AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #1 Skrevet 17. november 2010 I julegave vurderer jeg å kjøpe ny mobil til 14 åringen her i huset. I dag har han en helt basic mobil som stort sett bare kan ringes med. Den bruker han svært sjelden, og har den aldri med på skola. Jeg spurte hvorfor han aldri har den med på skola. Fikk da et ærlig svar om at det var bedre å være uten mobil enn å bli erta for at man har en simpel mobil. Da kunne man si at man hadde glemt den eller hadde mistet den (han har faktisk mistet to andre som han "arvet" fra faren. Disse syntes han var helt ok.). Jeg spurte hva slags mobiler klassekompisene hadde da. Fikk til svar at halvparten hadde iphone. Sjekka litt på nett og fikk fram at prisen på en iphone m/ abbonement ligger på 12-14000,- i året. Hvordan i alle dager har ungene/foreldre råd til dette? Hva kjøper man til tenåringen dersom man ikke har råd til noe slikt?
Aubree Skrevet 17. november 2010 #2 Skrevet 17. november 2010 Kanskje de kjøper fra ebay uten abb? Da blir det ikke så dyrt Jeg gjor det da den første iphonen kom ut.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #3 Skrevet 17. november 2010 Kanskje de kjøper fra ebay uten abb? Da blir det ikke så dyrt Jeg gjor det da den første iphonen kom ut. Takk for svar Sånn ca hva ligger prisen på da, m/ frakt? Hvor mye bruker man i månden på en slik telefon? I tillegg har du vel forsikring i tilfelle den blir stjålet eller ødelagt. Hva koster det?
Gjest BabyBlue Skrevet 17. november 2010 #4 Skrevet 17. november 2010 Blir mobbet for å ikke ha en kul mobil? Ærlig talt, altså... Jaja. De fancy med tastatur eller touchskjerm er vel det det går mest i. Det er ikke alle som er like dyre, og du trenger ikke kjøpe en iphone for at ungen får en kul mobil. Apple legger mye av prisen sin i selve merket, derfor den svimlende prisen. Halvparten av kidsa vet vel ikke hvordan de bruker den til det fulle engang. Sjekk ut amobil.no, så kan du se om du finner noen andre mobiler som kan være aktuelle : )
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #5 Skrevet 17. november 2010 Blir mobbet for å ikke ha en kul mobil? Ærlig talt, altså... Jaja. De fancy med tastatur eller touchskjerm er vel det det går mest i. Det er ikke alle som er like dyre, og du trenger ikke kjøpe en iphone for at ungen får en kul mobil. Apple legger mye av prisen sin i selve merket, derfor den svimlende prisen. Halvparten av kidsa vet vel ikke hvordan de bruker den til det fulle engang. Sjekk ut amobil.no, så kan du se om du finner noen andre mobiler som kan være aktuelle : ) Ja, det er helt sjukt. Han er i følge han selv milevis fra de kule i klassen (og det stemmer nok) så jeg hadde lyst til å gi han noe som ikke satte han enda flere lysår bak. Har dere andre forslag (gjerne med henvisninger) til hva som er en kul mobil?
Xtra_lilje Skrevet 17. november 2010 #6 Skrevet 17. november 2010 http://www.klikk.no/teknologi/mobil/article587215.ece her er noen tester av alternative touch-mobiler, kanskje du finner noe der
Gjest Blush Skrevet 17. november 2010 #7 Skrevet 17. november 2010 iPhone kan da kjøpes billigere enn det med abonnement, hvis ikke han MÅ ha den nyeste. Min 3GS kostet 590 kr, og 389 i mnd med litt sms og datatrafikk inkludert. Det er også mange som selges brukt på finn, samboeren min kjøpte en der som ikke var operatørlåst, med kvittering og garanti, som så helt fin ut, til godt under 3000.
Gjest Blush Skrevet 17. november 2010 #8 Skrevet 17. november 2010 iPhone kan da kjøpes billigere enn det med abonnement, hvis ikke han MÅ ha den nyeste. Min 3GS kostet 590 kr, og 389 i mnd med litt sms og datatrafikk inkludert. Det er også mange som selges brukt på finn, samboeren min kjøpte en der som ikke var operatørlåst, med kvittering og garanti, som så helt fin ut, til godt under 3000. Så nå at det skulle være julegave, kanskje litt kjipt med en brukt telefon da... Selv om noen av dem selges med eske, du kan jo evnt sjekke det ut. Eller hva med HTC?
