Gå til innhold

Kan jeg spise dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag skal jeg lage stekte potetbåter som tilbehør til middagen. Planen var å lage dem med skallet på, men da jeg var i butikken hadde de ikke nypoteter, så jeg måtte kjøpe de med litt med rødlig, mørk farge.

Da jeg var liten sa alltid mamma at man kun kunne spise skallet på poteter hvis det var nypoteter, og man kunne bli syk av å spise skall til andre poteter... Men hva sier dere? Blir det annerledes når man steker dem? Kan jeg lage stekte poteter med skallet på idag, eller må jeg skrelle dem?

Potetene jeg har kjøpt er like som disse

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/45/453/453732/potet2Xart503.jpg

Håper noen flinke damer vil svare meg :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nok ikke en flink dame.. Men jeg svarer allikevel. Spis skallet! Det du ikke skal spise er dersom skallet er og der poteten er blitt grønn, det skal visstnok være litt giftig.

Skrevet

Har aldri noensinne hørt om at man kan bli syk av potetskrell. Og spiser det rett som det er- frisk som en fisk! Men de må så klart rengjøres- ikke koke poteter med jord på.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to :) Potetene skal selvfølgelig gjennom en real vask før de blir skåret i båter.

Det var en eller annen sykdom (som jeg selvfølgelig ikke kommer på) som mamma mente man kunne få av potetskall... Irriterende at jeg ikke husker det :dry:

Skrevet

Litt sent nå, men jeg svarer likevel.

Mye merkelige myter om potetskrell ute og går :) Da jeg var barn fikk vi alltid beskjed om at alle de viktige næringsstoffene i poteten satt nærmest skallet, derfor måtte vi skrelle potetene veldig forsiktig!

Det er ikke akkurat sesong for nypoteter nå, men det er ikke farlig å spise skallet på andre poteter heller. Det en skal passe seg for er grønne flekker, som poteten får dersom den blir lagret i sollys. Grønnfargen kommer pga utvikling av et giftstoff som dannes når poteten utsettes for sollys. Disse må fjernes. Kan det være dette moren din mente?

Skrevet

Eg et alltid skalet på potetene, mykje av det sunne ligg jo der!

Skrevet

Eg et alltid skalet på potetene, mykje av det sunne ligg jo der!

Ja, det var nettopp dette jeg også "lærte" som barn, men er det egentlig sant? Eller er det bare noe de voksne sa for å forsikre seg om at vi ikke skar vekk for mye av poteten under skrelling og dermet sløste med mat?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...