Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på personlig kristen og bare kristen? 

Anonymkode: aee6f...c14

Fordi mange regner seg som kristne, som i at de følger tradisjonene og sånt, men uten å egentlig ha noe forhold til troen, er det en del som er "aktivt kristne" som ønsker å markere at de har en personlig tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det unormalt å huske låter på detaljnivå?

Jeg tror et det er en evne noen har, andre ikke har i like stor grad.

Det er veldig mye dette kommer an på, feks. hva du mener med detaljnivå.

Det er nok en glidende overgang fra når dette innebærer at man er bittelitt flinkere enn gjennomsnittet til at det blir en superpower.

Er du flink?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jeg tror et det er en evne noen har, andre ikke har i like stor grad.

Det er veldig mye dette kommer an på, feks. hva du mener med detaljnivå.

Det er nok en glidende overgang fra når dette innebærer at man er bittelitt flinkere enn gjennomsnittet til at det blir en superpower.

Er du flink?

de forskjellige instrumentene bla.a. Dvs sangen går på repeat i hodet, som om noen satt på en radio. 

Jeg er flink, ja, veldig godt gehør etc, men har ikke superevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Hvis man er aleneforsørger, og den andre parten ikke kan/vil betale barnebidrag, så får man forskudd fra staten, og bidragsyter opparbeider seg en gjeld.  Men hva skjer dersom det ikke finnes noen bidragsyter, f.eks ved dødsfall eller far ukjent.  Har aleneforsørgeren fortsatt rett på noe ekstra barnebidrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kara W skrev:

Hvis man er aleneforsørger, og den andre parten ikke kan/vil betale barnebidrag, så får man forskudd fra staten, og bidragsyter opparbeider seg en gjeld.  Men hva skjer dersom det ikke finnes noen bidragsyter, f.eks ved dødsfall eller far ukjent.  Har aleneforsørgeren fortsatt rett på noe ekstra barnebidrag?

Når den ene forelderen er død, så får den andre barnepensjon. Hvor det er ukjent far, så får man forskuddbidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid lurt på hvorfor vi og de i Storbritannia (som de landene jeg har hørt dette) sier tre ganger hurra mens i Sverige så sier de "4-faldigt leva" og roper hurra 4 ganger etterpå. Det er spesielt antallet som er mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.1.2016 at 15.30, sofie777 skrev:

Har alltid lurt på hvorfor vi og de i Storbritannia (som de landene jeg har hørt dette) sier tre ganger hurra mens i Sverige så sier de "4-faldigt leva" og roper hurra 4 ganger etterpå. Det er spesielt antallet som er mystisk.

Svenske wiki har "lösen":

Sitat

Det fyrfaldiga levet som brukas i Sverige kommer sig av bruket av dubbel svensk lösen, som var två plus två salutskott.

..og forresten, DFTBA? Jeg leser det som 'dritbra' av en eller annen grunn, men hva betyr det?

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det finnes noen som kan lese tanker; kan de lese og forstå alle tanker på ulike språk? Eksempelvis kan de forstå tankene til noen som tenker på swahili til tross for at de ikke skjønner det språket? Kan de lese det grafiske eller bare ordene som folk tenker?

Endret av Fashionistaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fashionistaen skrev:

Om det finnes noen som kan lese tanker; kan de lese og forstå alle tanker på ulike språk? Eksempelvis kan de forstå tankene til noen som tenker på swahili til tross for at de ikke skjønner det språket? Kan de lese det grafiske eller bare ordene som folk tenker?

Det går vel under kategorien hypotetisk.

Som "Dersom man har røntgensyn som supermann, vil man da kunne se igjennom 5 meter betong?"

Det er et artig tankeeksperiment, men det finnes ingen fasit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lutetium 71 skrev:

..og forresten, DFTBA? Jeg leser det som 'dritbra' av en eller annen grunn, men hva betyr det?

2 timer siden, Lutetium 71 skrev:

Hah, jeg hadde rett jo!

Hehe, ikke langt unna ihvertfall. Jeg følger blogger og podcast som Green-brødrene har, så det er naturlig å være litt kryptisk på den måten jeg kan. Jeg klarer ikke å gjøre kjennetegnet deres (som skulle brukes f.eks. på premieren på "The Fault in Our Stars" og "Paper Towns" eller når Nerdfighters møtes), som er Spock-hilsenen med begge hendene i kryss over brystet (fingene virker ikke...), så da gjør jeg det på den måten i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå man ser skirenn på TV og noen vinner overlegent får de ofte flagget med seg på oppløpssiden.

Jeg har alltid tenkt at den som gir fra seg flagget er en vanlig person som står der med flagget sitt og strekker det ut. Men får denne personen flagget sitt igjen? Eller er det prisen for at "johaug gikk i mål med mitt flagg" (som jeg aldri får se igjen).

Eller er det en utplassert flagg. Jeg tenker ikke på slike småflagg som man har på 17mai, men på litt skikkeligere flagg.

f504982b173871cb2a22d22b37ababc9.jpg?t%5

Endret av ekkoet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Er samer nordmenn?

Dei bur jo i m Norge, men dei har andre kulturer og anna språk. Vi prøvde å fornorske dei, det seiast at det er eit urfolk som budde her før nordmenna.

Men kva er samer som bur i Norge når dei ikkje er nordmenn? "Berre" samer? Sikkert eit utrulig dårlig spørsmål, men eg lure faktisk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...