Gå til innhold

atopikerforeldre, hjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde og har fremdeles atopisk eksem. Det eneste som fungerte for meg var Hydrokortison Salve. Krem gjorde innmari vondt og hjalp omtrent ikke. Det er den hydrokortison 1 % salve jeg kjøpte, på apoteket. Til vanlig morgen, midt på dag, kveld brukte jeg i tillegg Locobase eller Repair, som er en kjempetykk krem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei! Jeg er atopiker, og huden min er og var veldig lik huden til din lille jente utifra det du beskriver. Min erfaring er at tørr luft inne er et problem når man har tørr hud og eksem. Hvis dere har mulighet til å fyre i ovn istedetfor å bruke elektrisitet hjemme, kan dette hjelpe endel. For mye tid foran dataskjermen og for nærme TV-skjermen kan også påvirke huden.

Vær forsiktige med å ta ull rett på huden der det er tørrest, eller bruk tøy av merine/babyull i utsatte områder. Slutt med såpe andre steder enn høyst nødvendig, og gå over til babyolje. Hvis dere har badekar, kan det være lurt å legge henne i bad med babyolje en gang i mellom, det myker opp huden veldig. Prøv å unngå krem som inneholder kortison. Dette har en tendens til å fjerne eksem for en periode, for at det så vender tilbake i litt sterkere utgave. Fuktighetskrem hjelper på tørr hud, men fjerner sjelden eksem. Jeg har brukt mye apobase og helosan i spesielt tørre perioder og dette fukter huden veldig. Ringblomstsalve kjøpt hos urtespesialist kan også hjelpe. Det at det blir rødt og svir når dere smører er helt normalt, men veldig ubehagelig. Det er viktig å prøve å unngå ved å smøre ofte, hvis ikke kan du egentlig ikke gjøre annet enn å smøre selv om det svir. Ta kontakt med hudlege evt bare fastlege hvis det blir verre, han kan skrive ut kortisonfri eksemsalve som hjelper effektivt på selv tunge atopikere.

Edit: Forresten. Vitapan inneholder karbamid, og på helt tørre områder ville jeg unngått dette, fordi det svir noe hinsides.

Endret av felgen
Skrevet

Jeg er selv atopiker, du sier hun ikke er det, men det er en ganske vag diagnose.

Jeg er utrolig dårlig til å smøre meg selv, men det er sant som du har funnet ut: Locobase er den eneste som ikke svir og som er fet nok til å hjelpe. Selv så lider jeg meg igjennom 20-30 min med sviing fordi resultatet av andre kremer blir egentlig utrolig mye bedre (men til et lite barn så er ikke dette mulig) (for meg passer en blanding av Mentolatum håndcrem fra apoteket og VIC bodylotion ganske bra)

Jeg har tørr hud og eksem, det er ekstra ille nå som jeg er en veldig stresset student. Det som hindrer de verste utbruddene (utenom smøring) er:

- Korte dusjer og så kaldt som jeg orker. Varmt vann løser mer fett fra huden.

- Kun dusjolje uten parfyme. Badeolje fra BodyShop som håndsåpe.

- Vaskemidler har jeg i de siste årene begynt å reagere voldsomt på. Jeg har prøvd en del av disse "milde" vaskemidlene, men den eneste som er snill mot huden min er neutral - men selv Neutral skyllemiddel tåler jeg IKKE. Milo går stort sett greit, men da er det jo often ullen i seg selv jeg ikke tåler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...