Gå til innhold

Stiklinger og avleggere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg litt om hvordan en får flere tulipaner rododendroner osv..

Hva er stiklinger og avleggere? Forskjellen?

Jeg blir også glad om noen viser til nyttige sider om basis kunnskap innen hage og potteplanter.

Synes det var vanskelig og finne sider som forklarer og forteller hva jeg trenger og vite..

En ting til jeg lurer på er om jeg kan plante rett i fine blomsterkrukker eller om jeg må ha slik plastikk blomsterkrukke inni den andre krukka.. Hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løk som tulipan formerer seg selv. Det skjer under jorda.

Busker må du kjøpe nye (rhododendron)

Stikling/avlegger er det samme.

Anbefaler deg å ønske/kjøpe deg en god blomsterbok for inneplanter og evnt en for det du har i hagen. Vær flink til å spørre om stell når du kjøper ute/inneplanter. Fagfolk har godt greie på det de jobber med.

Du kan plante rett i en fin krukke, men da bør du drenere den i bunnen. Legg et lag med lecakuler (vel 1 cm) eller vasket grus i bunnen før du planter valgt plante.

Grunnen er at det er svært få planter som liker å stå med røttene i vann. Når de gjør det råtner de og dør.

Har du plastpotta på, kan du ta planta ut, vanne den og la den renne av seg før du setter den tilbake i penkrukka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulipan er det veldig mange forskjellige av og noen setter lettere sideløk enn andre slik at du får tulipaner fra år til år.

Ang rhododendron bør du lese i denne tråden her:

http://www.hagegal.no/hagefora/viewtopic.php?f=46&t=38980

Mange måter å formere opp på.

Avlegging kan du bruke på de fleste busker og bærbusker.

www.hagepraten.no er også et bra sted hvor det er mye informasjon og mange med mye kunnskap.

www.bogront.no har også mange fine artikler og videoer med forklaringer av ting.

Og vedr planting i krukke. Du bør ta planta ut av plastpotta slik at røttene får mer plass.

Drener bunnen som nevnt over og oppå dreneringa di legger du en bit barkduk eller noe annet som vannet renner i mellom og så jord med planta di i.

Duken hindrer at jord blir vasket ut mellom stein og leca og det blir mindre søl på underlaget også.

Jeg legger endel mer drenering enn 1 cm. 1/4 - 1/5 av krukkas høyde tenker jeg.

Husk å gjødsle og bruk god jord.

Så ville jeg kanskje vurdert å meldt meg inn i hageselskapet og mottatt de bladene de sender ut. Mye nyttig og grei informasjon, inspirasjon og lett å lære fra. Fulgte med en generell hagebok også ser jeg.

http://www.hageselskapet.no/portal/page?_pageid=33,130007&_dad=portal&_schema=PORTAL

Gode hagebøker er oftest ganske dyre. Hageselskapet gir også reduserte priser på endel bøker forresten. Eller dra på biblioteket å lån.

Og endel hagebøker er ikke så gode heller. Det kommer litt ann på hva du er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...