AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 Jeg har så lenge jeg kan huske hatt svai i ryggen. Dette er fryktelig ubehagelig og gjør vondt. Å stå over en lang periode er et mareritt for meg. Da har jeg så vondt i ryggen etterpå at jeg ikke klarer å sitte vanlig. Merker også at det gjør veldig vondt når jeg går lenge. Hva kan jeg gjøre for at dette skal bli bedre? Jeg har alltid hatt litt mage, og syns at den vises bedre når jeg går eller står pga svaien. Hva kan jeg gjøre for å klare å rette opp ryggen? Musklene i ryggen er steinharde, og jeg har fått massasje av og til. Det hjalp i en dag også var det like ille. Jeg har ikke råd til kiropraktor, naprapat, fysioterapaut eller noe lignende, så det innebærer at jeg må ha tips om noe jeg kan gjøre på egenhånd. Noen som har en anelse om hva jeg bør prøve?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 Trener du? og gjør du det eventuelt riktig? Hvis ikke kan trening av core musklene hjelpe mye.
aline Skrevet 18. november 2010 #3 Skrevet 18. november 2010 jeg har også svai rygg, og jobber for å bli mindre svai. Å bygge magemuskler er for meg viktig, så jeg trener mer mage en jeg trener DE ryggmusklene, og jeg trener mer støttemuskler en de store muskelgruppene i nedre ryggen. Pga dans og litt ufokusert på en time, fikk jeg en vridning/overbelastning i nedre korsryggen for en liten stund siden, da måtte jeg til naprapat rett og slett, og det hun ba meg øve på var blandt annet å krumme ryggen. Jeg er pinne-rett når jeg sitter, altså jeg luter aldri og slapper aldri av i nedre delen av ryggen når jeg sitter f.eks. Dette må jeg jobbe med, så jeg må faktisk sitte og øve meg på å slutte å bruke musklene i ryggen hele tiden når jeg sitter, la ryggen få en avslappet krumming/luting i ryggen. Dette føles VELDIG unaturlig, men jeg kjenner det gjør en forskjell. I tillegg jobber jeg med magemuskler og jobber med å vippe bekken fremover, altså når jeg står og går, så har jeg en fokus på å trekke sammen magemusklene. Når du strammer magemusklene på rett måte, vil dette utligne svaien i ryggen. Når jeg danser har jeg fremdeles lett for å glemme meg og bruke ryggen for mye, og dermed svaie mer en jeg skal, og da kjenner jeg det fort. Etter ett par dansetimer er jeg sliten i korsryggen, men lar dette være en påminner for meg selv til å huske å øve på krumming/luting og magemuskler
KatteLatte Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 Helt enig med Aline over her, du må trene magemusklene. Jeg har også svai rygg, og har fått beskjed av fysioterapeuten min om å trene magemusklene. Sit ups, både vanlige og skrå er en enkel måte å trene dem på. Bare ved å stramme magen mens du sitter vil du kjenne at ryggen blir rettere.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #5 Skrevet 18. november 2010 Jepp. Har samme problemet. Hvis jeg er på steder der jeg må stå eller gå over lengre tid så er det et helvete etterhvert. For eksempel var jeg i helgen på et stort musikk-arrangement som varte hele natten, og jeg var redd for hvordan dette kom til å bli. Jeg fant ut av 1 ting dog. At jo mer jeg danset, jo mer jeg skapte store bevegelser med beina, jo bedre ble det baki ryggen. Du har kanskje hørt om "høye knebøy"... så jeg danset ganske mye som dette, for om det hjalp! =) Men ja, enig med de andre. Øvelser og trening kan nok være med på å forebygge!
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #6 Skrevet 18. november 2010 Jeg trener ikke spesielt mye, var mer før jeg flytta hit jeg bor nå. Da bodde jeg mer på landet og da trente jeg endel med venniner. Nå bor jeg midt i storbyen, og da er det studier og jobb jeg tenker mest på. Men ja, ingen unnskyldning - fryktelig slitsomt å gå sånn! Takk for gode tips alle sammen, det skal jeg prøve TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå