Gå til innhold

Julekalendere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil bare dele et godt råd til småbarnsforeldre:

Ikke skjem bort barna med gavekalendere! Du kommer med stor sannsynlighet til å havne i en suppe med mer og mer kravstore unger som krever større og større gavekalendere hvert bidige år.

Etter noen år blir du kvalm av tanken på at i tillegg til julegaverpes skal du også tenke ut, handle og pakke inn 24 "smågaver". (Har du i tillegg 2 eller 3 unger blir det ikke bare 24 smågaver, men 48 eller 72). Til slutt går du og gruer deg månder i forveien.

Jeg har heldigvis aldri gått i den fella, jeg bare siterer mine mange venninner. Mine unger får en 10 kroners sjokoladekalender hver jul. I tillegg deler hele familien en Flax-kalender. De prøver seg stadig og sier at alle andre barn får gedigne gavekalendere til jul, men den biter jeg ikke på.

Når de blir voksne tror jeg de vil være evig takknemmelige for at de slipper å føle presset for å måtte videreføre julekalenderhysteriet. De kan i alle fall ikke skylde på mora si. :ler:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk heller aldri pakkekalender som barn, og det var heller ikke så veldig vanlig da jeg var barn. Men jeg har alltid ønsket meg gavekalender - så de siste årene har jeg og min kjære begynt å lage til hverandre - med gave annen hver dag, så vi kjøper 12 gaver hver. Og i godt voksen alder synes jeg det er kjempestas...

Og mine unger får også selvsagt. En fin blanding av litt godt, litt artig og litt nyttig.

Hilsen hun som aldri fikk kalender som barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hva du gjør det til?

Jeg hadde gavekalender som barn, i tillegg til sjokoladekalender fra mine besteforeldre.

Og jeg viderefører denne tradisjonen, for det er så innmari koselig! Jeg stresser ikke overhodet, men koser meg med det jeg.

Mine barn får ikke store og dyre gaver, men sokker, truser, julestrømpe på lørdager, hårstrikk, såpe, kino-billett og andre småting de hadde fått likevel.

Hilsen Rioja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkekalender er noe av de beste minnene jeg sitter igjen med fra barndommen, selv om flere av pakkene kanskje innholdt små trefigurer som sikkert ikke var verdt mer enn 50 øre. Nå er det altså min tur til å viderebringe tradisjonen til mine barn. Jeg personlig har ikke noe i mot å kjøpe 24 ekstra gaver. Det er bare koselig! Men det beste med det hele er å se gleden i øynene til de små :rødme: (og en slipper i det minste å bruke en halvtime på å vekke dem om morgenen) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg fikk pakkekalender av mamma delte jeg med mine to søsken. Altså en pakke hver tredje dag. Var aldri noen store greier, men fox, flaxlodd, fargeblyanter og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg hadde pakkekalender da jeg var lita, og det var kjempekoselig. Vi fikk aldri spesielt dyre ting, men det var fint likevel. Jeg merker på småsøskenene mine at de begynner å bli kravstore da. Lillesøsteren min mener at hun skal være med på butikken å plukke ut gavene sine selv. Det synes jeg blir litt dumt, og hun hadde aldri blitt fornøyd med en pakke hårstrikk i kalenderen.

Jeg kommer likevel til å ordne kalender til mine egne barn om jeg skulle få noen, for jeg liker tradisjonen. Så får jeg bare satse på at de ikke ender opp som lillesøsteren min :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sjokoladekalender når jeg var barn, da var ikke gavekalender vanlig, kan ikke huske at noen hadde det.

Barna mine får pakkekalender for jeg synes det er koselig. Det er ikke store greiene, litt godt i helgene ellers noe smått både leker og noe nyttig.

Noe store og dyre ting kommer aldri på tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med enten sjokoladekalender eller sånn med små figurer inni, de syntes jeg var veldig kjekke. Jeg hadde tenkt å lage skikkelige kalendere i år, men med fire unger så er jeg veldig enig med TS. Så jeg har gått bort fra hele greia og kjøper flax-kalendere i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde pakkekalender som liten, og har ikke blitt bortskjemt og kravstor av den grunn. Kalenderen avgjør ikke hva slags mennesker barna dine blir, det handler om oppdragelse.

Jeg og søsknene mine delte kalender, og åpnet hver vår dag, så da ble det ikke 72 gaver, bare 24.

