Gå til innhold

Tispe


Charlie28

Anbefalte innlegg

Har en tispe på snart 4 mnd.

Hun har i lengre tider sovet i buret sitt gjennom hele natten (fra 2300-0700) og evnt pipt viss hun måtte ut i løpet av natten. Noe hun skjelden har måttet.

Nå plutselig de siste dagene har hun pepet opp mot 3-4 (i natt 5 ganger) om at hun vil ut. Jeg, redd for at hun må på do, tar henne med ut for vil ikke hun skal tisse i buret sitt..

Ute, ja der "later" hun som om hun tisser eller tisser veldig lite (hun holder seg lett et par timer til med den skvetten..).

Så lurer.. Hvorfor har hun begynt med dette nå? Er utrolig irriterende...Hva skal jeg gjøre? Noen så vet?

Pluss at hun har av og til en tendens til å lukte fisk synes jeg. Ikke alltid, men av og til.. Hva kan dette være? Jeg har ikke tidligere erfaring med tisper. bare hatt hann-hunder før.. :S

Noen så vet hva denne odøren er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lurer.. Hvorfor har hun begynt med dette nå? Er utrolig irriterende...Hva skal jeg gjøre?

Hva med å la døra til buret stå oppe slik at hun kan gå ut og inn av buret ettersom hva hun ønsker? Litt kjedelig å måtte bjeffe på matmor bare fordi man har ett behov for å bevege seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at hunden din har fått urinveis infeksjon.. ta en tur til dyrlegen, eventuelt kjøp tranebærkapsler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la døra til buret stå oppe slik at hun kan gå ut og inn av buret ettersom hva hun ønsker? Litt kjedelig å måtte bjeffe på matmor bare fordi man har ett behov for å bevege seg litt.

Det samme tenkte jeg, men hun er ikke helt husrein enda, så det ender opp med at hun tisser inne da.

SYnes bare det var så rart at plutselig så skulle hun tulle seg sånn...

Urinveisinfeksjon? Hadde jeg aldri tenkt på... men ville hun ikke måtte ha tisset veldig mye om dagen også? Fordi det har ikke endret seg noe.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fiskelukten har jeg ingen forklaring på, men det at hun piper på natten kan være at hun har funnet ut at det er måten å gjøre det på når hun ikke gidder sove i buret sitt. Hvis jeg var dere ville jeg ikke tatt henne ut på natten, for å lære at på natten går man ikke på do. Det gjorde vi med valpen vår og hun tissa ikke en eneste gang i buret etter at vi slutta å ta henne ut på natta :) Nå lærer hun at tissingen og dogåingen skal skje før man legger seg og med en gang man står opp på morningen.

Men er dette bare på natten at det skjer? For det kan jo være noe annet enn nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg var dere ville jeg ikke tatt henne ut på natten, for å lære at på natten går man ikke på do. Det gjorde vi med valpen vår og hun tissa ikke en eneste gang i buret etter at vi slutta å ta henne ut på natta :) Nå lærer hun at tissingen og dogåingen skal skje før man legger seg og med en gang man står opp på morningen.

Vi tok henne ikke ut i natt, og hun tok det helt fint. Ble ikke mer en litt "syting". De gangene hun har vært tissetrengt lager hun mer lyd. Så tror nok det går mest på oppmerksomhet ja. For er IKKE slik på dagen.. og da får hun betydelig mer oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være at hun plutselig har skjønt det er en grei måte å få oppmerksomhet på, men jeg ville uansett fått henne sjekket for urinveisinfeksjon - særlig med tanke på den vonde lukten. Da trenger du ikke ta med hunden til veterinæren i første omgang, bare ta med en fersk skvett urin på et rent glass. Og da bør du jo nevne lukten i samme farta, spørsmål og svar er gjerne gratis :) Tispevalper har nakne mager som befinner seg nært den kalde bakken, så de har ganske lett for å få UVI.

Ellers går jeg ut fra hun ligger nært sengen, siden du hører når hun piper? For hvis ikke kan det jo hende hun føler seg alene, det er tidlig å måtte takle natten på egen hånd når man er fire måneder gammel.

Ellers gratulerer med en bortimot husren valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund i bur? Seriøst? Marsvintispe? Hamster? Que...?

Ehm, det er veldig vanlig at valper ligger i bur om natten. Ikke bare er det trygt slik at valpen får ro og hvile uten å trippe rundt i huset alene, men det er også en trygghetsfølelse for hunden. De aller fleste hunder føler seg kjempe trygg i sitt eget bur når de er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor så mange bruker bur til hundene sine. En hund har behov for å kunne bevege på seg, og ikke ligge innelåst i et bur om natten eller når eierne er på jobb.

Hunder er vandrere, og det er naturlig for dem å bevege på seg. Det å si at hunden føler seg trygg inne i buret når den er alene, vil jeg si er å lure seg selv.

Hvis hunden er utrygg i huset alene, så dreier det seg om separasjonangst. Dette kan trenes bort med litt tålmodighet. Å velge å hive hunden i et bur i stedet er bare slemt.

I Sverige er det forbudt å ha hunden i bur, nettopp pga av misbruk. Et bur skal brukes til transport og kun det. Hunden skal ikke være innestengt der i flere timer.

Dyrebeskyttelsen mener også at burbruk på hunder er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder. En 11 år gammel blandingshund og ei tre år gammel akitatispe. Den unge hunden liker å leke med den gamle. Den gamle liker også å leke, men ikke så lenge om gangen. Det tar ikke den unge hunden særlig hensyn til. Da går den gamle hunden stille inn i det store buret vi har stående med åpen dør. Det er hans tilfluktssted når han vil være i fred. Noen ganger er bur gode å ha. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller at det kan være tilstoppede analkjertler. Det lukter fiskeaktig, og er plagsomt for hunden. En av våre hadde dette, og hun vasket seg, pep mye og ville ut hele tiden. Har aldri vært hørt om at urinveisinfeksjon kan gi fiskelukt. Ville tatt den med til dyrlegen.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...