AnonymBruker Skrevet 19. november 2010 #1 Skrevet 19. november 2010 Jeg er en jente på 19 som har vært veldig oppblåst i de siste ukene. Ser ut som jeg gravid. Det er ikke noe særlig å se gravid ut! Jeg har lest at det skal hjelpe å drikke et glass biola hver dag men det har ikke hjlupet for meg. Når jeg våkner opp er magen helt flat men så fort jeg spiser noe(uansett hva det er) så buler magen ut. jeg har kuttet ut brød og all drikke med kulsyre i, i håp om at det ville hjelpe men nei. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt bollemagen?
FatallyYours Skrevet 19. november 2010 #2 Skrevet 19. november 2010 spis fiber og drikk mye vann og tren
AnonymBruker Skrevet 19. november 2010 #3 Skrevet 19. november 2010 spis fiber og drikk mye vann og tren Kanskje dumt spørsmål men åssen mat inneholder mye fiber? Jeg vet om havregrøt som jeg foresten spiser til frokost hver morgen.
Gjest Applecore Skrevet 19. november 2010 #4 Skrevet 19. november 2010 Havre kan faktisk gjøre deg ganske oppblåst, i likhet med fiber generelt. Om du spiser grønnsaker, så kok dem i stedet for å spise dem rå. Melkeprodukter kan man også bli veldig oppblåst av hvis man har et snev av laktoseintoleranse. Men vær forsiktig med å kutte ut matvarer fra kosten uten å snakke med legen.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2010 #5 Skrevet 19. november 2010 Så jeg bør altså kutte ut mat som inneholder fiber? Og ost og yoghurt?
Gjest Applecore Skrevet 19. november 2010 #6 Skrevet 19. november 2010 Ikke kutt ut noe, bare spis mindre av det og se om det utgjør noen forskjell. F.eks reduser inntaket av fiber for en liten stund. Yougurt er bra for magen da Og husk å drikke mye vann! Men hvis oppblåstheten vedvarer så kan det sikkert være lurt å gå til legen og få sjekket om det er noe du ikke tåler. Men da er det også viktig at du ikke kutter ut noe i kosten din, i og med at det da kanskje ikke gjør utslag på en evt test. Her er noen linker jeg kom over: http://www.kk.no/847892/foler-du-deg-oppblaast http://www.side2.no/helse/article2681866.ece
LetThemEatCake Skrevet 19. november 2010 #7 Skrevet 19. november 2010 Gå till läkaren för att ta lite prover och se om du är intolerant mot något. Det kan vara gluten, laktos, socker eller vad som helst egentligen. Om ni inte kommer fram till något hos läkaren så är det en god idé att föra matdagbok! Anteckna de dagar du känner dig extra uppblåst, till slut borde det vara ganska lätt att se ett samband mellan vissa matvaror och uppblåstheten. Det kan ju vara stressmage också, man blir ofta gasig när man är stressad (oftast för att man äter för fort). Var noga med att tugga maten du äter ordentligt, annars blir matsmältningen svårare och du blir gasig.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #8 Skrevet 22. november 2010 Ts her: Føler egentlig uansett hva jeg spiser så blir jeg oppblåst. Skal til syden om noen uker og ikke noe særlig å måtte gå på stranden å holde inn magen sånn at ingen skal tro jeg er gravid. Det eneste jeg ikke blir oppblåst av er knekkebrød og salat. Men kan ikke spise det hele tiden heller. Brød,brus og poteter har jeg kuttet helt ut pga det blir jeg sikkelig oppblåst av. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre og har ikke helt råd til å gå til lege nå
LetThemEatCake Skrevet 22. november 2010 #9 Skrevet 22. november 2010 Tja, antingen pungar du ut de hundralappar som det kostar och går till läkaren (en ganska liten kostnad jämfört med din semester, och dessutom värt det!) eller så får du se ut som att du är gravid. Det är ditt val! Om du inte tycker att du har råd att gå till läkaren så kan det inte vara något större problem egentligen. Personligen hade jag hellre betalat 200kr än sett ut som om jag var gravid.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #10 Skrevet 22. november 2010 Tja, antingen pungar du ut de hundralappar som det kostar och går till läkaren (en ganska liten kostnad jämfört med din semester, och dessutom värt det!) eller så får du se ut som att du är gravid. Det är ditt val! Om du inte tycker att du har råd att gå till läkaren så kan det inte vara något större problem egentligen. Personligen hade jag hellre betalat 200kr än sett ut som om jag var gravid. Jeg synes det er viktiger å ha råd til å betale husleien min og strøm osv
Gjest Applecore Skrevet 22. november 2010 #11 Skrevet 22. november 2010 Hva med ungdomsshelsestasjonen?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #12 Skrevet 22. november 2010 Nå begynner jeg å bli redd for at jeg er gravid. Men da må jeg jo være et par månder på vei siden magen står ut som den gjør : :klø:
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #13 Skrevet 22. november 2010 Hei TS Om du er gravid kan jo ikke jeg svare på, men jeg har det akkurat som deg. Magen er relativt flat når jeg står opp om morgenen, men uansett hva jeg spiser eller drikker (blir til og med oppblåst av vann.... ) så utvikler den seg til en bollemage.... Slik har det vært i .. skal vi se... tre år ellernoe. Veldig irriterende, så jeg føler med deg. Vil egentlig bare si at det ikke trenger å bety at du er gravid, men om dette er noe du mistenker så er det sikkert lurt å få en sjekk. Når det kommer til det å dra til lege med dette problemet er det egentlig ikke så mye de kan gjøre. Antakelig vil du bli anbefalt å føre en kostdagbok, hvor du kutter ut visse mattyper (typiske ting er hveteprodukt, melkeprodukt) for en periode, for så å innføre dem igjen. Om du går inn på nhi.no skal det ligge forklaringer for fremgangsmåten der. Problemet med å gå til lege med et slikt problem, er at selv om de tar blodprøver etc, er det ikke sikkert det kommer et sikkert svar på at det er ting du reagerer på. Men, en viktig ting å tenke på, er at det også kan ha mer alvorlige årsaker, og derfor kan det være lurt å ta seg en tur til legen. Om det er så at du ikke har råd nå, så tror jeg ikke det skader å vente litt til (dette skal det også stå om på nhi.no), og om du er i tvil og det virkelig plager deg, så kan du jo kanskje ta en telefon til legen? Telefonkontakt er som regel gratis. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #14 Skrevet 22. november 2010 Hei TS Om du er gravid kan jo ikke jeg svare på, men jeg har det akkurat som deg. Magen er relativt flat når jeg står opp om morgenen, men uansett hva jeg spiser eller drikker (blir til og med oppblåst av vann.... ) så utvikler den seg til en bollemage.... Slik har det vært i .. skal vi se... tre år ellernoe. Veldig irriterende, så jeg føler med deg. Vil egentlig bare si at det ikke trenger å bety at du er gravid, men om dette er noe du mistenker så er det sikkert lurt å få en sjekk. Når det kommer til det å dra til lege med dette problemet er det egentlig ikke så mye de kan gjøre. Antakelig vil du bli anbefalt å føre en kostdagbok, hvor du kutter ut visse mattyper (typiske ting er hveteprodukt, melkeprodukt) for en periode, for så å innføre dem igjen. Om du går inn på nhi.no skal det ligge forklaringer for fremgangsmåten der. Problemet med å gå til lege med et slikt problem, er at selv om de tar blodprøver etc, er det ikke sikkert det kommer et sikkert svar på at det er ting du reagerer på. Men, en viktig ting å tenke på, er at det også kan ha mer alvorlige årsaker, og derfor kan det være lurt å ta seg en tur til legen. Om det er så at du ikke har råd nå, så tror jeg ikke det skader å vente litt til (dette skal det også stå om på nhi.no), og om du er i tvil og det virkelig plager deg, så kan du jo kanskje ta en telefon til legen? Telefonkontakt er som regel gratis. Lykke til! ¨ Ja det er sikkelig plagsomt! Uansett hva jeg spiser nesten så buler magen ut og jeg ser gravid ut. Å gå med trange klær gjør jeg ikke hvis jeg skal ut på fest/på byen eller noe for ser jo gravid ut. Vil ikke at folk skal tro jeg er gravid og drikker alkohol liksom. Og er slitsomt å holde inn magen hele tiden. Skal til syden om en månde og vil ha flat mage til da! Eller det kan jeg jo ha hvis jeg ikke spiser men litt vanskelig å gå en hel uke uten mat.
LetThemEatCake Skrevet 22. november 2010 #15 Skrevet 22. november 2010 Jeg synes det er viktiger å ha råd til å betale husleien min og strøm osv Det jag menade var att det bara är en läkare som kan sätta en riktig diagnos och hjälpa dig, så antingen går du till läkaren eller så är du uppblåst. Jag sa ingenting om att du ska låta bli att betala hyran för att gå till läkaren, där misstolkade du mig kraftigt. Du får helt enkelt spara ihop till ett läkarbesök! Kanske till och med skippa resan (för att spara pengar) om du lider så mycket? Om man ska vara riktigt dramatisk så skulle jag lätt offra en liten del på elräkningen för att vara frisk. Dessutom känner du säkert någon som kan låna dig 200kr. Vad fan, JAG skulle kunna låna dig 200kr om vi bodde nära varandra! Min poäng är att det alltid finns en lösning, bara man är öppen för förslag. Du skapar en tråd på KG och ber om hjälp med ett problem som bara en läkare kan lösa, men du har redan bestämt dig för att du inte ska gå till läkaren för att du hellre betalar hyran, istället för att komma på ett sätt att ha råd med både och. Det handlar inte om att ha råd med en ny bil, det handlar om att ha råd till att vara frisk! Sälj några grejer på finn.no eller ebay. Eller jobba 4 timmar extra. Eller låna pengar av mamma. Det finns en massa lösningar!
Gjest scorpius Skrevet 22. november 2010 #16 Skrevet 22. november 2010 Hva spiser du sånn ca. til vanlig da? Det kan jo hende at det er maten/drikken du får i deg som gjør deg oppblåst.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2010 #17 Skrevet 22. november 2010 Har samme problem selv. Eneste som har fungert for meg er en streng diett, men det er vanskelig å holde seg til den da ting man må holde seg fullstendig unna blant annet er sukker, gjær, gluten, sitronsyre (som er i det meste av ferdigmat) og eddik. Grunnen til at jeg har gått på diett er candida (overvekst av sopp i magen). Det står mer om dette her http://www.candidaallergy.com/
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #18 Skrevet 22. november 2010 Hva spiser du sånn ca. til vanlig da? Det kan jo hende at det er maten/drikken du får i deg som gjør deg oppblåst. Jeg spiser havregøt til frokost hver dag. Har med meg knekkebrød med enten ost eller leverpostei på jobb og frukt. Går mest i banan,druer og appelsin. Middag kan være veldig variert. Alt fra kyllingsalat, pizza, biff og ris, fisk, lasagne osv. Veldig variert. Drikker mest bare vann og juice (alle slags) Har som sagt kuttet ut brød,brus og poteter helt. Hender at jeg tar meg en yoghurt å i bland. Typ 1 gang i uken.
Gjest Applecore Skrevet 22. november 2010 #19 Skrevet 22. november 2010 Banan og druer blir man også veldig oppblåst av.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå