Gå til innhold

Havremel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg reagerer på hvetemel, men så vidt jeg vet er det ikke glutenallergi. Jeg spiser masse havregryn og det går helt fint. Så vil jeg da tåle Havremel? Er det noe annet enn havre i det melet? Står nemlig inne på AXA sine sider at det inneholder Gluten, og det står det ikke på havregrynen.

Og kan man erstatte hvetemel i div oppskrifter på f.eks vafler med havremel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende du er hveteintolerant. I så fall burde havre, rug, bygg, spelt etc kunne gå bra. :) Om havremel inneholder noe annet enn havre vet jeg dessverre ikke, men hva med å bare teste og se? Jeg reagerer selv på hvetemel, men har lite problemer med andre kornsorter.

Gjest Applecore
Skrevet (endret)

Det er ikke gluten i havre!

Grunnen til at cøliakere må holde seg unna det er at havremelet blir malt på samme møller som hvete etc og derfor kan ha spor av gluten i seg.

Mulig du har sett noen steder at de selger "glutenfri havre".

Dette er havre som males på separate møller.

Om du "bare" har glutenintoleranse og ikke cøliaki (dette er to forskjellige ting), så kan det hende at du ikke reagerer noe særlig på så små mengder gluten det er i f.eks vanlig havregryn.

Sånn har jeg det, i hvert fall.

Må legge til at jeg vet at dette ikke bare er hveteallergi, ettersom jeg ikke tåler verken rug, bygg eller spelt, og jeg kan spise hvetestivelse (som er en del av hveten uten gluten og som ofte brukes i glutenfri mat).

Og ja, man kan bruke havremel til det meste :)

Endret av Applecore
Skrevet

Det er ikke gluten i havre!

Grunnen til at cøliakere må holde seg unna det er at havremelet blir malt på samme møller som hvete etc og derfor kan ha spor av gluten i seg.

Mulig du har sett noen steder at de selger "glutenfri havre".

Dette er havre som males på separate møller.

Om du "bare" har glutenintoleranse og ikke cøliaki (dette er to forskjellige ting), så kan det hende at du ikke reagerer noe særlig på så små mengder gluten det er i f.eks vanlig havregryn.

Sånn har jeg det, i hvert fall.

Må legge til at jeg vet at dette ikke bare er hveteallergi, ettersom jeg ikke tåler verken rug, bygg eller spelt, og jeg kan spise hvetestivelse (som er en del av hveten uten gluten og som ofte brukes i glutenfri mat).

Og ja, man kan bruke havremel til det meste :)

Jeg mente også at havre er glutenfritt. Ble bare litt forvirret når det stod inne på Axa sine sider at det var gluten i det. Tenkte dermed at det kanksje bare var "havremel", dvs hvetemel med havre i ellernoe:P

Men da skal jeg prøve det en dag! Prøvd å lage vafler med havremel istedet for hvetemel? Blir det allright?

Gjest Applecore
Skrevet

Jeg har ikke prøvd bare havremel i vafler, men har brukt 50/50 med havregryn og det ble bra :)

Uansett er vafler og pannekaker noe av det letteste å lage med andre meltyper i og med at det ikke skal heves og det er lett å sørge for at vaflene ikke blir for tørre/harde (i motsetning til f.eks bakverk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...