Pringle Skrevet 18. april 2014 #4181 Del Skrevet 18. april 2014 (endret) Jeg har et spørsmål som har med påsken å gjøre. Historien forteller jo at Jesus ble arrestert på skjærtorsdag, og korsfestet på langfredag. Videre forteller den at det tok så lang tid før han døde (derav ordet langfredag). Så sies det at han sto opp igjen 3 dager etter sin død. Hvorfor feires da Jesus oppstandelse på søndagen? Det blir 2 dager etter sin død, ikke 3? Jesus "sto opp fra de døde tredje dag", har jeg lært - fredag, lørdag, søndag? Kronologien i Bibelen er ikke helt moderne, eller hva man skal kalle det, kom til å tenke på hvordan den begynner: 2 Jorden var øde og tom, mørke lå over dypet, og Guds ånd svevde over vannet. 3 Da sa Gud: «Det skal bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag. Så Gud holdt på og styra og og ordna noe voldsomt allerede før den første dagen! Imponerende arbeidsmoral. Endret 18. april 2014 av Pringle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 18. april 2014 #4182 Del Skrevet 18. april 2014 Jesus "sto opp fra de døde tredje dag", har jeg lært - fredag, lørdag, søndag? Men man kan jo ikke telle med fredagen, i og med at han døde sent den dagen. Han kan ikke stå opp fra de døde før han er død. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 18. april 2014 #4183 Del Skrevet 18. april 2014 Mange mener at Jesus faktisk døde på torsdagen. Du kan lese mer om det her og andre lignende steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K@tt Skrevet 18. april 2014 #4184 Del Skrevet 18. april 2014 Litt nedi gata her har de satt opp et nytt hus på ei tomt hvor det allerede står et hus fra før. Hvilket nummer får da dette huset? Får det samme nummer som det andre, bare med B bak? Jeg er fullstendig klar over at jeg kan gå og sjekke, noe jeg har gjort når jeg har gått forbi men jeg ser ikke noe nummer på noen av husene og jeg vil ikke vekke mistanke ved å snike meg rundt huset heller ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 18. april 2014 #4185 Del Skrevet 18. april 2014 Når man soler seg og blir brun i huden, blir man brun/får farge på leppene også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 18. april 2014 #4186 Del Skrevet 18. april 2014 Litt nedi gata her har de satt opp et nytt hus på ei tomt hvor det allerede står et hus fra før. Hvilket nummer får da dette huset? Får det samme nummer som det andre, bare med B bak? Jeg er fullstendig klar over at jeg kan gå og sjekke, noe jeg har gjort når jeg har gått forbi men jeg ser ikke noe nummer på noen av husene og jeg vil ikke vekke mistanke ved å snike meg rundt huset heller ... Samme skjedde i min gate, og da fikk det nye huset en B på seg, ja. Når man soler seg og blir brun i huden, blir man brun/får farge på leppene også? Leppene blir ikke brune fordi de ikke produserer melanin. Melaninet er det som gjør at huden får brunfarge, og det er også det som beskytter huden mot solbrenthet. Siden leppene ikke har denne beskyttelsen kan de bli solbrente, selv om de ikke blir brune. Derfor er det viktig å huske på å ta vare på leppene om du skal ut i sola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 18. april 2014 #4187 Del Skrevet 18. april 2014 Stor B bak, hvis det er nytt hus med inngang fra samme gate/vei som hus med rene nummer. Liten bokstav bak, på hus med adkomst fra baksiden. Stort sett oddetall på høyre side og partall på venstre side av gaten. Dette kan variere litt lokalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 18. april 2014 #4188 Del Skrevet 18. april 2014 Stort sett oddetall på høyre side og partall på venstre side av gaten. Dette kan variere litt lokalt. Og det fikk meg til å lure på hvordan det bestemmes hva som er venstre og høyre side på en gate. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 18. april 2014 #4189 Del Skrevet 18. april 2014 Og det fikk meg til å lure på hvordan det bestemmes hva som er venstre og høyre side på en gate. Der er det forskjellige kriterier. I Bergen, for eksempel, stråler alle gater, nesten uten unntak fra Torgalmenningen. Dvs. at laveste nummer er nærmest almenningen, og høyeste er lengst vekk. Ellers er det naturlig at en ny vei eller gate begynner (lavest tall) der gaten blir til, altså forgreiner seg fra en annen vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 18. april 2014 #4190 Del Skrevet 18. april 2014 Stor B bak, hvis det er nytt hus med inngang fra samme gate/vei som hus med rene nummer. Liten bokstav bak, på hus med adkomst fra baksiden. Stort sett oddetall på høyre side og partall på venstre side av gaten. Dette kan variere litt lokalt. Stor og liten bokstav har ingenting å si, det er smak og behag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 18. april 2014 #4191 Del Skrevet 18. april 2014 Når man soler seg og blir brun i huden, blir man brun/får farge på leppene også? Eneste gangene jeg har klart å forandre fargen dramatisk, er når jeg har såre lepper og smører fuktighet over dem. Jeg har fått kommentarer som "Hvor har du kjøpt den leppestiften?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 18. april 2014 #4192 Del Skrevet 18. april 2014 Samme skjedde i min gate, og da fikk det nye huset en B på seg, ja. Leppene blir ikke brune fordi de ikke produserer melanin. Melaninet er det som gjør at huden får brunfarge, og det er også det som beskytter huden mot solbrenthet. Siden leppene ikke har denne beskyttelsen kan de bli solbrente, selv om de ikke blir brune. Derfor er det viktig å huske på å ta vare på leppene om du skal ut i sola Hmm underlig. Jeg har irritert meg i hele vinter for at jeg har samme bleke farge på ansiktet og leppene. Nå som jeg har sola meg en uke har jeg blitt litt brun i huden og fått røde lepper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pepperbiff Skrevet 19. april 2014 #4193 Del Skrevet 19. april 2014 Nå har jeg tilbringt halve påsken med å lese alle 210 sidene av denne tråden her. Hvorfor har jeg prioritert det? Og hva skal jeg gjøre nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. april 2014 #4194 Del Skrevet 19. april 2014 Nå har jeg tilbringt halve påsken med å lese alle 210 sidene av denne tråden her. Hvorfor har jeg prioritert det? Og hva skal jeg gjøre nå? . Du kan gå gjennom tråden en gang til og svare på alt ingen har svart på til nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 19. april 2014 #4195 Del Skrevet 19. april 2014 Hvorfor maler de trestammene hvite i varme land? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nietsoj Skrevet 19. april 2014 #4196 Del Skrevet 19. april 2014 Hvorfor maler de trestammene hvite i varme land? Har hørt at det er for å beskytte trea mot for stekende sol og mot skadedyr som vil gnage i barken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K@tt Skrevet 19. april 2014 #4197 Del Skrevet 19. april 2014 Hvorfor har noen låver felt på taket som er i en annen farge enn resten av taket? Kjørte forbi en slik en i dag, mesteparten av taket var svart og så var det deler ca midt på som var grå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 19. april 2014 #4198 Del Skrevet 19. april 2014 Hvorfor har noen låver felt på taket som er i en annen farge enn resten av taket? Kjørte forbi en slik en i dag, mesteparten av taket var svart og så var det deler ca midt på som var grå. Det kan være en reparasjon, men det kan også være et vindu i et slags bølgeplast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 19. april 2014 #4199 Del Skrevet 19. april 2014 Når flyet taxer mot rullebanen sier de noe sånt som: cabin crew take your seats for take off. cross armes check. Hva i alle dager betyr det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 19. april 2014 #4200 Del Skrevet 19. april 2014 Har hørt at det er for å beskytte trea mot for stekende sol og mot skadedyr som vil gnage i barken Har vel hørt noe sånt jeg og. Men skjønner ikke hvorfor det funker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå