AnonymBruker Skrevet 20. november 2010 #1 Skrevet 20. november 2010 Jeg har indikasjon på at jeg muligens ikke tåler hvetemel lenger. Jeg digger å lage brun saus istedenfor å kjøpe ferdigposer. Kan jeg lage denne sausen med spelt mel? Og vil det smake det samme?
Gjest Blondie65 Skrevet 20. november 2010 #2 Skrevet 20. november 2010 Speltmel er dessverre også hvetemel.
Supraspinatus Skrevet 20. november 2010 #3 Skrevet 20. november 2010 Jeg har indikasjon på at jeg muligens ikke tåler hvetemel lenger. Jeg digger å lage brun saus istedenfor å kjøpe ferdigposer. Kan jeg lage denne sausen med spelt mel? Og vil det smake det samme? Hvis det er gluten som er problemet så må du bruke glutenfritt hvetemel, maizenajevner eller feks potetmel. Med maizena blir sausen blankere, mens hvetemel gjør den matt.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. november 2010 #4 Skrevet 20. november 2010 Det trenger ikke være gluten. Det kan være proteinet eller noe annet. Jeg tåler ikke hvetemel og har oppdaget nylig at det også gjelder hvetemel. Men det er ikke gluten hos meg.
Pingting Skrevet 20. november 2010 #5 Skrevet 20. november 2010 Det kan være proteinet eller noe annet. Jeg tåler ikke hvetemel og har oppdaget nylig at det også gjelder hvetemel. Den ble vel litt feil, vel? TS: jeg har ihvertfall spist hvit saus som ble laget på speltmel, det funka veldig fint. Skulle tro at det da også gjelder brun saus, det er jo i bunn og grunn det samme. Han som laget det tåler ikke hvetemel, men kan spise speltmel. Tydeligvis forskjell på folks allergier der.
Supraspinatus Skrevet 21. november 2010 #6 Skrevet 21. november 2010 (endret) Den ble vel litt feil, vel? TS: jeg har ihvertfall spist hvit saus som ble laget på speltmel, det funka veldig fint. Skulle tro at det da også gjelder brun saus, det er jo i bunn og grunn det samme. Han som laget det tåler ikke hvetemel, men kan spise speltmel. Tydeligvis forskjell på folks allergier der. Spelt er jo hvetesort, men jeg aner ikke om det er noen forskjeller på allergener i vanlig hvete og spelt. Blondie65: Jeg mente ikke at det måtte være gluten, men dersom det er det så gjelder det over. Jeg burde kanskje spesifisert at speltmel ikke er glutenfritt, men for dem med hveteintoleranse så kan de i noen tilfeller spise spelt. TS: du kan jevne med spelt og i utgangspunktet skal det ikke smake noe i det hele tatt. Det smaker jo ingenting av melet når du jevner med hvete. I såfall gjør du det feil :-P Det viktigste for å få god smak på brun saus er å bruke en god brun kraft. Endret 21. november 2010 av Supraspinatus
musikkglad Skrevet 21. november 2010 #7 Skrevet 21. november 2010 Ts her. Jeg tok noen blodprøver for å sjekke meg for gluten allergi. Jeg har ikke det, men det var noe i blodprøven som tydelig viste at jeg var allergisk mot noe. Jeg husker ikke hva legen sa om dette for det er flere mnd siden jeg tok blodprøvene. Vi skulle ta flere prøver, men hun har gått ut i mammaperm og jeg har ikke hilst på vikaren enda. Jeg har testet ut dette med hvetemel og spelt med brød. Jeg får diare når jeg spiser vanlig brød, men ikke når jeg spiser speltbrød. Jeg vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men dette begynte egentlig rett etter at jeg fjernet galleblæra pga steiner.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2010 #8 Skrevet 21. november 2010 Det går an å ha hveteallergi uten å ha glutenallergi, så kanskje det er det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå