Kames Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 Grøss. Dette burde vært noe man gledet seg til, men dessverre har dette blitt en greie man bare må gjennom for høflighets skyld- hos et spesielt medlem av familien. Hun er kjempeflink å stelle i stand til fest, de fleste bursdager blir feiret hos henne- og alle høytider inviterer hun alle. Hun baker de flotteste kaker og pynter så det er en fryd for øyet. Men…………det er en liten gutt som skal være med som synes det er vondt, at hun har gjort så mye- men det er absolutt ingenting på bordet han kan røre. For han tåler ikke hvitt sukker. Hun kan til og med prestere å la være å kjøpe saft eller brus uten sukker. Nå er jeg jo klar over det, og har alltid med meg ting han kan spise og drikke, men lager jo ikke 7-8 kaker. Jeg har sagt til henne, hun lager alltid vafler eller lapper- bytt ut sukkeret i dem med fruktose- de blir akkurat like. Ikke noe ekstra-arbeid- og resultatet blir det samme. Men det vil hun ikke. Så må jeg ta med, er greit nok det. Og diskuterer aldri temaet i - la oss kall han - Dexters nærvær. Men han sier det hver gang- “hvorfor lager hun all den maten men ingenting til meg?” Er det jeg som er vanskelig? Man kan jo lure på hva som er grunnen. Hun mener at brus uten sukker smaker kunstig, og at hun ikke får til å bake med sukker-erstatning. Og så vet hun jo jeg tar med allikevel. Hun forstår bare ikke følelsene min sønn sitter igjen med- at han ikke er velkommen rett og slett. La meg legge til, at denne damen er ei som alltid stiller opp i lokalsamfunnet, og blir sett på som veldig snill, hyggelig og enkel å ha med å gjøre- og er glad i unger. Det gjør det bare mer uforståelig for meg at hun er sånn når det gjelder Dexter. Han har vært i bursdag hos alle i klassen- de kjenner til problemet, og tar alltid kontakt med meg så avtaler vi åssen vi skal gjøre det. Som oftest baker jeg ei kake til de, men mange gjør det sjøl, sørger for at han får like mye å velge i som de andre. På SFO bytter de også ut sukkeret med fruktose de sjeldne gangene de baker, så han ikke skal føle seg utenfor. Hvorfor skal det være så vanskelig å nå fram i egen familie? Dette ble et sutreinnlegg, men det irriterer meg bare så grenseløst……….
^KinderMaxi^ Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Det er definitivt henne som er smålig her. Hun kunne fint ha byttet ut ingrediensene i noe av bakverket. Familie kan være ens verste fiende Ingen tvil om det. Det er alltid en eller annen som skal være vanskelig. 2
Antlers Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 (endret) Jeg ville aldri forventet at alt skulle lages slik at Dexter kunne spise det (det kan fort oppfattes som overkjøring), men å modifisere noen av tingene, samt kjøpe inn en flaske sukkerfri brus burde hun da klare, særlig om det er snakk om en i nærmeste familie. Jeg mener generelt at det er foreldrenes ansvar å sørge for at barn som Dexter får mat de også kan spise og som de liker. Man bør ikke forvente at andre kjøper inn spesielle (og ofte dyre) ingredienser, eller lager mat på en spesiell måte, men det er jo utrolig hyggelig når de velger å gjøre det. Jeg har smakt diverse allergimat, og det er mye av det jeg ikke har klart å få ned engang (blant annet vafler, boller, kake og brød). Skjønner at det er trist for et barn å ikke kunne forsyne seg av alt, på lik linje med de andre, men det bør jo heller ikke gå utover andre, slik at de får smakløs mat, bare fordi èn person må spise det. Nå høres det mindre drastisk ut om det kun er snakk om å kutte ut hvitt sukker, da. Jeg aner ikke om det har noe å si for smaken eller kvalitet på bakverk å bytte til fruktose, men det blir veldig merkelig av henne å påstå at hun ikke får det til, om hun ikke engang har prøvd. Her kan jeg bare uttale meg om te med sukkererstatning (pulver, uten at jeg husker nøyaktig hva det var), og det smakte i alle fall ikke det samme som vanlig sukker. Kan du kanskje tilby deg å kjøpe det som blir en ekstrautgift selv, og kanskje handle inn noen flasker med sukkerfri brus, slik at hun uansett har det stående? Dexter behøver jo ikke å få vite at det er du som har kjøpt det. Kanskje kan dere møte opp tidlig, og hjelpe til med å lage maten. Dra på besøk (når det ikke er fest) med medbrakt kake, eller inviter henne til dere, så kan hun selv se at det går fint å bake med sukkererstatning, og at det faktisk smaker godt. Kanskje hun bare er litt satt i vanene sine, og har laget kake lenge nok til at hun "vet" at det skal være sånn og sånn? Hun høres i alle fall ut som en snill person ellers, så det er rart at hun skal være så vrang på akkurat det punktet. Har du forsøkt å fortelle henne at Dexter faktisk blir veldig lei seg? ETA: Sukrin var det jeg hadde i teen Endret 27. november 2010 av Antlers 2
Chiyo Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 Jeg syns ikke at du er vanskelig. Min egen kusine har siden vi var små slitt med allergi og vi passet alltid på å ha ting til henne i besøkene våre. Stakkar kusinen min tålte nesten ingenting så vi måtte være veldig forsiktige. Ikke melk, ikke egg, ikke nøtter osv. Min mor så aldri på det som en byrde å passe på at vi hadde noe til henne også og tanten og onkelen min trengte aldri å ta med ting til henne når de skulle komme i besøk. JA det er slik at man kan ikke KREVE at hun skal bytte ut sukker i alle fall en kake og kjøpe i alle fall en brus uten sukker, men etter min mening er det ikke noe man skulle trenge å KREVE heller. Dere er familie og familie gjør slike ting for hverandre. Jeg kan godt skjønne at gutten din blir lei seg når hans egen familie ikke gidder å gjøre det lettere for han. Må være veldig irriterende å måtte ta med seg mat hver gang han skal i familiebesøk. Jeg støtter deg 100% TS. 5
Gjest ditt bidrag? Skrevet 22. november 2010 #5 Skrevet 22. november 2010 Kanskje hun blir litt sliten, når hun skal arrangere de fleste bursdager og høytider, og tenker at hun ikke orker ta på seg mer, og at det å sørge for at sønnen din har mat og drikke han tåler får være ditt bidrag til festen?
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2010 #6 Skrevet 22. november 2010 Ikke sikkert at dama skjønner at det GÅR AN å være allergisk mot hvitt sukker. I hennes hode kan det være du som er vanskelig. Jeg hadde brukt energien min på å lage mat jeg visste ungen ville like og tatt med. Fremfor å irritere meg over uvitende folk.
Gjest Mann på 45 Skrevet 22. november 2010 #7 Skrevet 22. november 2010 Men…………det er en liten gutt som skal være med som synes det er vondt, at hun har gjort så mye- men det er absolutt ingenting på bordet han kan røre. For han tåler ikke hvitt sukker. Hun kan til og med prestere å la være å kjøpe saft eller brus uten sukker. Nå er jeg jo klar over det, og har alltid med meg ting han kan spise og drikke, men lager jo ikke 7-8 kaker. Jeg har sagt til henne, hun lager alltid vafler eller lapper- bytt ut sukkeret i dem med fruktose- de blir akkurat like. Ikke noe ekstra-arbeid- og resultatet blir det samme. Men det vil hun ikke. Så må jeg ta med, er greit nok det. Og diskuterer aldri temaet i - la oss kall han - Dexters nærvær. Men han sier det hver gang- “hvorfor lager hun all den maten men ingenting til meg?” ………. Nå er jeg litt i villrede. Hva slags sykdom er det når en tåler fruktose men ikke sukrose? Dette skjønner jeg ikke. Venninnen din sliter kanskje med å forstå det også. At noen behøver sukkerfritt, skjønner jeg da jeg selv har diabetes. Men at en kan spise fruktose, skjønner jeg ikke. Hva med å forklare henne litt bedre.
Miss Muffet Skrevet 22. november 2010 #8 Skrevet 22. november 2010 Istedenfor å lage en stor sak ut av dette, så kan du kanskje bare stille med egen mat til gutten ? Det kan hende hun synes hun har nok å stelle i stand om hun ikke skal spesialtilpasse mat til kun èn person i tillegg, det er jo tidkrevende å lage istand til selskap. Dog synes jeg nok hun burde kunne kjøpe inn sukkerfri drikke.
O'hara Skrevet 22. november 2010 #9 Skrevet 22. november 2010 Jeg synes ikke at kunstig søtningsstoffer smaker det samme som vanlig sukker... Brus uten sukker synes jeg smaker skikkelig kunstig, og ikke er det sunt heller. I denne situasjonen så skjønner jeg både deg og henne. Og Dexter vil alltid komme til å oppleve dette, så kanskje det hjelpe å snu om på fokuset? Hva med å bake noen gode rundstykker til han? Han MÅ jo ikke få mange kaker? Kanskje hun tror at du mener at alle kakene skal bakes uten vanlig sukker? Og jeg er enig med Antlers, generelt sett synes jeg det er foreldrenes ansvar å sørge for riktig mat om man har noen med allergi. Selv er jeg faktisk redd for å lage mat til de med f.eks cøliaki, hva om jeg ikke har gjort noe rent nok og at det er litt mel der? Eller, om jeg bruker noe som har gluten i seg, f.eks enkelte kokesjokolader, uten at jeg vet det? Samtidig så synes jeg det er ditt ansvar å fortelle gutten at han er velkommen i huset til tross for at hun ikke lager spesialmat til han. Nå synes jeg liksom det høres litt sånn "Staaaakars deg" ut, og det er vel ikke noe bra det heller? Dexter får det vel ikke noe bedre om dere synes det er et stort problem?? 1
la Flaca Skrevet 22. november 2010 #10 Skrevet 22. november 2010 Jeg har aldri hørt om at man kan bli syk av å spise rørsukker men ikke fruktose. Og det er ikke snakk om diabetes? Hva slags symptomer får han når han spiser rørsukker? Høres i det minste ut som en sunn sykdom. Forøvrig så har jeg alltid sukkerfri brus i selskaper. Men jeg lager bare én dessert til svigerfar, som har sukkersyke. Noen ganger halvparten av bakverkene med fruktose og halvparten med rørsukker. Jeg ville bare svelga den kamelen og tatt med det sønnen din skal spise. Men jeg syns altså ikke du er vanskelig. Det er nok et sårt tema for dere også, og går litt mer på prinsipp.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2010 #11 Skrevet 22. november 2010 synest også det er viktig at unngen ikkje føler segg uttafor.i vår familie har vi en med gluten intoleranse.ho tar altid med mat til han men legger det sammen med det andre som serveres.det der ikkje altid eg husker på denne gutten.men gir besjed om kva eg har laga og hatt i så det ikkje blir noe feil.gutten er veldig klar over at det er sykdom som gjer han ikkje kan spise alt og det må din gutt også bli klar over.det de ikkje vanskelig å bevist gjere dette blandt familen og for gutten selv.spørr gjerne ka som serveres og ta med tilsvarende.lett brus er det jo andre også som liker
Kames Skrevet 22. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 22. november 2010 Ja, høres vel litt sutrete ut når jeg tar opp dette .... det som skjer med sønnen min når han får i seg hvitt sukker, er at han blir agressiv, depressiv, hyperaktiv, trekker seg inn i seg sjøl, og alt som heter sosiale antenner forsvinner. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, og han har ingen diagnose. Men dette er noe de også har observert i barnehage og skole, og derfor har jeg fått full forståelse for det der, og de tilpasser seg etter det. For selvfølgelig e det mitt ansvar å sørge for mitt eget barns ve og vel, men han er liten og sårbar og synes ikke det er helt det samme at jeg har med- som at hun har tenkt på han og sørget for at det er ET ELLER ANNET som er til han. Jeg tror nok det også går på at hun rett og slett ikke vil tro på meg, siden han ikke har noen diagnose, og jeg ikke kan bevise at noen sykdom som har de symptomene. De forsker på det, og enkelete forskere mener nå at sukker og e-stoffer har stor påvirkning på folk med ADHD og Asperger, men dette er ennå bare teorier. Tror nok ting hadde blitt enklere om han først og fremst hadde fått en diagnose- jeg tror ganske sikkert det er enten Aspergers syndrom eller ADHD som feiler han- men jeg er ingen ekspert på det. Inntil videre skal jeg fortsette å svelge kameler som jeg alltid har gjort.....
O'hara Skrevet 22. november 2010 #13 Skrevet 22. november 2010 Om det er noe dere har observert, men ikke fått noen diagnose på, så kan jeg skjønne det kan være vanskelig for andre å forstå. Men, du, lettbrus er virkelig ikke noe å få i seg om han ikke tåler E-stoffer.... Anbefaler deg å lese Den hemmelige kokken, slik at du kan få oversikt over hvilken mat det er vi spiser, og kanskje på den måten kan hjelpe gutten din. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #14 Skrevet 22. november 2010 Jeg syns ikke du kan forlange særbehandling hver gang dere skal på besøk hos folk. Gutten har ikke en diagnose engang! Da syns jeg du skal finne deg i å ta med noe han kan spise.
momo Skrevet 22. november 2010 #15 Skrevet 22. november 2010 Her tror jeg nok det er det att hun ikke helt tror på dere, siden hun ikke engang kan kjøpe inn en brus uten sukker. Da virker det ut som hun bare skal være skikkelig sær. For de fleste har da sukkerfri brus i bursdag/høytider. Og da hun lager så mange slag, så skulle det da ikke være noe problem å laqe noe av det uten sukker. Her har vi selv en del matvareallergi i familien, og jeg har da alltid laget mat som de kan spise. Men ikke alltid alt, men en del. Vi har cøliaki, og lager jeg hvetabakst, så blir ikke det glutenfritt. Men jeg har jo alltid glutenfrie kaker.
Elensire Skrevet 22. november 2010 #16 Skrevet 22. november 2010 Ja, høres vel litt sutrete ut når jeg tar opp dette .... det som skjer med sønnen min når han får i seg hvitt sukker, er at han blir agressiv, depressiv, hyperaktiv, trekker seg inn i seg sjøl, og alt som heter sosiale antenner forsvinner. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, og han har ingen diagnose. Men dette er noe de også har observert i barnehage og skole, og derfor har jeg fått full forståelse for det der, og de tilpasser seg etter det. For selvfølgelig e det mitt ansvar å sørge for mitt eget barns ve og vel, men han er liten og sårbar og synes ikke det er helt det samme at jeg har med- som at hun har tenkt på han og sørget for at det er ET ELLER ANNET som er til han. Jeg tror nok det også går på at hun rett og slett ikke vil tro på meg, siden han ikke har noen diagnose, og jeg ikke kan bevise at noen sykdom som har de symptomene. De forsker på det, og enkelete forskere mener nå at sukker og e-stoffer har stor påvirkning på folk med ADHD og Asperger, men dette er ennå bare teorier. Tror nok ting hadde blitt enklere om han først og fremst hadde fått en diagnose- jeg tror ganske sikkert det er enten Aspergers syndrom eller ADHD som feiler han- men jeg er ingen ekspert på det. Inntil videre skal jeg fortsette å svelge kameler som jeg alltid har gjort..... Så han har ingen diagnose på det? da kan jeg faktisk forstå at hun har vanskelig for å skulle gjøre noe ekstra i forhold til å lage enda mer og annerledes mat. Snu litt på det. Du sier hun arrangerer alt av bursdager, høytider, fester, etc i familien. Hvor mye hjelp får hun av familien? Min mor har i alle år vært slik som henne...og stort sett er hjelpen hun har fått vært fra meg. hvor mye hjelp det har vært har jo variert siden det ikke allitd var alt en liten jente kunne hjelpe med. Hvis det er så at alle overlater alt til henne, og så kommer med krav om at hun skal stille med ekstra mat til ungen din og, da skjønner jeg at hun setter seg på bakbeina. Det er faktisk mye jobb med å stelle i stand slikt. forberedelser, pynting, pådekking, matlaging, og ikke minst oppryddningen og oppvasken i etterkant. så all den tid det er slik og han ikke har en diagnose så syns jeg faktisk ikke du kan legge enda mer over på henne. Hun står tross alt i utgangspunktet på pinne for familien alt! Hun må kunne forvente at noen andre kan bidra i slike situasjoner. Sønnen din må bare lære seg at siden han ikke "tåler" sukker, så kan han ikke spise alt, og når noen lager så mye annet, så må han tåle at det blir tatt med mat til han hjemmefra. Beklager TS, men jeg syns faktisk ikke du kan klage så mye når han ikke har en diagnose, og dette familiemedlemmet allerede tar veldig mye av arbeidet i familien. 1
Gjest Vilma Skrevet 22. november 2010 #17 Skrevet 22. november 2010 Søsteren min hadde akkurat det samme, men hun fikk vel diagnose. Jeg synes det er dårlig at hun ikke kan kjøpe sukkerfri brus om ikke annet. En flaske, hva skader vel det? 1
Fanta Exotic Skrevet 22. november 2010 #18 Skrevet 22. november 2010 det som skjer med sønnen min når han får i seg hvitt sukker, er at han blir agressiv, depressiv, hyperaktiv, trekker seg inn i seg sjøl, og alt som heter sosiale antenner forsvinner. Dette skjedde med lillebroren til en venninne av meg også, og han måtte også bytte hvitt sukker med fruktose. Det skulle nesten ingenting til for at han fikk de symptomene (F.eks hvis han spiste en brødskive fra et brød som inngeholdt sukker) Nå går han på ungdomskolen, og har "vokst" av seg denne allergien Egentlig har ingen mennesker godt av sukker, og det er ikke bare noen som kunne ha godt av å bytte utt hvitt med fruktose. Hjemme hos oss har vi gjorde det i flere år nå. Ingen merker noe forskjell på vaflene, kakene eller hva det måtte være når de er på besøk. Den eneste forskjellen jeg har merket i løpet av disse årene er at vafler og muffins osv. blir litt brunere på toppen enn med vanlig sukker.
Gjest Spinell Skrevet 22. november 2010 #19 Skrevet 22. november 2010 (endret) For det første håper jeg virkelig du får sønnen din utredet, hvis dere ikke allerede er igang med det. Med en diagnose er det både lettere å få forståelse blant omgivelsene og lettere å få råd og hjelp blant fagfolk eller i nettverk med andre som har samme problem. Kanskje kan det være andre matvarer gutten også bør unngå. Kanskje bør han også spise mer av bestemte matvarer. Noen spesialtilpasninger bør en som vertskap kunne gjøre når en har allergiske/overfølsomme gjester. Det er ikke uoverkommelig å kjøpe sukkerfri brus, og hvis det kun er hvitt sukker barnet skal unngå kan man jo til nød kjøpe diabetikerkaker. Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er kjempevanskelig og jeg er redd for å gjøre feil når jeg får gjester med spesielle matbehov. For tiden har jo annenhver person en eller annen diett eller diagnose, noen påvist av helsevesenet (lett å godta), mange påvist hos en eller annen alternativ -pat eller -log (ikke så lett å godta) og mange selvdiagnostiserte (heller ikke så lett å godta). Hvis en har mange barneselskap i løpet av en kort periode er det utrolig hvor mange hensyn en må ta for å komme alle til lags. Hvor festlig blir det når en må unngå: -melk -hvetemel -sukker -egg -nøtter -løk og belgfrukter -sitrusfrukter -gjær for ikke å såre noen? Det er en vanskelig balansegang, for en vil jo samtidig ha fornøyde gjester. Endret 22. november 2010 av Spinell 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #20 Skrevet 22. november 2010 Jeg syns det er litt vel frekt å forlange at vertskapet skal kjøpe inn og lage spesialretter fordi noen mener de ikke tåler ting. Det kan man be om på en restaurant, men ikke hjemme hos fok. Da må den ene gjesten ta med seg mat de kan spise selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå