Gå til innhold

Nintendo DS til 5-åring ok?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Yngstejenta vår fikk DS og Sofie-spill til jul litt før hun fylte fire år. Hun hadde da prøvd storesøtra sin en del og beherska det bra. Hun spiller mest Sofie, Hello Kitty og Littlest Pet Shop.

Eldste fikk DS og super mario til 7-årsdagen.

Vi har ingen faste regler på bruken, da de regulerer dette ganske bra selv. I begynnelsen måtte vi selvsagt sette mer grenser, men nå blir de ikke brukt mer enn vi ønsker uansett. Det går litt i perioder. Veldig kjekk å ha med på lange bilturer og flyturer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skjedde med den tinden man lekte med dukker? Ikke hadde jeg mobil,egen tv,nitendo ditt og datt og ikke wii. Enda klarte jeg utmerket å finne på andre ting å leke med. Itilegg slapp jeg å tømme mammas lommebok forde der var så "inn" ¨gi ungene sine unøvendig dyre gaver. Flere og flere unge i dag blir bare mere og mere materalistiske forde de får alt mulig i en ung alder.

• Liker 2
Skrevet

Jenta vår fikk DS på sin 5-årsdag. Vurderer å kjøpe en DS til gutten vår som er 3, 5 år i julegave. De er begge kjempeflinke til å spille. Vi begrenser spillingen selvsagt. GENIALT når man er ute å flyr!

Skrevet

Jeg jobber på en leketøysbutikk, og selger DS til barn i denne aldersgruppen rett som det er. Men jeg tror det er viktig som mange sier her, å ha grenser når det kommer til bruken på de. Jeg har egentlig ikke noe med å legge meg borti andre folks oppdragelse, men enkelte barn får jo bruke den over alt, og til enhver tid. Og det er først og fremst ikke bra for barna med tanke på læringen de går glipp av ellers i hverdagen. Men også veldig irriterende i slike situasjoner som blir beskrevet ovenfor.

Noen skriver at man bør kjøpe DSi XL til barn i denne aldersgruppen, men et barn på 5 år har virkelig ikke bruk for kamera og internett tilgang på DS'n sin! Skjermen er større, men det er ikke nødvendig med så stor skjerm. Vi pleier å anbefale DS Lite til så små barn, fordi den er enklere å bruke, og det ikke er noe poeng i å bruke 1000,- kr ekstra for noe de ikke har bruk for, men kun for at de skal få det "beste".

Når det kommer til spill så vil jeg først og fremst anbefale deg Josefine- og Sofie-spillene. De er morsomme, og ikke minst veldig lærerike! Dora og Hello Kitty går det også en del av til denne aldersgruppen. Mario er jo også supre spill, men de kan bli litt vanskelige (noe som kommer veldig an på ungen!), og om de blir det synes nok ikke barnet det er morsomt! Flåklypa er jo også et spill som får veldig mye skryt, men jeg har ikke satt meg såpass inn i dette spillet ennå at jeg føler jeg kan anbefale det.

Tilslutt er det viktig å huske at alle DS-maskinene et veldig følsomme overfor vann, så hold de unna badet og ikke la barnet ta den med seg utendørs! Nintendo er klar over dette problemet og har derfor satt inn en "lappe" under batteriet som blir rosa om den blir fuktig, og det går ikke under garantien om maskinen får fuktskade.

100000000000 takk for virkelig gode svar!!!!!!

Skrevet

Hva skjedde med den tinden man lekte med dukker? Ikke hadde jeg mobil,egen tv,nitendo ditt og datt og ikke wii. Enda klarte jeg utmerket å finne på andre ting å leke med. Itilegg slapp jeg å tømme mammas lommebok forde der var så "inn" ¨gi ungene sine unøvendig dyre gaver. Flere og flere unge i dag blir bare mere og mere materalistiske forde de får alt mulig i en ung alder.

Du har så absolutt et godt poeng!! MEN så er det det med å la barna få "følge trenden" og ikke bli satt utenfor i f.eks bhg fordi han ikke vet hva DS er osv. Det er utrolig så fort man kan bli mobbet for teite ting, men som går inn på en liten gutt :(

Heldigvis er dette en ting vi skal ønske i jule/bursdagsgave, så det går ikke ut over vårt budsjett, for ja, er enig i at barn får altfor mange dyre ting hele tiden! Jeg er svært striks på å bare bruke penger hele tiden på mine barn, så de får så og si "aldri noe".

Skrevet

Bruker de Nintendo DS i barnehagen?

Nintendo DS er fint til den aldersgruppen, men man må selvsagt ha grenser på det. Vi bruker DS mest når vi er på biltur, så blir ikke turen så kjedelig :)

Skrevet

Snuppa fikk DS for nøyaktig et år siden, til 4-årsdagen sin.

I starten var det mye spilling, og da vi begynte å lure på om vi måtte regulere det, så gikk det seg til av seg selv. Nå spiller hun kanskje ikke DS i det hele tatt på to uker, for så å sitte i en time eller to en søndag. Det synes jeg er helt ok...

Hun begynte med et Littlest Petshop spill, men elsker også Mario-spill!

Skrevet

Hei,

er veldig forskjell på barn. Har en nevø på 6 år det det er veldig viktig med klare regler på DS spilling. Han kunne glatt prioritert DS foran all annen lek. Nesten skummelt synes jeg. Min datter fikk DS på 4 års dagen, hatt den i 2 år nå. Siden hun ønsket den så sterkt og ser hvor mye fetteren hennes spiller, var jeg tidlig ute med grenser for spilling. Men det var ikke nødvendig for henne, her kan det faktisk gå uker mellom hver gang hun spiller. Hun er mye mer glad i frilek ute og inne:) Men har vært kjekk å ta med på flyturer og bilturer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...