Gå til innhold

Kjøre opp isete bakke


Kara W

Anbefalte innlegg

På vei til barnehagen må jeg opp en bratt, svingete, isete bakke. Den begynner med en 180-graders sving, får med seg to svinger til, og like før toppen må jeg ta en 90-graders sving inn på parkeringsplassen. Hver morgen har jeg spunnet og sklidd oppover, men idag satte jeg meg helt fast i siste svingen. Kom meg hverken opp eller ned. Kom jo løs til slutt, men det var stressende, ekkelt og flaut mens jeg satt der.

Så: hvordan skal man egentlig kjøre opp en slik bakke? Fort eller sakte? Høyt eller lavt gir? Trenger hjelp!

En ting jeg ihvertfall skal gjøre er å finne ut hvem som er ansvarlig for å strø der! Veien nedenfor er strødd, og parkeringsplassene er strødd, men altså ikke selve bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sakte, lavt gir og sørg for å ikke stoppe.

Stemmer for dette.

30-40kmt, 2. gir og ikke mer gass enn du faktisk trenger for å holde hastigheten. Dersom du har forhjulstrekk kan du i værste fall snu og rygge opp bakken. Det gjør underverker skal jeg love deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ihvertfall skal gjøre er å finne ut hvem som er ansvarlig for å strø der! Veien nedenfor er strødd, og parkeringsplassene er strødd, men altså ikke selve bakken.

Er det en privat vei, så er det eierne som har ansvar for å strø/salte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ikke er meningen at foreldrene skal kjøre opp dit? Som du selv sier:

"(...) parkeringsplassene er strødd, men altså ikke selve bakken"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer for dette.

30-40kmt, 2. gir og ikke mer gass enn du faktisk trenger for å holde hastigheten. Dersom du har forhjulstrekk kan du i værste fall snu og rygge opp bakken. Det gjør underverker skal jeg love deg.

Det å rygge gjør underverker dersom man har forhjulstrekk. Med bakhjulstrekk er det bedre å få seg noe ballast i bagasjerommet.

Ellers er det som de fleste andre sier, høyt turtall, jevn fart og prøv å svinge minst mulig. Ikke reduser farten, da risikerer du bare å bli stående fast.

Jeg ser du skriver om noen 180 graders svinger. Det som kan være til hjelp er å faktisk bare holde førstegir, da slipper du å kutte effekten ved nedgiring, og man kan klare å holde jevn fart gjennom svingene. Selv om det går seint, så er det kanskje bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen i første gir og kjenn hvor høyt turtallet er, kanskje du ikke skal øke farta til over 20km i timen. Ikke gi gass hvis du føler du mister kontrollen, bare holdt et jevnt tempo.

Ser at du ikke kan ta farta nede i bakken pga en sving, men ta litt fart likevel før du begynner på bakken dvs bare la bilen jobbe. Har ikke lappen selv, men kan kjøre og har en bakke som er slem på vinteren. De som ikke har 4W må holde hodet kaldt da pleier det gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ikke er meningen at foreldrene skal kjøre opp dit? Som du selv sier:

"(...) parkeringsplassene er strødd, men altså ikke selve bakken"

Øh... Er det nødvendig å rope slik, da? Hun har jo skrevet at hun må kjøre opp denne bakken for å komme til parkeringsplassen. Holder med den første AB'en. Sakte og lavt gir er nok tingen.

Prøv i tillegg å kjøre helt jevnt, og verken gasse opp eller bremse ned. Begge deler vil gi deg dårligere veggrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ihvertfall satset på piggdekk.

I tillegg må man holde en jevn og rolig fart - helst uten å måtte stoppe mitt i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

Ikke tråkk mer på gassen enn du må, da kan det hende hjulene begynner å spinne, og du har tapt. Bare ta det pent og rolig, men sørg for å hele tiden ha bilen i gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetting på hjula?

Holder en knapp på dette. Hurtigkjettinger er en god løsning. (Har alltid med meg vanlige kjettinger i min 4x4. To bak og en til styring foran.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du også kan gjøre, som jeg lærte i nord-norge er å kun bruke clutsjen. Du slipper den forsiktig opp, helt til bilen begynner å rulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det du også kan gjøre, som jeg lærte i nord-norge er å kun bruke clutsjen. Du slipper den forsiktig opp, helt til bilen begynner å rulle.

OPP bakken???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør i sikk sakk oppover. (Så lenge det ikke er mye trafikk ned bakken da...)

Da mister man bare fart og risikerer å få sleng. Man bør prøve å kjøre så rett som mulig når det er glatt.

Og å bare kjøre på clutch forutsetter at man har sterkt nok bånndrag på motoren i forhold til hellingen på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner problemet ditt. Her er barnehagen plassert på toppen av den bratteste bakken i hele bygda :kjefte:

Selv kjører jeg piggfritt, og har oppdaget at jeg får mye bedre grep oppover hvis jeg legger meg litt utenfor hjulsporene hvor det ofte bare er polert is etter alle som har spolet opp før meg.

Jevn fart, som nevnt av andre, ingen brå bevegelser på rattet, pust med magen og hold deg rolig ;)

Sist, men ikke minst: Sørg for at bilen er skikkelig skodd!

Det at det skal være bedre å rygge med en forhjulsdreven bil kan jeg ikke skjønne... Min bil krabber seg oppover, men har lett for å spole hvis jeg rygger på glatta. Men biler er vel forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det skal være bedre å rygge med en forhjulsdreven bil kan jeg ikke skjønne... Min bil krabber seg oppover, men har lett for å spole hvis jeg rygger på glatta. Men biler er vel forskjellige.

Jo mere vekt man har på drivaksel jo bedre, og når man rygger en bil med forhjulsstrekk får man mere vekt på forakselen, som da er nederst i bakken. Vanligvis vil jo ikke dette være nødvendig, men det kan være greit når man får problemer.

På biler med bakhjulsstrekk har man motoren i motsatt ende av drivakselen, så da må man legge vekt på bakaksel dersom man sliter med å komme opp bakken. En sandsekk i bagasjerommet rett over hvert bakhjul kan gjøre mye. (sanda kan også være nyttig å ha med dersom man blir stående fast og spole ett sted)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...