Smørblomsten Skrevet 21. november 2010 #1 Del Skrevet 21. november 2010 Vet ærlig talt ikke om jeg gidder å lage julekort i år! For det første: det koster mye å sende ut så mye som 50 kort (frimerke, konvolutter osv), og av disse 50 får man kanskje 15-20 tilbake (ikke at det er det avgjørende altså). MEN: det forventes kanskje at man sender ut julekort når man har to små barn? Det er jo koselig å henge opp julekortene på kjøleskapet i julemåneden, men etter det havner de vel i søpla eller i en roteskuff... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 21. november 2010 #2 Del Skrevet 21. november 2010 Jeg blir stadig overrasket over at folk faktisk driver med dette, særlig hvis de er i min generasjon. Jeg har aldri sendt ut et eneste julekort, og vi får vel ikke mer enn et par heller. Har ingen planer om å begynne, til tross for at jeg har barn nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 21. november 2010 #3 Del Skrevet 21. november 2010 Jeg begynte med det i fjor da snuppa var 1 år. Syns det er utrolig koselig å få julekort i posten, og koselig å gi også. Også liker jeg å vise frem stoltheten min da Skryte litt til fjern og nær. Men tror ingen forventer det. Her gjør man som man selv vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2010 #4 Del Skrevet 21. november 2010 En liten kommentar bare.. Jeg har et album hvor jeg limer inn julekort, takkekort osv med bilder i. Det blir jo gjerne en del spredt på ulike anledninger. Julekortene er ekstra morsomme, for hvis man får hvert år så følger man utviklingen på disse barna. Så jeg for min del setter veldig stor pris på å få julekort, men så er jeg også flink å sende til andre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffe Skrevet 21. november 2010 #5 Del Skrevet 21. november 2010 Vurderte å lage julekort i år. Gifter meg neste år(som dere ser under) og vi har en nydelig hund. Hadde vært koselig å sende ut kort med hele gjenngen. Problemet er bare at folkene rundt meg er så utakknemmelige at de blir jo aldri glad for slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #6 Del Skrevet 21. november 2010 Jeg gjorde det som regel da ungene var små og jeg hadde økonomi til det. Synes det er en fin ting sånn at slekta holder seg litt oppdatert. Alle bilder og lagde julekort som jeg har fått har jeg tatt vare på. Kaster da ikke sånt. Når ungene ble litt større så lagde de julekort selv til den aller nærmeste familien. I dag så skriver jeg vel 2-3 julekort og får kanskje det samme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 21. november 2010 #7 Del Skrevet 21. november 2010 Jeg har aldri, og kommer aldri til å sende julekort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LetThemEatCake Skrevet 21. november 2010 #8 Del Skrevet 21. november 2010 Jag ger blanka fan i om jag får några julkort tillbaka, men jag älskar att skicka dem! Jag blir jätteglad att få dem själv och jag unnar alla jag älskar samma glädje. Nu har jag inga barn själv men om jag hade haft det så hade det varit extra roligt. Gör en pysseldag tillsammans med barnen! Inhandla papper och sådant på förhand så är det bara att sätta igång. Enklast är om du har kommit på hur du vill att de ska se ut redan innan, då flyter det på bra sedan när ni väl gör korten. Alternativt så kan du låta barnen göra allt jobb! De skulle säkert tycka att det var jätteroligt. Och det kostar inte så mycket egentligen.. Och du måste inte ju skicka 50st, nöj dig med 10 om du vill! Eller kanske 20. Då kostar det ungefär som en middag, och det är en ganska liten kostnad i det stora hela och man vinner mycket glädje. Men vill du inte så finns det självklart inget krav på att du ska göra det! Att ha barn är inte automatiskt en julkortsförpliktelse. Men jag lovar dig att om du skickar ut många julkort i år så kommer du garanterat att få fler nästa år! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina_ Skrevet 21. november 2010 #9 Del Skrevet 21. november 2010 Jeg har aldri sendt ut julekort tidligere, men nå som nybakt mamma har jeg begynt å lage noen! Jeg må for øvrig sende ut 7-8 stykker (da er jobben inkluderte), så var ikke store jobben her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #10 Del Skrevet 22. november 2010 Er vel bare du selv som lager forventninger om at du skal lage julekort. Selv har jeg ikke prioritert/hatt overskudd til å skrive julekort på 12 år. I år har jeg endelig fått ut fingeren og skal sende ut rundt 15 kort. Har fått tatt et familebilde av meg og mine, så jeg har lyst til å sende det til det til venner og famile rundt om i landet som vi sjelden treffer. Jeg blir veldig glad for å få julekort av andre. Er utrolig hyggelig at noen orker å ta seg det bryet med å sende kort til meg når de ikke har vært vant med å få noe kort tilbake. Jeg pleier istedet å ta en telefon til dem og takke for kortet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villemy Skrevet 22. november 2010 #11 Del Skrevet 22. november 2010 Vet ærlig talt ikke om jeg gidder å lage julekort i år! For det første: det koster mye å sende ut så mye som 50 kort (frimerke, konvolutter osv), og av disse 50 får man kanskje 15-20 tilbake (ikke at det er det avgjørende altså). MEN: det forventes kanskje at man sender ut julekort når man har to små barn? Det er jo koselig å henge opp julekortene på kjøleskapet i julemåneden, men etter det havner de vel i søpla eller i en roteskuff... Jeg sender kun julekort til de som jeg fikk fra i fjor. Har begynt å spare fra år til år for å se hvem som gadd å sende til oss i fjor. Så har jeg noen i bakhånd tilfelle jeg får fra noen nye i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TheaH Skrevet 22. november 2010 #12 Del Skrevet 22. november 2010 Nå som vi har fått ei lita jente sender vi ut julekort med bilder av henne i en fin rød og hvit forklekjole. Vi laget julekort på www.fotoknudsen.no, med samme tekst på alle julekortene; "God jul og godt nyttår. Hilsen XX, XX og XX". Det var gjort på 10 min! :gjeiper: Hadde aldri falt meg inn å sende ut julekort med bilder på dersom jeg ikke hadde hatt barn. Heller ikke kommer vi noen ganger til å ha andre bilder på julekortene enn bilder av bare barna... I mange år fikk vi julekort fra onkelen min med bilde av han, samboeren og deres hund, og det synes jeg bare var teit... Kjekt å få julekort altså, men jeg mener at de burde droppet bilde. Søtt med bilde av barn på julekort, men bilder av voksne med nisseluer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. november 2010 #13 Del Skrevet 22. november 2010 I fjor laget jeg julekort på mail og sendte til alle. Jeg fortalte kort om juleforberedelser og kulda og pynting og slikt - men hadde byttet ut de fleste av ordene med bilder jeg fant på google. Eksempel : "Iår har vi hogget(bilde av et juletre) i egen (bilde av en skog)og (bilde av masse julemat) er allerede kjøpt inn. Var tidlig ute med alle(bilde av julegaver), så jeg kan bruke hele desember til å bake( bilde av julekaker)og lage (bilde av sylte)." Osv osv. Fikk mange hyggelige kommentarer på dette julekortet og det var morsomt å lage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MellonCollie Skrevet 22. november 2010 #14 Del Skrevet 22. november 2010 Tror ingen forventer at du skal sende julekort, men det er jo en hyggelig greie synes jeg Har selv sendt julekort i alle år, også lenge før jeg fikk barn. Da sendte jeg uten bilde, men etter at junior kom til verden har jeg sendt med bilde. Sender mange flere enn jeg selv får - men synes det er koselig å sitte og pusle med det mens jeg hører på julemusikk og drikker julebrus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomsten Skrevet 22. november 2010 Forfatter #15 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) I fjor laget jeg julekort på mail og sendte til alle. Jeg fortalte kort om juleforberedelser og kulda og pynting og slikt - men hadde byttet ut de fleste av ordene med bilder jeg fant på google. Eksempel : "Iår har vi hogget(bilde av et juletre) i egen (bilde av en skog)og (bilde av masse julemat) er allerede kjøpt inn. Var tidlig ute med alle(bilde av julegaver), så jeg kan bruke hele desember til å bake( bilde av julekaker)og lage (bilde av sylte)." Osv osv. Fikk mange hyggelige kommentarer på dette julekortet og det var morsomt å lage. Artig idè Å lage kort på nett går veldig fort, vet det, så det er vel heller snakk om jeg skal gidde å ta jobben med å SKRIVE på alle, for jeg har aldri sett poenget med å bare sende ut et kort med teksten "god jul og godt nyttår, hilsen xxx" uten en personlig hilsen. Så derfor har jeg hvert bidige år sittet og skrevet bak på 50 kort, og så koster det jo mye i porto... Så jeg tror faktisk jeg bare skal sende til de aller nærmeste i år og heller "drite" i de 35 andre! Endret 22. november 2010 av Smørblomsten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 22. november 2010 #16 Del Skrevet 22. november 2010 I fjor slo vi sammen julekort og takkekort for gaver i forbindelse med at snuppa kom til verden. I år hadde jeg lenge ikke orket å tenke på å lage julekort, og bare tanken på å ta bilder, framsto som et ork (unge som stikker av, forsøker å ta kameraet....). Men jeg fikk en lys ide, og har laget et julekort med mange bilder fra hele året, for da var det bare å plukke i det rikholdige fotobiblioteket. Jeg synes det er koselig både å sende og få julekort selv om jeg ikke egentlig er særlig "julete" av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angara Skrevet 22. november 2010 #17 Del Skrevet 22. november 2010 Vi har ikke alle familiemedlemmene i nærheten, så jeg sender ut noen julekort sammen med julepresangene til familiemedlemmer. Så får de se hvor stor tuppa vår har blitt dette året. Før jeg fikk barn, var det uaktuelt å sende kort. Lar være å sende til venner og bekjente, vil ikke at det skal eskalere noe videre og skape forpliktelser og forventninger om kort tilbake. Besteforeldre, tanter og onkler får, og mine aller nærmeste venninner kanskje. Så legger jeg ett i tuppa sin personlige fotoeske, kanskje moro for henne å se alle julekortene opp igjennom årene når hun blir stor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eithne Skrevet 22. november 2010 #18 Del Skrevet 22. november 2010 Jeg har aldri gjort dette selv, men jeg har en kollega som lager julebrev hvert år som hun sender til alle på e-mail. Ganske artig der hun skriver litt om hvordan året har vært og ønsker alle en god julefeiring. Satt og vurderte det selv, men nå har jeg somlet meg til å få laget kortene og de blir sendt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 22. november 2010 #19 Del Skrevet 22. november 2010 Brukte en hel dag på håndlagede kort med naturmaterialer jeg hadde sanket, og litt til. Ikke noe jeg gjentar med det første, men de ble satt pris på. Sender kjøpekort til slekta og kjente, fordi e-kort fremstår som konsentrert latskap. Jul handler om tradisjoner, og det er en tradisjon å få postbud til å bære lyskebrokk på seg, og få julestressroser i blikket. Setter i alle fall selv pris på å få noe håndfast i inboksen ute på husveggen, selv om de kastes etter en uke eller to. Og de som resirkulerer papp skal jo også leve. Men etterhvert som alderen gnafser og gnager er det faktisk kjekt med sånne barnebildekort, hvor jeg gis muligheter for å oppdatere meg på de mer perifere oppvoksende slekters status. Litt interessant å få se hvordan disse (fabeltastiske) vesener som tidvis refereres til av slektens kvinner egentlig ser ut. Så blir ikke skuffelsen så stor hvis vi en dag står feis2feis og snørrvalpen hverken har vinger eller gullforgylt glorie. Ja, ja! Kort bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 22. november 2010 #20 Del Skrevet 22. november 2010 Jeg pleier å sende ut julekort, til fjern og nær. I fjor var det fra fotoknudsen eller noe i den duren. Og siden jeg synes det er hyggelig å skrive noen linjer om året som har gått, så har jeg pleid å skrive i word - og printe ut. Og klistre bakpå kortet. Enkelt og greit - 40 like kort, med personlig hilsen, uten at det er så mye jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå