Gå til innhold

atopikerforeldre, hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille jente på snart 4 har (såvidt vi vet) ikke atopisk eksem, men hun har lys hud som lett blir tørr. Vi BURDE vært flinke til å smøre henne flere ganger i uken, men det blir lett glemt. Av og til (særlig om vinteren) blir hun VELDIG tørr, og da blir hun synlig rødprikkete på de tørre områdene, og klager over at det svir.

Vår erfaring er da at når hun blir tørr, tåler hun ikke å bli smurt :(. Hun reagerer sterkt på selv de mildeste kremer, huden blir aldeles illrød og hun skriker av smerte fordi det svir så fælt. Hittil har vi hatt slike reaksjoner på A-derma (som anbefales til atopikere), Agrosan (helsekostkrem som brukes mye av folk med psoriasis) og Vitapan (prøvd bare for å prøve). Idag prøvde jeg meg med Spenol, med samme reaksjon. Stakkars jente!

Sålangt har jeg vel bare hatt positiv erfaring med Locobase-krem (fettkrem), men jeg er nesten redd for å prøve igjen, i tilfelle det var tilfeldig. Jeg kan jo nevne at hun tåler fint både A-derma, Agrosan og Spenol når hun er "vanlig" tørr (altså før hun blir så tørr at hun blir sår).

Mitt spørsmål til dere med atopiske barn - hva bruker dere når huden er så tørr at den er sår? Reagerer deres barns hud slik også? Er det vanlig at det svir slik?

(og ja, vi skal bli flinkere til å smøre hyppig, det hjelper absolutt, men det er ikke det jeg ønsker innspill på...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det kun Locobase som hjalp.

I tillegg så brukte jeg Lipogel vinterstid der huden var bar, f.eks. rundt munnen.

Skrevet

Jeg har ikke atopisk eksem selv, men har til tider eksem og ekstremt tørr hud på hendene. Det som har hjulpet i de verste tidene for meg er locobase og endel andre kremer jeg ikke kommer på navnet på nå - helst i et skikkelig tjukt lag, og så med bandasje/bomullshansker e.l. over. Pleier å gjøre det over natta, det hjelper ganske godt. Jeg tror egentlig det meste svir når man blir tørr nok - er ikke sikkert det har så mye med kremen å gjøre. Også er det mer effektivt å smøre ofte for å forebygge - men det vet dere jo.

Mener forresten også å ha hørt at tran/trankapsler kan være fordelaktig for de med atopisk eksem og tørr hud.

Uff, høres ut som en slitsom situasjon. Håper det ordner seg, og at dere finner frem til noe som fungerer!

• Liker 1
Skrevet

Kom på at en venninne av meg begynte med kosttilskuddet Udos Choice og da ble huden og eksem mye bedre.

Skrevet

Et tips på siden av det du spør om: Prøv å bruke dusjolje isteden for såpe når hun dusjer/bader. Da stripper dere ikke huden for fett, og den blir ikke så fort tørr. :)

Sår hud reagerer på alt som inneholder alkohol, og det er ikke rart at det svir når hun smøres med krem. I slike tilfeller er kanskje en ren olje, f.eks mandelolje et bedre alternativ. Ikke bruk babyolje fra matbutikken, for den gir null med fuktighet og pleie til tørr hud. Fin til å stenge fuktighet inne med, men ikke til å gi fuktighet til sår hud.

Tips til krem som kan brukes har jeg dessverre ikke, men så lenge dere forhindrer sårheten, så hadde du jo en del alternativer som funker. :)

Skrevet

Bruk dusj-olje, eller enda bedre badekar med lunkent vann tilsatt olje.Mener den he Eucerin el noe slikt den jeg brukte. Da får du roet ned huden litt.Bade kan hun gjerne gjøre både to og tre ganger om dagen. Husk å klappe tørr, ikke gni. Smør med locobase, rød, den feteste utgaven, når hun ikke er så tørr lengre.

Kosthold med mye gunstige fett-syrer, og tran-kapsler/tran er også bra. Slike helsekost-oljer bør dere spørre noen med stor kunnskap om emnet før dere gir til et så lite barn, ikke alt slikt er beregna på barn. Men, har hørt at å smøre huden med innholdet i slike nattlys-olje kapsler kan gjøre underverk. Men, det kan jeg ikke gi noen garanti på, har ikke prøvd selv.

Lykke til, vet det er trasig å ha tørre barn!

Skrevet

Jeg er selv vokst opp med atopisk eksem og husker godt den problematikken du beskriver der. Dessverre ble jeg etter hvert behandlet med hydrokortison og det har skadet min hud for livet - så unngå det så langt det går...

En ting jeg husker hjalp var å bade i hvetekli. Vi fylte hvetekli i beinet på en nylonstrømpe og knøyt igjen. Deretter krystet vi den i badevannet og den ble liggende mens jeg badet også... det hjalp masse mot kløe og også litt på smidigheten og tørrheten i huden.

Lykke til!

Skrevet

Huden til sønnen min var akkurat som du beskriver før vi fikk konstatert atopisk eksem, han fikk og etterhvert røde flekker som var spesielt ille.

Vi begynnte med cosmopharmicas (tror det skrives sånn)kremer for ekstremt tørr hud, og han har fått en helt ny hud etterpå. A dermas krem har ingen virkning på han, blir tørr og sviet i huden med en gang vi prøver den.

Skrevet (endret)

Hei! Min eldstedatter var plaget med atopisk eksem, spesielt på vinteren, da hun var yngre. Enig i at olje i badevannet fungerer bra, men i perioder var det så ille at hun måtte bruke hydrokortisonkremer.

Men i tillegg erfarte vi at hun reagerte på sitrusfrukter. Det må hun fremdeles unngå nå som hun har blitt 20, og bruker kun dusjolje, ingen parfyme- eller alkoholbaserte produkter på huden.

Jeg ville anbefalt at du fikk tatt en allergitest av barnet, det er ofte noe de reagerer på når huden er sånn.

Håper du finner en løsning!

Hilsen Kames

Ps. Jeg har 4 barn- alle har sine former for allergi.

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Takk for mange fine svar! Godt å både få tips, men også å høre at det ikke er så unormalt det jeg beskriver. Får prøve ut noen av de anbefalte kremene. Interessant det du skriver om sitrus, Kames. Hun er allergitestet to ganger, og har bare én allergi som er oppdaget - dette allergenet unngår vi. Men hun ble ganske sår i stumpen av appelsinjus og mandariner da hun var yngre, så vi har unngått det ganske lenge. Nå som hun snart er 4, har dette gått over, så nå får hun jus og mandariner. Vi bør sikkert være restriktive med dette når hun har slike tørre perioder.

Skrevet

Tråden er ryddet.

Kråkesaks.

Skrevet

Hei

Jeg har selv hatt eksem siden jeg var baby til langt over de 30 før det roa seg. Ja det svir veldig med eksem. Hvis dere er flinke og smøre datteren deres slik dere burde så holder dere dette bedre ved like. Selv har jeg brukt hydrocortison i utbruddsfasen for så og bruke kremer uten parfyme og tilsetningststoffer. Hvis huden er så sensitiv burde dere også være obs på hva type vaskepulver dere bruker. Parfymert vaskepulver er ikke bra, det finner allergivenlige såper i butikken. Ikke bruk vanlig såpe ved vask, det SVIR. Aptoketet har såper som ikke innholder parfyme.

Pr dags dato så har jeg mest utbrudd nå om høst/vinter I fjor kjøpte jeg i utlandet en bodylotion som ikke hadde noen som helst kunstige tilsetningsstoffer , men aloe ver, og det redda meg gjennom vinteren, hadde ingen utbrudd tross det tørre kalde været som var.

Det er verdt og sjekke nærmere på innholdet i flaskene. Samt styre unna sitrusfrukter som også andre sier her. når man har allergibarn så kreves det faktisk litt av dere voksen og altså.

Håper dere finner noe som fungerer for datteren deres.

Skrevet

Jeg tror jeg ville smurt med en fettholdig balm/krem. Hold henne langt unna kremer som inneholder karbamid! Det kan svi som f, og ikke alle tåler det på huden (undertegnede, for eksempel).

Exomega Balm (nytt produkt) er også verdt å forsøke, men prøv på et lite område først i tilfelle svie. Problemet med fete kremer er gjerne at de legger et beskyttende lag på huden, men ikke gir særlig pleie og fuktighet.

I normale perioder kan det være lurt å teste ut om Weleda Calendula lotion funker. Denne gir både fuktighet og oljer til huden, og inneholder ingen skumle stoffer. Den er litt fet til tross for at den er flytende, så den beskytter huden veldig bra.

Exomega har forresten en badekrem med havre; denne skummer ikke, og føles veldig lindrende på sår eksemhud. Jeg kjøpte den ved en feiltakelse, men angret ikke. :)

Skrevet

Har hatt 2 barn med Atopisk eksem, dog av mildere type.

I de verste periodene var det oljebad, (spør på Apoteket) og smøring med Locobase krem.

Det finnes også Locobase (extreme?) eller for ekstra tørr hud, den røde, som hjelper umiddelbart.

