Tante Skrevet 20. november 2010 #1 Skrevet 20. november 2010 Etter sommeren begynte jeg å trene. Ikke masse, men med enn før (det skal ikke så mye til å gå fra ingenting til litt ). Samtidig kutta jeg ned på brus, snop og snacks og satsa på mer sunn mat i hverdagen. Synes egentlig jeg har vært flink, selv om matpakkene kanskje har vært litt dårlige siste tiden. Samtidig går jeg opp i vekt!?!?! Har spist mye søl de siste åra og stått bom stille, og nå når jeg satser på å gå nedover bare øker det. Nærmer meg faretruende vekta jeg lovet meg selv å aldri ha igjen, og buksene blir stadig trangere Trodde det gikk an å få resultater av små grep i hverdagen, jeg...det påstår jo alle ekspertene... Er det jeg som er helt feil da?
Kjersti 94 Skrevet 20. november 2010 #3 Skrevet 20. november 2010 Kanskje du har fått mer muskler????
Kjersti 94 Skrevet 20. november 2010 #4 Skrevet 20. november 2010 Kanskje du har fått mer muskler????
Kjersti 94 Skrevet 20. november 2010 #5 Skrevet 20. november 2010 Kanskje du har fått mer muskler????
Gjest fiskebolla Skrevet 20. november 2010 #6 Skrevet 20. november 2010 Det virker som mange glemmer at sund mat inneholder kalorier det også. For å gå ned i vekt må du rett og slett innta mindre energi enn det kroppen forbruker. 1
bergans Skrevet 20. november 2010 #7 Skrevet 20. november 2010 Selv om du skulle innta like mye energi nå som du spiser sunnere mat, så hr kroppen din det bedre enn sammenlignet med at energien kom fra søppelmat. Kvalitet på det du spiser er utrolig viktig, nettopp fordi det utgjør skillet mellom feilernæring og balansert kosthold. Årsakene til at du ikke opplever en merkbar vektnedgang kan være flere, men det finnes noen klassiske feller som de fleste tråkker oppi. Det første er at du ubevisst kan kompensere for et økt aktivitetsnivå ved å spise mer mat. Det andre er at du ubevisst beveger deg mindre ellers i dagen nå som driver med mer organisert fysisk aktivitet. Og det tredje er at du spiser mer enn du tror, selv om maten er sunnere. Det lønner seg å skrive ned alt, absolutt alt, hva du spiser (om det så er to drops eller et eple) i løpet av en uke. Da kan du beregne gjennomsnittig energiinntak, og se om dette kan være for mye for deg ift hva du trenger i løpet av en dag med litt trening. Det hjelper også å bare være bevisst at selv om du har vært flink og trent, så er det ingen unnskyldning for å ikke gå med bikkja på tur, eller sykel/ta spark til butikken (og ikke bil). Det handler om å forandre på de små tingene, men det er også de små tingene som kan eliminere de riktige tingene du gjør. En bevisstgjøring, og litt systematikk på det hele i starten, er ofte det som skal til for at endringene gir positive resultater
Djungelvrål Skrevet 20. november 2010 #8 Skrevet 20. november 2010 ikke rart i det hele tatt, muskler veier dobbelt så mye som fett.
Tante Skrevet 21. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 21. november 2010 ikke rart i det hele tatt, muskler veier dobbelt så mye som fett. Joda, men det er jo rart at når vekta har stått stille i årevis, så skal jeg bli feitere av å begynne å trene. Muskler veier mer, men tar mindre plass, ihvertfall rundt hofter og bak....eller?
Gjest fiskebolla Skrevet 21. november 2010 #10 Skrevet 21. november 2010 ikke rart i det hele tatt, muskler veier dobbelt så mye som fett. Helt feil. Du må se på hva TS skriver. Hun skriver at buksene bare blir trangere å trangere. Dette kommer ikke av kilovis med nye muskler. Ihvertfall siden hun bare har trent siden i sommer. For å legge på seg såpass mye muskler må man ligge i kalorioverskudd over lang tid. TS for å gå ned i vekt må du du forbruke mer kalorier enn du får i deg. Da har du to valg. Enten kutte ned på mengden mat du spiser. Eller begynne å trene mer kardio (løping, sykling, etc) som gjør at du forbrenner mer energi. 1
Tante Skrevet 21. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 21. november 2010 TS for å gå ned i vekt må du du forbruke mer kalorier enn du får i deg. Da har du to valg. Enten kutte ned på mengden mat du spiser. Eller begynne å trene mer kardio (løping, sykling, etc) som gjør at du forbrenner mer energi. Ja, det vet jeg. Jeg synes bare det er rart at vekta plutselig går opp nå når jeg faktisk har lagt om livsstilen, etter å ha vært stabil i så mange år. Takk for gode innspill, alle sammen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå