Gå til innhold

Nintendo DS til 5-åring ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen i bhg har begynt å bruke Nintendo DS, noe min sønn har lagt merke til, og han ytret ønske om dette til 5-årsdagen sin...

Synes kanskje det er litt tidlig, men aaaaner egnetlig ikke hva som "er vanlig" når man er 5 år i dagens samfunn.... :roll:

"Bør" han få det, for å henge med i tiden tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpte Nintendo DS til min yngstes 5 års dag og hun behersker der mer enn eldste faktisk. Har et Mario Spill som hun digger, men viktig å ha regler da. Veldig greit når vi var på ferie og hadde lang flyreise da :)

Skrevet

Helt ok det vel :)

Er jo som med alt annet: må passe på hvor mye han får spille. Jeg tenke at en 5 åring ikke bør få spille spesielt mye, men kanskje noen timer i helgene eller noe.

Så lenge det er foreldrene som har kontrollen, så ser jeg ikke problemet :regler:

Skrevet

løp og kjøp! skulle gjerne hatt en Nintendo DS da jeg var 5.

bare sørg for at han tar godt vare på den.

Skrevet

Ja, synes det er helt ok :) Jobber selv i en butikk hvor vi selger Nintendo DS, og vi selger mye til denne aldersgruppen. Finnes spill som passer fint for barn i denne aldersgruppen også. Spør gjerne i butikken om hvilke spill du bør kjøpe. Du kan f. eks. kjøpe et spill som barnet ditt kan lære ting av også, på nesten samme måte som ved enkelte dataspill.

Skrevet

Vi selger mye nintendo ds til den aldersgruppen. Det finnes mange lærerike spill til de også faktisk! Blant annet josefinespillene...

Men husk å spørre han om hvilken farge han vil ha ;)

Skrevet

Jenta mi på tre ønsker seg ROSA DS med HELLO KITTY spill på til jul... Argh...

Skrevet

Jenta mi på tre ønsker seg ROSA DS med HELLO KITTY spill på til jul... Argh...

Skrevet

Men blir de ikke veldig asosiale av å sitte med DS? Og kanskje dumt å nøre oppunder et stadig voksende underholdningsbehov... Hvorfor kan man ikke leke andre leker og snakke sammen f.eks. på lange flyturer og slikt?

Bare lurer altså... litt redd for det nye hypersamfunnet vi er på vei inn i :flau:

Skrevet

Eldste nevøen min har hatt en lenge, og lllebroren lånte den flittig. Han fikk en egen i julegave i fjor, og da var han ikke fyllt 4 enda.

Skrevet

Blir ikke nødvendigvis det, når det kom gikk jeg på barneskolen, og vi fant ut at det var en funksjon så man kunne chatte sammen. I Timen, så kunne man ha det gøy istede for å følge med :)

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Hvilke spill er å anbefale til en gutt på 5 år? :roll:

Han er ikke så tøff av seg, så det må ikke være noe som kan virke skummelt/skremmende. Dessuten er han en som fort gir opp, så må også være enkelt :-)

Skrevet

Vi kjøpte Nitendo til jenta da hun var 5 (dvs hun kjøpte det for egne sparepenger). Den ble kjøpt gjennom Elkjøp (på nett) og vi kjøpte da med en forsikring som dekket en ny dersom nitendoen ble ødelagt. For vår del lønte det seg. Til nå har 2 blitt ødelagt. Noen unger er lite flinke til å forstå hva en elektronisk dings tåler.

Skrevet

Men blir de ikke veldig asosiale av å sitte med DS? Og kanskje dumt å nøre oppunder et stadig voksende underholdningsbehov... Hvorfor kan man ikke leke andre leker og snakke sammen f.eks. på lange flyturer og slikt?

Bare lurer altså... litt redd for det nye hypersamfunnet vi er på vei inn i :flau:

Jeg skjønner godt tankegangen din for vi satt med samme følelse her, men vi har regler for Nintendo DS. Det var størst i begynnelsen. Nå spiller de litt av og til, men foretrekker å være ute med sine venner heller. Tror at regler for spill er utrolig viktig å ha...

Skrevet

Jeg skjønner godt tankegangen din for vi satt med samme følelse her, men vi har regler for Nintendo DS. Det var størst i begynnelsen. Nå spiller de litt av og til, men foretrekker å være ute med sine venner heller. Tror at regler for spill er utrolig viktig å ha...

Godt og høre. Jeg er nok en sånn som prøver å bremse og holde igjen litt, men jeg ser jo det at barna mine må få vokse opp med samme kulturarv som sine jevngamle, ellers havner de jo helt på utsiden. Så det er ikke så lett det der...

Skrevet

Jo, de blir asosiale av det. Men det kan være veldig kjekt å ha om man feks skal ut og reise eller trenger å koble av litt.

5-åringen vår fikk kjøpe Nitendo fordi hun har to eldre søsken som hadde nitendo. Førstemann fikk ikke nitendo før han var omlag 8 (etter hva jeg husker). Det har vel lett for at man er mer slepphendt med sistemann.

Skrevet

en 5-åring klarer nok å beherske en DS, men den erfaringen jeg har med barn som har DS eller lignende er at de ikke gjør annet enn å spille på den.

Har en nevø på 4 som sitter med den konstant. Og blir rett og slett rasende om han ikke får sitte med den lengre. Til og med niesa mi på 15 år sitter pal med den, eller pc, eller PS3.

Vet også om to andre barn i slekta i samme alder som har DS og sist vi møttes sa de ikke en gang hadet til oldemor da hun dro, fordi de var for opptatt av å spille.

Vet dette har mye med oppdragelse å gjøre, men det er sikkert en enkel utvei å ty til DS'en eller lignende, for at barna skal være stille en stund. Nå har ikke jeg barn selv, så vet jo ikke hvordan dette er, men tror ikke (iallefall etter den erfaringen jeg har nå)jeg ville kjøpt dette til mine barn

Skrevet (endret)

Kommer helt an på ungens interesser og evne til sitte ei stund i ro det. Vi har kjøpt DSi XL til våre to i år, de er 4 (og et halvt) og 6. XL anbefales til de minste barna.

De er veldig aktive barn og har ofte ei slitsom uke (kunstløp og friidrett), så jeg unner dem det. Det er heller ikke verre enn at man har regler om hvor mye ungene får bruke den. Definitivt et bedre avslappings-alternativ enn tv uansett.

Endret av la Flaca
Skrevet (endret)

Jeg jobber på en leketøysbutikk, og selger DS til barn i denne aldersgruppen rett som det er. Men jeg tror det er viktig som mange sier her, å ha grenser når det kommer til bruken på de. Jeg har egentlig ikke noe med å legge meg borti andre folks oppdragelse, men enkelte barn får jo bruke den over alt, og til enhver tid. Og det er først og fremst ikke bra for barna med tanke på læringen de går glipp av ellers i hverdagen. Men også veldig irriterende i slike situasjoner som blir beskrevet ovenfor.

Noen skriver at man bør kjøpe DSi XL til barn i denne aldersgruppen, men et barn på 5 år har virkelig ikke bruk for kamera og internett tilgang på DS'n sin! Skjermen er større, men det er ikke nødvendig med så stor skjerm. Vi pleier å anbefale DS Lite til så små barn, fordi den er enklere å bruke, og det ikke er noe poeng i å bruke 1000,- kr ekstra for noe de ikke har bruk for, men kun for at de skal få det "beste".

Når det kommer til spill så vil jeg først og fremst anbefale deg Josefine- og Sofie-spillene. De er morsomme, og ikke minst veldig lærerike! Dora og Hello Kitty går det også en del av til denne aldersgruppen. Mario er jo også supre spill, men de kan bli litt vanskelige (noe som kommer veldig an på ungen!), og om de blir det synes nok ikke barnet det er morsomt! Flåklypa er jo også et spill som får veldig mye skryt, men jeg har ikke satt meg såpass inn i dette spillet ennå at jeg føler jeg kan anbefale det.

Tilslutt er det viktig å huske at alle DS-maskinene et veldig følsomme overfor vann, så hold de unna badet og ikke la barnet ta den med seg utendørs! Nintendo er klar over dette problemet og har derfor satt inn en "lappe" under batteriet som blir rosa om den blir fuktig, og det går ikke under garantien om maskinen får fuktskade.

Endret av Mononoke*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...