Den vanlige er vel mer forebyggende.

Snakk med legen, og husk å få fratrekk på selvangivelsen. ;)

Skrevet

Exomega har forresten en badekrem med havre; denne skummer ikke, og føles veldig lindrende på sår eksemhud. Jeg kjøpte den ved en feiltakelse, men angret ikke. :)

Er det den som heter A-Derma Exomega Bath?

Skrevet

Er det den som heter A-Derma Exomega Bath?

Jeg mener det var det den het, ja. :) Jeg skulle egentlig ha dusjoljen, som stod ved siden av.

Skrevet

Ha vanlig koksalt i badevannet eller lag en blanding dere dusjer med etter en dusj.

Dere kan smøre huden inn med olivenolje over natta og helst før det blir såre områder. Har dere en aloeveraplante kan det også brukes for å lege.

Tilførsel av ekstra c-vitaminer gjør huden sterkere, men spør legen om dosering.

Har dere badekar kan dere også tilføre camille, men hvis hun er allergisk og det er noe de fleste med atopisk eksem er, er ren havsalt det beste og det får du kjøpt hos alle dagligvarehandlere.

Skrevet

To av mine har hatt atopisk eksem. Vesla har litt antydning ennå, spesielt når det er vinter, og nå som det blir endel sitrusfrukter. (men siden det er så lite nå, holder vi henne ikke helt unna det...)

Det aller viktigste er å alltid holde huden fuktig, dvs smøre hver morgen og kveld. (vet det var lett å glemme i begynnelsen, men legg salven sammen med tannbørsten eller pysjen f.eks... og sammen med noe du alltid ser hver morgen - så glemmer man det ikke :jepp: )

Frøkna mi bader i A-Derma Exomega Bath (vanlig babyolje skal ikke brukes ifølge hudlegen, da disse bare legger seg som en hinne utenpå huden og stenger for alt)

Det hender hun får noen sår, og da smører jeg med Avène cicalfate, som ifølge vesla IKKE svir.. (alt det andre virker til å svi, hvis det har gått så langt at det har blitt sår). Resten av kroppen smøres med A-derma exomega. (det er en lotion på pumpeflaske)

Vi fikk også beskjed av hudlege om å ikke bruke FOR fet krem. Det var vist ikke bra.

Vesla klødde seg ofte til blods i løpet av natta, dette løste vi med å kjøpe noen store pysjer/nattkjoler - og sy igjen åpningen til hendene... På den måten fikk hun ikke klødd seg med neglene, og slapp å blø..

Lykketil...

• Liker 1
Skrevet

Hei... Har selv vokst opp med atopisk eksem... Og ja det svir når man ikke er flink til å smøre. :) Men de kremene som har fungert best for meg er locobase repair, når det var på det værste. Den er kjempe fet og drøy, og den er der leeenge - den blir som en ekstra beskyttelse på huden. Også har jeg brukt mye ceridal lipogel når det har vært på det tørreste (den kan man også bruke som kuldekrem).

Til vanlig har det vært dusjolje i steden for såpe, det finnes en som man kan smøre på etter man har dusjet som egentlig er til babyer som "låser inne" fuktigheten på huden. Det er noe ordentlig klin, men det virker. Og smøring med apoderm krem, rød når det er ille og blå når det er forebyggende. Ellers så finnes det mye ålreite kremer, bare ikke kjøp noen med parfyme i. Og bruk minst mulig hydrokortison.

Men dere burde teste for allergier om dere ikke allerede har gjort det! Jeg er allergisk mot en hel del, jeg har også astma (men den var mye værre når jeg var liten). Atopisk eksem, astma og allergi kommer ofte sammen. Vet ikke om det er typisk atopiker, men jeg er allergisk mot støv, pollen, e-stoffer, nøtter, mugg, og litt diverse andre ting. Greit å tenke på.

Men ikke tenk på at det kommer til å bli vanskelig for barnet deres å vokse opp med allergier, astma osv. Jeg har gjort det, og helt ærlig, jeg har alltid hatt det sånn og vet ikke om noe annet - ergo så er det ikke ett problem for meg. Og det blir ofte bedre når man blir eldre!

Lykke til!

Skrevet

Har ikke erfaring med atopisk eksem, men er mye tørr på hendene. Så det svir nok ikke fordi hun ikke tåler kremen, men fordi huden er så tørr at den har sprukket i bittesmå sår. Da blir det nærmest bestandig rødt og irritert av alt man smører på.

Det går også an å prøve strutseolje. Det har hjulpet min samboer med kronisk eksem, og har hørt folk har dratt nytte av det i forbindelse med psoriasis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...