Gå til innhold

KLYSter eller klystER?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten sitter her og kjekler litt nå, angående hvordan man uttaler ordet "klyster". Jeg mener man skal uttale det på den måten det er mest logisk, altså KLYSTer, klyster. Trykket i første stavelse. Kjæreste derimot mener trykket skal ligge i siste stavelse, altså klystèr, klystER.

Så nå, kjære KG'ere, dere avgjør hvem som har rett.

Klyster eller klystèr?

:popcorn::enig:

(Vi ble heller ikke enige om hvilken smiley vi skulle bruke, så det ble to. Heldig kveld dette her!)

Videoannonse
Annonse
Gjest Sommertid
Skrevet

Jeg sier klystèr. Har aldri hørt noen uttale det på en annen måte.

• Liker 1
Skrevet

Søren. Det høres jo så ulogisk ut :klaske:

Skrevet

Jeg sier klystèr. Har aldri hørt noen uttale det på en annen måte.

Jeg er (dessverre) helt enig. :fnise: Har selv veldig lyst til å si KLYSter, men tar meg i det hver gang (ikke at det er så ofte, da)..

Skrevet

Jaja, får gi tapt på denne kampen. Bra det ikke er et ord jeg bruker veldig ofte!

Skrevet

Siden vi nå er på "Språk"... Hvis dere vil vise hvordan dere uttaler klyster med trykk på siste stavelse, så må aksenten peke mot høyre slik ´.

Jeg uttaler det klystér.

• Liker 1
Skrevet

Tarmskylling. :plystrér:

• Liker 1
Skrevet

trykk på begynnelsen.

Skrevet

trykk på begynnelsen.

Ja, trykk blir det, uansett. :fnise:

Skrevet

Sorry å si det, men de kollegaene våre som sier KLYSSter, de blir fliret greit av på bakrommet..... :sjenert:

Skrevet

Jeg har aldri hørt noen si noe annet enn klystèr.

Gjest Eurodice
Skrevet

Ja, trykk blir det, uansett. :fnise:

Noe så voldsomt også når man får sprøytet en liter grønnsåpeblandet vann i endetarmen :ler: .

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg uttaler det med trykk på begge stavelser. Tonem 2 (se lenke).

Dette må du forklare for meg. Hvordan sier du det når du har trykk på begge stavelser, og hvor kommer tonem 2 inn? Jeg uttaler "klyster" med trykk på annen stavelse, det har aldri falt meg inn at noen sier det annerledes.

Skrevet

Hvis jeg skal skrive det så blir det vel omtrent slik:

klysstér

Altså med samme tonefall og trykk som bønner, måne eller Sola (flyplassen, ikke stjernen).

Skrevet

Jeg sa KLYSTer en gang, og da begynte venninden min å le, så fra da ble det klystèr.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...