Angelin Skrevet 13. oktober 2003 #1 Skrevet 13. oktober 2003 Min pc fra 2000 (Packard Bell m/Windows 98 ) hadde disk-krasj her tidligere, og jeg skal nå forsøke å skifte harddisk. Er ikke veldig datateknisk anlagt, men jeg vil jo tro at det meste lar seg ordne med litt tid og tålmodighet. Det jeg ønsker å oppnå, er å sette den nye harddisken som C og den gamle som D, med et håp om at filene fra D kan overføres til C (det er litt liv i den ennå). Er det noen her som kan noe om dette, setter jeg stor pris på gode råd. Angelin
Gjest sinkMe Skrevet 13. oktober 2003 #2 Skrevet 13. oktober 2003 Hei! Hvis du har kjøpt ny harddisk, og fortsatt vil bruke W98 sånn som du hadde det før, blir det litt avansert.... Ja, du kan bruke den gamle disken din som d:, men da må du installere et operativsystem på nytt på den nye disken din. Du må og passe på å "jumpe" diskene riktig. Dvs, master, slave, osv....
Angelin Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter #3 Skrevet 13. oktober 2003 Hei sinkMe, Takk for svar. Master/slave, er det det samme som hoveddisk/tilleggsdisk? Ja, har kjøpt harddisk, Maxtor 40GB, og jeg tenkte å legge inn Windows98 igjen, var i grunnen fornøyd med den. Angelin
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2003 #4 Skrevet 13. oktober 2003 Hei igjen.. Er ikke helt sikker på hva du mener med det. Altså: på hovedkortet (hk) er det to kontakter til IDE-kabelen (IDE 1 og IDE 2), det står som regel med små bokstaver på hk. Koble disken du vil ha operativsystemet på, på IDE 1 og jump den til master. Hvis du skal ha den andre disken din (den gamle) på samme kabelen, jump den til slave, ev cd.rom, brenner osv. Viktig! Systemdisk, (operativsystem) IDE 1, master, ikke sant? Lykke til!
Gjest sinkMe Skrevet 13. oktober 2003 #5 Skrevet 13. oktober 2003 En liten ting... Obs! Glemte brukernavn over Trenger ikke koble til den gamle disken din før du har fått ting opp å gå... Det gjør ting litt enklere yes!
Angelin Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter #6 Skrevet 14. oktober 2003 Hei, Tror jeg skjønner det med "master", men vet ikke helt hva "jump" innebærer. Men nå tar jeg en ting om gangen, begynner med å ta ut den gamle disken og sette inn den nye, på IDE 1, så ser vi hvordan det går Tusen takk for hjelpen, sinkMe! Angelin
Gjest sinkMe Skrevet 14. oktober 2003 #7 Skrevet 14. oktober 2003 Jump? Hvis du ser på kortsiden på disken din, så ser du kontakten til IDE kabelen. Ved siden av er det noe som kaller jumpersettings. Små kontakter med en liten pin (jumper) som du kan ta av og flytte på. Som regel så står det en liten bruksanvisning hvordan dette skal konfigureres (for å sette disken som slave, master, cable select, osv) på selve disken. Dette er viktig. Hvis ikke dette er rett, finner ikke maskinen disken din....
jordbær Skrevet 14. oktober 2003 #8 Skrevet 14. oktober 2003 Også kalt jumpere på norsk Slik ser dem ut i SVÆÆR størrelse! Du ser dem bak på harddisken din, der du skal koble til ledningene. De sitter utenpå pinner og trekkes lett ut!
Angelin Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter #9 Skrevet 14. oktober 2003 Ja, nå ser jeg de små pinnene. Jeg må ha tak i mikro-verktøy ser jeg. Så det jeg må finne ut er hvordan denne pins-en skal stå når jeg skal sette disken som master? Får finlese litt i bruksanvisningen. Angelin
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå