Gå til innhold

Dine beste julekaker og julegodis

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg prøvd å søkt rundt online etter gode oppskrifter på julegodis. Desverre er ingen oppskrifter samlet på et sted og det er vanskelig å få oversikt over hvor hva fins. Dessuten har jeg jo ikke prøvd oppskriftene og vet ikke om hva som er godt og mulig å lage. :)

Derfor tenkte jeg at det kunne vært kult å hatt en tråd hvor vi samlet gode oppskrifter på søt julemat. Jeg tenkte i all hovedsak på godis som konfekt og den type godt, og kaker. Men det kan også være oppskrift på brød eller andre type ting som er spesielt godt i julen. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker å lage noen veldig gode sjokoladekuler hvor jeg tar kokesjokolade hvit og mørk, og litt kremfløte og koker opp sammen. Så lager jeg kuler og ruller i blandinger av f.eks. lakris strø eller kokos eller knuste mandler, og deretter lar avkjøles i kjøleskap :)

Skrevet

En litt voksen konfekt, som har mye smak:

1 del svisker

1 del marsipan (ferdig eller hjemmelaget)

Konjakk (går også med konjakkessens blandet med vann)

Mørk sjokolade til dypping

legg sviskene i en bolle og dekk dem med konjakk, eller 1 flaske konjakkessens og nok vann til at det dekker. La trekke ett døgn. Ta dem opp og hakk dem grovt. Bland dem med marsipanen, og sett blandingen litt i kjøleskapet for å stivne. Form kuler. Sett dem kaldt. Smelt sjokoladen i vannbad, og dypp kulene i sjokolade til de dekkes helt.

Pakk kulene hver for seg, eller sett i små former. Har hatt stor suksess med disse til jul!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...