Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var hos fastlegen min den 21.Oktober og fikk utført en vanlig gynekologisk undersøkelse pluss min første celleprøve.

Celleprøven fikk jeg svar på tidligere denne uka, og den var fin.

Men resultatet av den gynekologiske undersøkelsen har jeg enda ikke fått svar på.

Hva er det som er normalt at ventetiden skal være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags prøver tok du?

I en vanlig gynekologisk undersøkelse så innebærer det ikke noen prøver bortsett fra celleprøver.

Men ring legekontoret og spør dem. Uansett hva slags prøver de tok så burde svaret ha kommet nå. Men mange leger gir ikke noe skriftlig svar hvis alt er bra.

Skrevet

Som regel er det kun celleprøve man tar og som man får svar på i ettertid. Det andre som sjekkes ved en GU, er ting man får svar på med en gang, f.eks når gynekologen kjenner etter at livmor er normal. Hadde han kjent noe som avviker fra normalen, hadde du fått vite det med en gang.

Er du sikker på at du tok flere prøver enn celleprøve?

Skrevet

Grunnen til at man har gynekologisk undersøkelse er jo som regel for å ta celleprøve. Hva er det du mener du ikke har fått svar på enda? Sopp, bakteriell vaginose, klamydia?

Skrevet

Hva slags prøver tok du?

I en vanlig gynekologisk undersøkelse så innebærer det ikke noen prøver bortsett fra celleprøver.

Men ring legekontoret og spør dem. Uansett hva slags prøver de tok så burde svaret ha kommet nå. Men mange leger gir ikke noe skriftlig svar hvis alt er bra.

Gynekologisk og celleprøve?

Legen sa til meg på sist time at jeg har fått svar på celleprøva di, og den var fin, men gynekologiske undersøkelsen har jeg ikke fått svar på enda.

Men han sa han skulle sende meg brev når han fikk svaret.

Så om han tok noen ekstra prøver da i forhold til det, vet jeg ikke.

Skrevet

Som regel er det kun celleprøve man tar og som man får svar på i ettertid. Det andre som sjekkes ved en GU, er ting man får svar på med en gang, f.eks når gynekologen kjenner etter at livmor er normal. Hadde han kjent noe som avviker fra normalen, hadde du fått vite det med en gang.

Er du sikker på at du tok flere prøver enn celleprøve?

Han sa jo etter den gynekologiske undersøkelsen var ferdig at det så bra ut å slikt.

Han måtte sikkert ha tatt noen flere da, men det vet jeg ikke.

Fikk beskjed om å slappe av og ta det med ro undersøkelsen.

Skrevet

Den skjønner jeg egentlig ikke. Var det noen spesiell grunn til at du skulle ha en GU? Eller var det for celleprøven sin del?

Min lege har aldri tatt andre prøver enn celleprøve, og om han hadde gjort det, regner jeg virkelig med at han hadde opplyst meg om det.

Skrevet

Grunnen til at man har gynekologisk undersøkelse er jo som regel for å ta celleprøve. Hva er det du mener du ikke har fått svar på enda? Sopp, bakteriell vaginose, klamydia?

Jeg vet ikke hva slags prøver han har tatt, så jeg får vel bare vente å se til jeg får brev i posten.

Skrevet

Den skjønner jeg egentlig ikke. Var det noen spesiell grunn til at du skulle ha en GU? Eller var det for celleprøven sin del?

Min lege har aldri tatt andre prøver enn celleprøve, og om han hadde gjort det, regner jeg virkelig med at han hadde opplyst meg om det.

Jeg spurte om han kunne gjøre det, for det var lenge siden sist.

Og det har jo vært litt de siste mnd med høyt blodtrykk og sånt så ville bare ta en sjekk om at alt var ok samtidig som denne celleprøva skulle taes.

Skrevet

Da virker det jo ikke som om han har hatt noen spesiell grunn til å ta flere prøver enn celleprøven. Og ettersom svaret på den foreligger, er det jo ikke flere resultater å vente på.

Jaja, litt rar formulering fra hans side kanskje? Du får bare vente til brevet kommer, og se hva som står der. Vil du ikke vente, kan du jo ringe legekontoret og spørre hva slags prøver han tok/hvilke prøvesvar de fortsatt venter på :)

Skrevet

Da virker det jo ikke som om han har hatt noen spesiell grunn til å ta flere prøver enn celleprøven. Og ettersom svaret på den foreligger, er det jo ikke flere resultater å vente på.

Jaja, litt rar formulering fra hans side kanskje? Du får bare vente til brevet kommer, og se hva som står der. Vil du ikke vente, kan du jo ringe legekontoret og spørre hva slags prøver han tok/hvilke prøvesvar de fortsatt venter på :)

Ja, er vel det hvis det er sånn det skal være. :-)

Men får vente litt til så får jeg se om jeg ikke ringer dit.

Skrevet

Er du ung kan det jo hende han tok en klamydiaprøve i samme slengen?

Skrevet

Er du ung kan det jo hende han tok en klamydiaprøve i samme slengen?

Er ung, men ungen grunn til at han skal ta det, siden jeg har hatt samme partner i over 4 år. :-)

Skrevet (endret)

Er ung, men ungen grunn til at han skal ta det, siden jeg har hatt samme partner i over 4 år. :-)

Så lenge man er ung, så pleier de å ta en test uansett. Da skulle han riktignok sagt ifra, men.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Så lenge man er ung, så pleier de å ta en test uansett. Da skulle han riktignok sagt ifra, men.

Å? Det har ikke jeg vært borte i.

Har vært tatt klamydia test før tror jeg, men da har jeg spurt om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...