Gå til innhold

Våkner hver eneste natt

Fremhevede innlegg

Skrevet

De siste månedene har jeg våknet hver eneste natt, som regel er det bare en gang, men det hender også at jeg våkner flere ganger. Det som er så rart er at jeg våkner omtrent til nøyaktig samme tid. Og det er rundt 04:15. +/- en halvtime.

Jeg må ikke på do, og det er ingenting som tilsier at det er ytre forstyrrelser jeg våkner av. Siden jeg må opp tidlig hver dag legger jeg meg ca klokken 22, jeg har derfor sovet i ca 5 timer når jeg våkner. Jeg sovner relativt fort igjen, men det er allikevel forstyrrende og plagsomt. Jeg merker også at jeg har blitt mer trøtt på dagen etter at dette startet. Noen som har noen forslag til hva som gjør dette, eventuelt råd for å få det til å gå over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jeg googlet meg inn på denne nå fordi jeg opplever det samme selv. Har i flere måneder våknet på omtrent samme tid hver natt, spesielt om jeg er alene. Selv føler jeg alltid at det er noen her (i leiligheten) og jeg står opp for å sjekke at døren er låst. Det ekstra pussige er at tidspunktet er det sønnen min ble født på, og det virker som denne "drømmingen" og det at jeg våkner spesielt skjer når han ikke er her og når jeg er helt alene. Skjønner ingenting av det! I motsetning til deg legger jeg meg til litt forskjellige tider hver kveld, så det er neppe pga ulike søvnstadier - kanskje det er en forklaring for deg?

Skrevet

I motsetning til deg legger jeg meg til litt forskjellige tider hver kveld, så det er neppe pga ulike søvnstadier - kanskje det er en forklaring for deg?

TS her.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men det kan jo selvsagt være en mulighet. Men hvorfor har det ikke da alltid vært slik? Og hva kan jeg gjøre for å sove gjennom hele natten? Begynner å bli veldig lei dette.

Skrevet

Jeg har hatt det sånn hele livet. Det skjer gjerne bare et par ganger i året at jeg sover hele natten gjennom. Trodde dette var normalt, jeg :blink:

• Liker 1
Skrevet

Der jeg bodde før spøkte det og det var alltid urolig samme klokkeslett hver natt. Og jeg våknet av dette til samme tidspunkt i mange år.

Det sluttet brått når jeg flytta.

Skrevet

Jeg har hatt det sånn hele livet. Det skjer gjerne bare et par ganger i året at jeg sover hele natten gjennom. Trodde dette var normalt, jeg :blink:

Dette er i hvert fall ikke vanlig for meg. Det er kun de siste månedene jeg har hatt det slik.

Der jeg bodde før spøkte det og det var alltid urolig samme klokkeslett hver natt. Og jeg våknet av dette til samme tidspunkt i mange år.

Det sluttet brått når jeg flytta.

Det er vel og bra, men jeg tror ikke på spøkelser.

Skrevet

Det er vel og bra, men jeg tror ikke på spøkelser.

Det gjorde ikke jeg heller.

Gjest Cipheria
Skrevet

Der er studier som tyder på at menneskets søvnfase egentlig er delt i to med en time eller to i våken tilstand midt imellom.

Andre ting å vurdere:

+ Stress

+ Tristhet

+ Matvaner (spiser du eller drikker du noe nå som du hadde mindre av før? Inkl alkohol)

+ Medisiner

(+ Søvnrutiner)

+ Ikke gjør noe som kvikker deg opp rett for sengetid

+ Sikker på at der ikke er noen lyder på rundt det tidspunktet? Kanskje de forsvinner før du blir klar over dem. Nå husker jeg ikke nøyaktig når en sover lettest, men det er vel rundt de tider. Så lydene kan være gjengående gjennom natten men du merker dem ikke før du havner i den lette søvnfasen

Jeg har erfaring med at dette er litt selvforsterkende. Jeg brukte å sove ganske godt natten gjennom til jeg noen netter våknet midt på natten pga stress. Etter det er det som om jeg vekker meg selv, på en måte. Er en smule plagsomt. Tror at forventningen om at "i natt kommer jeg til å våkne" er nok.

Skrevet

Hadde jeg våknet bare èn gang hver natt, hadde det vært som en drøm.

Har alltid, så lenge jeg kan huske, våknet 4-5 ganger pr. natt. Det blir man sliten av.

Skrevet

Der er studier som tyder på at menneskets søvnfase egentlig er delt i to med en time eller to i våken tilstand midt imellom.

Andre ting å vurdere:

+ Stress

+ Tristhet

+ Matvaner (spiser du eller drikker du noe nå som du hadde mindre av før? Inkl alkohol)

+ Medisiner

(+ Søvnrutiner)

+ Ikke gjør noe som kvikker deg opp rett for sengetid

+ Sikker på at der ikke er noen lyder på rundt det tidspunktet? Kanskje de forsvinner før du blir klar over dem. Nå husker jeg ikke nøyaktig når en sover lettest, men det er vel rundt de tider. Så lydene kan være gjengående gjennom natten men du merker dem ikke før du havner i den lette søvnfasen

Jeg har erfaring med at dette er litt selvforsterkende. Jeg brukte å sove ganske godt natten gjennom til jeg noen netter våknet midt på natten pga stress. Etter det er det som om jeg vekker meg selv, på en måte. Er en smule plagsomt. Tror at forventningen om at "i natt kommer jeg til å våkne" er nok.

Takk for svar!

Jeg tror jeg heller mest mot at det er stress. Det har vært en ganske stressende tid i det siste.

Mat, alkohol og medisiner utgår. Der er det ingen endring. Jeg har også vurdert at det kan være lyder eller andre ytre forstyrrelser som vekker meg, selv om jeg ikke legger merke til dem når jeg våkner. Men jeg våkner på samme tidspunkt uansett hvor jeg sover. Om jeg er hjemme eller på hotell f.eks. Derfor har jeg egentlig slått det fra meg.

Men takk for konstruktivt svar. Det ser ut som om den stressende perioden legger seg nå over jul, så det blir spennende å se om jeg da klarer å sove natten igjennom.

Skrevet

Du legger deg jo veldig tidlig da, kanskje du rett og slett ikke trenger så mye søvn som du tror? Prøv å legg deg litt senere et par dager og se hvordan kroppen reagerer!

Skrevet

Du legger deg jo veldig tidlig da, kanskje du rett og slett ikke trenger så mye søvn som du tror? Prøv å legg deg litt senere et par dager og se hvordan kroppen reagerer!

Det har jeg også forsøkt, i 1 mnd. forsøkte jeg å legge meg klokken 23:00 og i 1 mnd. la jeg meg i 23:30 - 24:00 tiden og det funket enda dårligere. Jeg trenger mye søvn, og det er heller ikke slik at jeg sovner med en gang jeg legger meg. Blir liggende i minst 30 minutter, og legger jeg meg klokken 23:00 får jeg ikke sove før klokken er 23:30. 7 timer søvn er altfor lite!

Skrevet

Høres jo ut som søvnapne da... Bor du alene eller sammen med noen? Kanskje du kunne fått den du bor sammen med til å følge med ei natt for å se om du slutter å puste eller om du gjør noe rart(om det er sånn at det er noe som gjentar seg?). om du bor alene, hva med å invitere søsken eller venn til å ligge over?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...