Gå til innhold

Kirurgisk Abort

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal inn og ta kirurgisk abort neste uke, og da skal jeg akkurat være i uke 8.

Men jeg har aldri hørt noe om kirurgisk og alle nettsidene jeg finner er uenige med hverandre. Sykepleieren jeg fikk snakke med ville egentlig ikke svare på spørsmålene mine heller, sannsyngligvis redd for å si noe som ikke ville stemme i mitt tilfelle fordi alle reagere SÅ forskjellig?

Uansett kunne jeg trenge noen beroligende ord for på internett finner du mye skummelt, og nå er jeg skikkelig bekymret..

Jeg ble fortalt at jeg ville få full narkose og de skulle skrape ut fosteret og alt det andre som var. På nettet står det at de suger ut alt med en lang tube, og nevner ingenting om bedøvelse eller skraping. Andre steder sier de at de må åpne og strekke meg åpen med diverse redskap, suge ut fosteret i biter, og skrape ut rester.

Noen steder sier at bieffekter er ekstremt sjelden og andre steder sier at en av femti kvinner opplever, hull eller skade på livmoren (som syke pleier nevnte kjappt men sa ikke hva det faktisk inne bar, men alle sider på nettet var enig i hva det betød så jeg har fått det med meg nå..!) At biter av fosteret ligger igjen og jeg får infeksjon og at de kan rive i stykker livmorhalsen. (tror jeg det var?)

og alle de horrible konsekvensene disse tingene kan ha. Og jeg vil ikke være den ene i femti i det tilfellet !!

Noen norske sider sier du skal sykemeldes i tre dager, sykepleieren sier jeg får kun den ene dagen jeg skal utføre det på. Og andre sider sier jeg skal få en hel uke. Så jeg er helt på vill spor når det gjelder hva slags blødninger og smerter jeg kan vente meg ?

Og hvor lang tid tar selve inngrepet, det kunne sykepleier heller ikke svare på, jeg leser noen steder sier en time, en sier tyve minutter og en annen sier flere timer. Og vet noen om jeg får ha typen på vente rommet, eller med meg under overvåkingen etter på?

:unsure:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri tatt abort, men er sykepleier å har lært litt om det.

Du får narkose ja, og det tar ca 20-30 min.

Gynekologen må åpne livmorhalsen din litt for å komme inn med instrumenten, men det er snakk om litt og er ikke farlig. De prøver først å suge det ut, men om ikke alt kommer med så må de skrape litt. Det er ikke farlig og i de aller, aller fleste tilfeller så går det helt bra. Det kan går hull på livmoren, men det hører til ekstremtilfellene og langt fra 1 av 50.

Hvor lenge du blør er inviduelt, fra 1-2 uker.

Hvor lenge du sykemeldes er jeg ikke sikker på, men vet om de som tar en tre dagers og det holdt for dem.

Du kan ikke kjøre hjem selv etter inngrepet, og du får nok heller ikke ha kjæresten din på oppvåkningsrommet for der er det mange andre også. Men så fort du føler deg pigg nok så drar du hjem og det pleier ikke å være så lenge etter du har våknet.

• Liker 1
Skrevet

Høres mest ut som om de du har snakket med leker sykehus... Det er helt feil at du ikke har fått ett skriv som sier mer om det du skal gjennom!!

Kirurgisk abort er en abort som blir gjort med kirugiske instrumenter, de suger gjerne det de kan og skraper restene om de må det. Skraping kan forårsake små skader/arrvev på livmoren og derfor prøver de å ikke bruke det mer enn nødvendig. (Mange blir derfor anbefalt hjemmeabort med piller, bedre kjent som medisinsk abort).

Dersom du ikke får narkose vil jeg tro du besvimer uansett av smertene, så narkose er du nok garantert. I utgangspunktet er det nok et kjapt inngrep så lenge ingen komplikasjoner el.l oppstår.

Ja, det er alltid en risiko for bieffekter med/etter ett inngrep, heldigvis er de sjeldne, men man kan aldri forsikre seg.

Det er kanskje litt ulikt hvor lenge man blir sykemeldt, men jeg tipper 3 dager dersom alt går fint.

Det med venterom, oppvåkning etc. varierer nok noe, men du burde ringe sykehuset igjen og få noen skikkelige svar!

Skrevet

Tusen takk for gode informative svar ! Jeg er mye roligere enn jeg var nå.

Sykehuset er Haukeland i Bergen, så jeg stoler på at de er seriøse :)

Men vil det si at oppvåknings rom og der du er de 4-6 timene etter på er det samme ? Mine tidligere opplevelser med narkose skremmer meg litt og jeg håper virkelig jeg får ha noen trygge til stede..

Skrevet

Du får narkose, så du merker ingenting under operasjon

Fosteret både skrapes ut og suges ut

Selve operasjonen tar ca 5 min

Skrevet

Jeg kom på sykehuset i 6-tiden på morgenen, ventet et par timer (ble forsinket) , selve aborten (inkludert oppvåkning) tok vel en time tror jeg (ca), og gikk hjem fra sykehuset i 11tiden. Om det har noe å si var jeg i uke 12. Jeg var ikke sykemeldt etterpå, og merket ingenting til smerter heller. (blødde i ca 8 uker, men jeg tror det blødde ekstra lenge fordi jeg satte inn spiral samtidig)

Skrevet

Såfremt du ikke må vente for lenge på tur så tar hele prosessen bare et par timer. Har vært igjennom det selv. Ble trilla til operasjonstuen og narkosen ble satt ganske kjapt. Man får som regel en veldig lett narkose. Fra jeg ble satt i narkose til jeg våkna gikk det ca 30 min. Lå på oppvåking ca 30 minutt før jeg ble kjørt opp til avdelinga igjen. Hadde hele tia en pleier som kom og sjekka hvordan jeg hadde det. Fikk mat og drikke etterpå. Kom meg fort på beina og ble ikke dårlig av narkosen. Fikk reise hjem så snart jeg klarte og komme meg på toalettet. De sjekka og om jeg blødde for mye, gjorde ikke det. Hele prossessen tok ca 3 timer. Ble sykemeldt 3 dager inkl. operasjondagen. Du bli ikke skåret opp i magen. Man kan få menstrasjonligende smerter etterpå og være litt støl men et par paracet pleier og hjelpe. Når du kommer til avdelingen bør du gi beskjed at du har fått dårlig info.Jeg hadde samtale med sykepleier da jeg kom og hun forklarte meg kort prosedyren for den avdelingen. Jeg spurte om å få en dæsj beroligenes og det fikk jeg rett før de trilla meg ned.

Skrevet

Min opplevelse er nå stortsett over kjennes det ut som. Jeg har litt vondt og smertestillende tar seg fort av det.

Jeg kom tidlig på dagen, hadde ett panikk annfall i gangen utenfor rommet jeg skulle inn i. Ikke lenge etter kom veldig snille og forståelses fulle sykepleiere ut og hentet meg, stillte spørsmål og forklarte hele prosessen i store detaljer og svarte på alle spørsmålene mine. De spurte meg om jeg ville ha noe beroligende og krem til hendene mine hvor "nålen" skulle inn. Når jeg fikk det så gikk alt helt perfekt.

Byttet til klærene jeg hadde fått og sovnet mens jeg ventet på å komme til.

Alle sykepleierene i operasjons salen var kjempe hyggelige og forklarte alt veldig godt før de gjorde noe. Holdt meg i handen og kom med trøstende ord. Jeg aner ikke hvor lenge jeg lå og sov men de kom og vekket meg når det nærmet seg at jeg skulle gå. Der var en god del blod i sengen min, men kan ikke si jeg blør så veldig mye nå. Jeg fikk deilig rundstykke og is kald saft som smakte veldig godt etter å ha møtt opp fastende. Fikk pille for smerte og kvalme, hadde en kort sammtale med en av sykepleierene og så slapp de meg fri. Kjøpte meg litt små godt og lagde kakao når jeg kom hjem, så jeg hadde ikke det så forfærdelig at jeg ikke kunne kose spise og orke å se en film.

Tusen takk for alle svar, det hjalp veldig å lese om det.

Skrevet

Vil også legge til det med kjæresten min, de sa jeg kunne få ham med meg hvist jeg skulle bli veldig panikk slagen, men at det var andre kvinner der også så det var ikke så opptimalt med mannlig følge. Jeg sov meste parten og når jeg var våken var der sykepleiere som passet veldig godt på at jeg hadde det bra så jeg hadde ikke behov for ham. Men det var jo også betryggende å bare vite at skulle alt gå veldig galt at jeg kunne få ham inn om jeg måtte.

• 1 år senere...
Gjest Døve jente!
Skrevet

har en sprsømål.. Jeg har sex igår.. skal k - abort om to dager... gå ann å blir gravid etter abort selv om jeg ligg i sykehus???

MÅ vite såå fooort PLIIISS.. selv om jeg snakker om føør IKKE ETTER SEX..!

Skrevet

Dersom du ikke får narkose vil jeg tro du besvimer uansett av smertene, så narkose er du nok garantert. I utgangspunktet er det nok et kjapt inngrep så lenge ingen komplikasjoner el.l oppstår.

Stemmer ikke. Det er vanlig med abort uten narkose i mange land, der er det kun lokalbedøvelse, og eventuelt lett beroligende (sobril el). Det kan en og be om her i landet, men det er mange leger som vegrer seg for dette, så det kan gjøre vantetiden noe lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...