tineline Skrevet 21. november 2010 #1 Skrevet 21. november 2010 Da er det snart jul, oc jeg pleier hvert år å lage julegavene i matform. Nå trenger jeg ny inspirasjon! Liker også å gi bort slikt resten av året, så jeg tenkte denne tråden kunne være fritt fram for alle som har tips og egne favoritter. Fyr løs! Selv lager jeg som regel: - Drømmer (småkaker som består av smør, sukker og en anelse mel) - syltetøy av det jeg får tak i - tomat-, rømme- og sursild - rullesylte - juksetrøfler - appelsinlikør - krydderolje (men den blir aldri maks, så om noen har tips...) - kryddereddik
Frk. Belle Skrevet 21. november 2010 #2 Skrevet 21. november 2010 Vi pleier å lage: Sjokolade trøffler Mynte konfekt Brente mandler Fudge Andre tips: Leverpostei Brød Småkaker Pepperkakehus Seigmen
tineline Skrevet 22. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2010 Åh, myntekonfekt hørtes godt ut! (Det andre også.) Har du oppskrift? Og leverpostei høres også ut som noe jeg kan tenke meg å lage. Er det komplisert?
Frk. Belle Skrevet 24. november 2010 #4 Skrevet 24. november 2010 Åh, myntekonfekt hørtes godt ut! (Det andre også.) Har du oppskrift? Og leverpostei høres også ut som noe jeg kan tenke meg å lage. Er det komplisert? Her er oppskriften jeg bruker til Peppermyntekonfekt: 250 g melis 1 kn tragant (kjøpes på apotek.) 1 eggehvite 2-3 dråper peppermynte-olje(kjøpes på apotek) ca. 50g mørk sjokolade til pynt Sikt melis og tragant. Ha i pisket eggehvite og peppermyntedråper. Lag små kuler på en tallerken. De tørker og blir harde slik at de kan lagres i boks. Pyntes med smeltet sjokolade. I fjor klemte jeg deigen flat og brukte pepperkakeformer til å trykke ut hjerter og juletrær som jeg så pyntet med sjokolade - det ble kjempefint:) Og liknet mer på After Eight enn kulene... Min mor pleier å lage leverpostei. Litt jobb er det nok, men har ikke alle detaljene.. (bare at det smaker hel himmelsk godt!). Lever må ligge noe i bløt (?), tror det er noen hinner som må tas av (?) og så må lever +spekk etc. kvernes i kjøttkverna. Min mor bruker også en hvit saus som jevning + en del krydder (ansjos er visst essenssielt). Og så helles det i former som stekes i vannban. Noen baconskiver på toppen er fin-fint. Før husker jeg hun pleide å legge på et tynt lag aspik og noen laubeærblad - lekkert. Finnes en liten tråd her på KG som du kanskje kan vekke til livet
tineline Skrevet 24. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2010 Takk! Tror jeg holder meg til påleggsruller, men peppermyntekonfekten vil jeg lage!
muzti Skrevet 27. november 2010 #8 Skrevet 27. november 2010 Oppskrifter? http://www.tine.no/25902.cms http://www.tine.no/7537.cms lykke til
Frk. Belle Skrevet 29. november 2010 #9 Skrevet 29. november 2010 Her er en link med tips fra Din Mat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå