Gå til innhold

Rundkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en rundkjøring jeg er usikker på.

Det er fire filer, men to av de er på og av motorvei. Så når jeg kommer inn i rundkjøringen og første avkjøring er til motorveien, rett fram er dit jeg skal og tredje er avkjøringen fra motorveien.

Påkjøringen til motorveien er litt skrått på, litt nærme andre avkjøring.

Så kommer jeg og skal rett over, hvor legger jeg meg?

Egentlig skal man jo da ligge til høyre og blinke ut av rundkjøringen når man passerer første avkjøring. Men jeg ser mange legge seg til venstre, som du skulle til tredje avkjøring eller helt rundt. Men det er kanskje naturlig når rundkjøringen blir litt skjev siden påkjøringen til motorveien ligger nærme andre avkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville lagt meg i høyre fil, hvis ikke det er skiltet/markert annerledes

Edit: Mener du at det er 4 filer inn i rundkjøringa?

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg riktig så er det egentlig bare to muligheter når du kommer inn i rundkjøringen; høyre på motorveien, eller rett fram. Venstre er en avkjørsel, og dermed ikke lov å kjøre ut på. (og så kan man selvfølgelig snu og kjøre tilbake). Da skal man ligge til venstre, akkurat som om det var en rundkjøring uten vei til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er noen utkjøring fra rundkjøringen til venstre, legger man seg innerst når man skal rett frem. Og hvis rundkjøringen har fire eller flere utkjøringer, men den rett frem er litt over midten i forhold til hvor man kommer fra, kan man vurdere selv om man finner det mest hensiktsmessig å ligge innerst eller ytterst. (Ofte vil dette variere med antall biler i rundkjøringen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...