uten B12. God bedring!
Gjest TS Skrevet 23. november 2010 #10 Skrevet 23. november 2010 TS her igjen! Takk for det Hvor lang tid tok det for deg fra du fikk den første sprøyta til du merket noen bedring/forskjell? Følte du deg helt på topp igjen etter alle sprøytene? (Jeg skal visst ta fem stk).
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #11 Skrevet 23. november 2010 TS her igjen! Takk for det Hvor lang tid tok det for deg fra du fikk den første sprøyta til du merket noen bedring/forskjell? Følte du deg helt på topp igjen etter alle sprøytene? (Jeg skal visst ta fem stk). Jeg var gravid og i tillegg mistet mye blod under KS så det hadde nok gått fortere, men jeg brukte noen måneder kanskje et halvt år (er noen år siden nå) før jeg følte meg normal og prøvene var fine.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå