Gå til innhold

Inspirasjon til middager i uken

Fremhevede innlegg

Gjest Galithralia
Skrevet

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg faktisk har lite fantasi når det kommer til å lage ulike middagsretter hver dag i uken. Hvordan mamma klarer det har jeg null peilig på! Tingen er og at jeg har cøliaki, fikk vite det for ett år siden ca. Så da er alt av mat med hvetemel, eller rugmel etc. utelukket. Da sitter man igjen med et litt mindre utvalg.

Men har dere noen gode oppskrifter, som er gode og lette å lage? Som ikke tar en evighet? Setter stor pris på tips! :) (og ikke inneholder hvetemel?)

Jeg er veldig glad i grønnsaker, så det blir mye wok når jeg er alene, da samboer ikke er en kanin i følge han selv. :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sitter vel ikke igjen med et nevneverdig mindre utvalg middager når du ikke kan spise gluten. Så lenge du holder deg unna pasta og f.eks. paier laget på hvetemel kan du jo spise alt. Alt av frukt, grønnsaker, ris, kjøtt, fisk, bønner osv.

Gjest Galithralia
Skrevet

Du sitter vel ikke igjen med et nevneverdig mindre utvalg middager når du ikke kan spise gluten. Så lenge du holder deg unna pasta og f.eks. paier laget på hvetemel kan du jo spise alt. Alt av frukt, grønnsaker, ris, kjøtt, fisk, bønner osv.

Nei, ikke så mye mindre. Men alt av ferdig varer må jeg droppe, da det meste der faktisk har gluten, kan heller ikke bruke buljong etc. og diverse krydder. Men som du sier så er jo fisk, kjøtt, kylling greit. Ingen oppskrift du synes er lett å lage til middag? :)

Skrevet

Kylling gratinert i ovn med deilige grønnsaker til, er en flott og enkel rett. :) Brun kylling og løk (om ønskelig) lett i stekepanne, legg i ildfast form med ønskede grønnsaker og stek ved 185-200 grader i ca 25-35 minutter. Følg med på kyllingen, steketiden varierer fra ovn til ovn. Krydre med ønsket krydder - rosmarin gir herlig aroma.

Serveres med en god, hjemmelagd saus til (jeg har dessverre ingen oppskrifter, bruker ikke saus til) eller tilsett litt buljong utrørt i vann (hjemmelaget) i de siste 10 minuttene av gratineringen.

Skrevet

Hjemmelagde supper, gratenger, mousaka, chili con og sin carne, wok av div slag, kokt torsk med agurksalat og kokte poteter. For å nevne noe. Det er i grunnen kun din egen fantasi som setter en stopper. Og når man først er vant til å lage mat fra bunnen, er ikke halvfabrikata et savn lenger.

Gjest Applecore
Skrevet

Hjemmelagede kjøttkaker er godt, og kjempelett å lage også! :)

Skrevet

Nei, ikke så mye mindre. Men alt av ferdig varer må jeg droppe, da det meste der faktisk har gluten, kan heller ikke bruke buljong etc. og diverse krydder. Men som du sier så er jo fisk, kjøtt, kylling greit. Ingen oppskrift du synes er lett å lage til middag? :)

Man får glutenfri grønnsaksbuljong iallfall. Og krydder er vel ikke noe problem å få tak i uten gluten lenger?

Tips til lettvinn middag; kjøttdeig eller karbonadedeig. Bland i lettstekt, finmost(revet) løk, salt og pepper pluss et egg. Form til en stor kake og stek i stekepannen, evt. brun på den ene siden i stekepannen og stek ferdig i stekeovnen på 200°. La den hvile litt før du skjærer i den, så holder den på saften. Server med ris eller poteter og kokte grønnsaker etter eget valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...