Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 24. november 2010 #21 Skrevet 24. november 2010 Nei, de har bare vært nær-/langsynte Virkelig???!? Leste litt på nhi.no nå, og der står det visstnok at veldig nærsynte kan risikere at netthinnen løsner, hvor man kan risikere å bli blind. Sitat: "Akutt skade er hos yngre den vanligste årsaken til netthinneløsning, f.eks. etter harde slag mot øyet. Medfødte misdannelser eller sykdom i øyet er også med på å øke risikoen for løsning." Er det dette som har skjedd med de du har hørt om? Finner ingen litteratur som sier at man kan bli blind fordi man ikke har brukt linser/briller, finner du noen? Er ikke det at jeg mener du tar feil altså, men om dette er en reell mulighet, så vil jeg gjerne lese om det. Har nemlig aldri hørt om det før....
KaDust Skrevet 24. november 2010 #22 Skrevet 24. november 2010 fikk du ikke hodepine av det? før jeg brukte briller/linser regelmessig slet jeg med hodepine nesten hver dag Jo , helt sinnsykt. Men måtte leve med det, ellers ville jeg vært blind på ett øye nå.
KaDust Skrevet 24. november 2010 #23 Skrevet 24. november 2010 Håper du har god nok visus for å f.eks. kjøre bil (alternativt at vi ikke ferdes på samme vei...) Å gå med lapp på ett øye for å trene det andre opp er jo noe helt annet enn å la være å bruke briller/linser på begge øyne. Ja, men poenget mitt var at man får ikke dårligere syn av å gå uten. ;p Og slappp aw, jeg gjrode dette når jeg var barn + jeg har ikke lappen. Er ikke kun få år siden jeg kunne skaffe det, og jeg har ikke råd
Gjest Katee Skrevet 25. november 2010 #24 Skrevet 25. november 2010 Virkelig???!? Leste litt på nhi.no nå, og der står det visstnok at veldig nærsynte kan risikere at netthinnen løsner, hvor man kan risikere å bli blind. Sitat: "Akutt skade er hos yngre den vanligste årsaken til netthinneløsning, f.eks. etter harde slag mot øyet. Medfødte misdannelser eller sykdom i øyet er også med på å øke risikoen for løsning." Er det dette som har skjedd med de du har hørt om? Finner ingen litteratur som sier at man kan bli blind fordi man ikke har brukt linser/briller, finner du noen? Er ikke det at jeg mener du tar feil altså, men om dette er en reell mulighet, så vil jeg gjerne lese om det. Har nemlig aldri hørt om det før.... Jeg har leitet litt sporadisk etter litteratur, men ser at jeg må leite videre Skal høre med mine optiker-venner når jeg er tilbake fra ferie
Gjest Katee Skrevet 25. november 2010 #25 Skrevet 25. november 2010 Beklager TS, hvis vi kupper tråden din her (kan lage en ny om du ønsker det ) ~Fantabulous_kitten~ - her står ihvertfall noe om hypermetropi (langsynhet) hos barn og konsekvensene ved for sen oppdaging/ikke-korrigerte tilfeller. Det er dessverre bare en avisartikkel... http://www.adressetidende.no/article/20091206/NYHETER/712069997
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 25. november 2010 #26 Skrevet 25. november 2010 Jeg leste artikkelen og gikk inn på nettsidene til sykehuset legene jobbet ved, men fant ikke noe mer informasjon der. Er skummelt om det er sånn da, er jo ikke alltid lett å vite om barna har problemer med synet. Etter hva jeg klarte å finne ut er det fare frem til øyet er ferdig utviklet, mao er denne faren over ved 7-8-årsalderen, men likevel. Skummelt å tenke på. Om noen finner litteratur om dette, kan dere ikke poste det her?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå