Gå til innhold

Bioteknologi og kjemi ingeniør?


Mallea

Anbefalte innlegg

Jeg går andre året studiespesialiserende og tar realfagene kjemi1 og neste år 2, matte R1 neste år R2. 2FY (fysikk) og neste år skal jeg ta 2BI (biologi). Jeg syns realfag er gøy og jeg interesserer meg for det. Etter mine beregninger kommer jeg til å gå ut av videregående med et snitt mellom 4.5-4.8 + at jeg får 4 realfags poeng så da blir det 4.9-5.2 i snitt. Jeg har litt lyst til å studere til bioteknologi og kjemi ingeniør har sett på HiO og NTNU, har også sett på og studere bioteknologi på UMB. Er det noen som har noe erfaringer med dette? og kan gi meg noen råd om dette er noe jeg burde satse på? Er det så vanskelig og få jobb som alle sier? Og hva er lønnen? Hvilke skoler er bra? Jeg syns det viker som veldig spennende yrker, med varierende oppgaver. Kom gjerne med andre forslag til hva jeg kan studere, hvis dere har noe tips.

På forhånd takk! :-)

Håper det er noen her inne som har litt greie på dette!

Endret av Mallea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Henger meg på her, er interessert i samme studium. Har kanskje skjønt at jobbmuligheter og lønn er veldig avhengig av karakterer og hvor man jobber (offentlig eller privat)..?

Kan ikke si jeg har spesielt lyst til å jobbe som kjemilærer etter endt utdannelse, selv om det er en fin jobbmulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her, er interessert i samme studium. Har kanskje skjønt at jobbmuligheter og lønn er veldig avhengig av karakterer og hvor man jobber (offentlig eller privat)..?

Kan ikke si jeg har spesielt lyst til å jobbe som kjemilærer etter endt utdannelse, selv om det er en fin jobbmulighet.

Bra at det er flere enn bare meg. Håper noe snart kommer med noen bra svar! Nei, har ikke akkurat kjemilærer på førsteønske for å si det sånn. Går du på videregående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med en master i bioteknologi ved UMB, men jeg er ikke ferdig utdannet enda, sånn at det er vanskelig for meg å si hvor lett det er å få jobb. Det er mange ulike retninger innefor bioteknologi, og derfor er jobbmulighetene avhengig av dette også. Jeg studerer bioteknologi med retning genetikk og jobber for meg vil være på sykehus eks. jobbe med genetiske analyser, rettsmedisinsk institutt og sikkert flere andre plasser. Jeg tror desverre ikke det bli være plankekjøring å få seg jobb, men jeg regner med det vil bli lettere med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med en master i bioteknologi ved UMB, men jeg er ikke ferdig utdannet enda, sånn at det er vanskelig for meg å si hvor lett det er å få jobb. Det er mange ulike retninger innefor bioteknologi, og derfor er jobbmulighetene avhengig av dette også. Jeg studerer bioteknologi med retning genetikk og jobber for meg vil være på sykehus eks. jobbe med genetiske analyser, rettsmedisinsk institutt og sikkert flere andre plasser. Jeg tror desverre ikke det bli være plankekjøring å få seg jobb, men jeg regner med det vil bli lettere med årene.

Er studiet vanskelig? og hva er snittet for å komme inn? Det hadde vært kjempe fint hvis du kunne fortelle litt om hvordan det er, og hva man kan spesialisere seg innenfor og hvilke jobber du eventuelt kan få etter det. Jeg syns det viker spennende og jobbe på sykehus med forskning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er studiet vanskelig? og hva er snittet for å komme inn? Det hadde vært kjempe fint hvis du kunne fortelle litt om hvordan det er, og hva man kan spesialisere seg innenfor og hvilke jobber du eventuelt kan få etter det. Jeg syns det viker spennende og jobbe på sykehus med forskning osv.

Jeg føler ikke at jeg kan si så mye om det enda.. For er jeg begynte der i høst. Jeg har en bachelor fra før av, slik at jeg har nå begynt på en master der.. Det jeg kan si at jeg syntes det er mange gode emnevalg der, mange interessante og nyttige emner. Men jeg må innrømme at jeg ikke syntes forleserne er de beste, men sånn er det desverre på veldig mange universiteter. Jeg tror ikke snittet er noe spesielt høyt fra videregående, men det kan du lett undersøke på samordnaopptak.no. Studiet er ikke noe spesielt vanskelig på masternivå, men overgangen fra videregående til universitet er nok litt hardere. Men alle som har et mål, klarer nok å gjennomføre det.

Mange av jobbene vil nok være innefor forskning som kartlegging av sykdomsgener osv. Jeg er som sagt ikke ferdig utdannet enda så det er litt vanskelig for meg å foreslå flere jobbmuligheter enn de forgående jeg allerede har nevnt. Du kan jo søke på finn.no eller nav.no på genetikk, bioteknologi og så se hva du får opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei :) Tusen takk for svar! Jeg vil gjerne ha svar fra flere, og gjerne fra noen som har gått på noen andre skoler som kan fortelle om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...