Endret av Airi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller aldri gavekallender som liten, selv om de fleste av vennene mine hadde det. Så i år har jeg storkost meg med å lage en til 2-åringen. Regner jo med at det blir vanskeligere å finne billige småting etterhvert som de blir eldre, men da er planen å lage en avtale med dem. F.eks velge mellom pakkekalender med småting eller en litt større julegave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk pakkekalender da jeg var lita, men har hverken blitt kravstor eller bortskjemt av den grunn. Fikk ofte nyttige ting som jag kanskje hadde fått uansett: sokker, tanbørste, hårstrikker osv, men jeg har alltid vært så glad i å få pakke omm pakker, så det var det som var største stasen for meg. Var også moro å klemme på pakkene for å finne ut hva det var, og mamma hadde det like moro med å pakke det inn så jeg ikke skulle finne ut hva det var. For mamma som hadde en takknemlig unge var det en glede å lage pakkekalender har jeg fått vite senere :) Jeg kommer til å fortsette tradisjonen med mine barn, men viser de tegn til utakknemlighet eller uinteresse så blir det kjøpekalendre året etterpå....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det ikke er selve kalenderen som skaper kravstore unger, men oppdragelsen generelt. Jeg fikk også pakkekalender, småting, og måtte dele med broren min så vi åpnet annenhver dag. Og jeg syns det er kjempekoselig med gaver, så jeg kommer til å lage til dattera mi når hun blir stor nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har heller aldrig fått en paketkalender och blir nästan chockerad när jag hör om föräldrar som skaffar småsaker för flera hundra (ibland till och med tusen!!) kronor till en kalender och dessutom köper en massa julklappar som de får på julafton! Är det inte bättre att ge några få stora och genomtänkta grejer än en massa småsaker?

Snacka om att materialismen har tagit fart ordentligt.. Här hemma gör vi alla julklappar för hand. Då får man cirka 3 gåvor som inte kostat mycket att göra, men som innehåller massor och åter massor av kärlek! :rødme:

Jag förstår inte varför man ska få presenter hela december?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården var vi fire søsken som delte på 24 gaver. Vi fikk da en hver fjerde dag, jeg synes det var helt toppers! Vi hadde i tillegg sjokoladekalender til 10 kr :) Da vi ble større fikk vi flaxlodd julekalender, toppers det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid hatt pakkekalender, men det har variert om vi tre søsknene har fått hver 3. dag eller oftere. Uansett har det ikke vært snakk om store ting, men småting som vi gjerne hadde trengt uansett, eller en liten sjokolade f.eks. Det har vært en utrolig koselig tradisjon! Og det har ikke gjort meg bortskjemt eller kravstor på noen som helst måte, det er heller slik at jeg har kjeftet på mamma fordi hun har lagt for mye i kalenderen...

Jeg er nesten litt lei meg fordi samboeren min ikke har hatt samme tradisjonen, slik at når jeg lagde til han måtte jeg minne ham på at det var pakke til han... Så jeg har foreløpig ingen å lage pakkekalender til, men gleder meg stort til jeg kan videreføre den koselige tradisjonen til mine barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt pakkekallender når barna var mindre, men nå går det i flaxjulekalender til de eldste og legokalender til yngstemann.

I tillegg får de en sjokoladekalleder til 10,-

Som en annen allerede har nevnt: det er SÅ mye lettere å få dem opp av sengen pga en liten sjokoladebit og enkelte ganger kunne det vært fristende å utvide det innimellom... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gavekalender til våre tre.

Men på hverdagene er det en seigmann eller en liten sjokolade inni pakken(akkurat som det ville vært i en sjokoladekalender...)

På lørdag er det en strømpebukse eller modellleire eller en liten leke.

Slik blir den ikke dyr og spenningen for ungene ligger i å pakke opp hver dag...De har aldri klaget over at det ikke er ting hver dag.

Vi synes dette er en fin løsning, og spenningen ved julaften forsvinner ikke (jeg føler at en leke hver dag tar mye av spenningen fra julaften)

:kgbaby: La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempekoslig med gavekalender. Nå er mine barn 18 og 15, men de får så lenge de bor hjemme. Nettopp ferdig med innpakkingen, og det blir en blanding av hva de trenger av undertøy, øredobber delt i to pakker osv, og småting som små sjokolader, 10kr flax osv.

En stund var vi 4 barn og mann, de fikk kalender alle sammen, sinnsykt med pakker da :-)

Endret av lulle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...