Periwinkle Skrevet 17. november 2010 #9 Skrevet 17. november 2010 Månedsforbruket på en iphone varierer ut i fra hvilket abonnement du har. Jeg har Netcom Flexi talk, fri internettsrufing + binding på tlf og ligger på mellom 500-700kr i måneden. Nå er det ikke sikkert din sønn trenger fri nettbruk, da vil prisen gå ned med 250kr der (Sett ut i fra netcom sine priser) og om du kjøper fra e-bay så mister du også den bindingen jeg har med 200kr Så du kan jo være heldig å bare måtte betale 200kr eller noe for telefonen til sønnen din i måneden, men si han bruker internett allikevel da, da kan det bli dyrt! I utgangspunktet ser jeg ikke helt hvorfor ungdomsskoleelever (Eller yngre) trenger iphone. Finnes mange kule telefoner der ute, som ikke er så dyr i både innkjøp og bruk som iphone er, og litt av greia med iphone er jo muligheten til å surfe på nett, sjekke twitter, e-post, fb, hva det skulle være. Det er like mye et arbeidsverktøy (for min del iallefall) som det er en telefon. Og når jeg betaler 500-700kr i mnd for min telefon da er nok jeg en av de som bruker telefonen lite. I forhold til abonnement så kan du foresten sjekke ut one call, de skal ha noen billige løsninger, så vidt jeg vet. https://www.onecall.no/minesider/bestill_mobiltelefon1.php om du sjekker ut denne linken, så er det en forholdsvis billig telefon med touch-skjerm og alle de finessene en ungdomsskoleelev trenger, og vel så det Telefonen er jo å få kjøpt med forskjellig abonnement, så det er ikke bare one call som tilbyr den Om dere har fri familie eller noe i den duren, så lønner det seg ofte å kjøpe telefon som kan knyttes til denne, om din sønn ringer/sender mye meldinger til deg/dere.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #10 Skrevet 17. november 2010 Tusen takk for svar, dere. Jeg må prøve å sette meg litt nærmer inn i dette og ta en diskusjon om hva som er ok.
Anglofil Skrevet 17. november 2010 #11 Skrevet 17. november 2010 (endret) Kanskje de kjøper fra ebay uten abb? Da blir det ikke så dyrt Jeg gjor det da den første iphonen kom ut. Det tror jeg nok er lite sannsynlig, da de fleste mobiler som kan kjøpes billig over ebay er operatørlåst. Å få låst opp en slik mobil er ikke bare-bare om den ikke er fra Norge. Det er klart, det går sikkert an å få den billig, men som regel blir de fleste lurt ved å gjøre dette. Vel, jeg hadde kanskje kjøpt en iPhone til 14-åringen min om jeg visste at ungen kunne ta vare på den, men etter å ha jobbet i et mobilselskap ganske lenge så er erfaringen min at det ikke er så lurt. Svært mange blir frastjålet mobilen, og mange i den alderen klarer ikke å ta vare på den, de mister den i bakken eller what-not og ringer inn til operatøren og vil ha pengene tilbake. Tenk nøye igjennom, for det kan koste dyrt om gutten din mister den eller får den frastjålet. I såfall bør man gå for en iphone-forsikring eller andre forsikringer, men igjen: det blir nok ikke billig. Da ville jeg kanskje heller gått for en av de andre mobilene Sony Ericsson X10 Mini Pro og HTC Desire eller lignende, som jo er gode og populære mobiler - og billigere i pris. Uansett, jeg tenker det er litt sånn livet er, at man ikke kan ha det nyeste og beste hele tiden. Da jeg var hans alder måtte jeg kjøpe slike dyre produkter selv, så hva med at han faktisk sparer til en slik mobil? Ville jeg ha en bukse til 800 kr stykket eller Buffalo-sko til 1800 kr så måtte jeg faktisk spare. Så hendte det jeg fikk en liten sum av mine foreldre i julegave, men jeg ville nok ikke uten videre kjøpt noe så dyrt, som kan lett gå i stykker og mistes, sånn helt uten videre. Mvh Yvonne Endret 17. november 2010 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #12 Skrevet 17. november 2010 Det tror jeg nok er lite sannsynlig, da de fleste mobiler som kan kjøpes billig over ebay er operatørlåst. Å få låst opp en slik mobil er ikke bare-bare om den ikke er fra Norge. Det er klart, det går sikkert an å få den billig, men som regel blir de fleste lurt ved å gjøre dette. Vel, jeg hadde kanskje kjøpt en iPhone til 14-åringen min om jeg visste at ungen kunne ta vare på den, men etter å ha jobbet i et mobilselskap ganske lenge så er erfaringen min at det ikke er så lurt. Svært mange blir frastjålet mobilen, og mange i den alderen klarer ikke å ta vare på den, de mister den i bakken eller what-not og ringer inn til operatøren og vil ha pengene tilbake. Tenk nøye igjennom, for det kan koste dyrt om gutten din mister den eller får den frastjålet. I såfall bør man gå for en iphone-forsikring eller andre forsikringer, men igjen: det blir nok ikke billig. Da ville jeg kanskje heller gått for en av de andre mobilene Sony Ericsson X10 Mini Pro og HTC Desire eller lignende, som jo er gode og populære mobiler - og billigere i pris. Uansett, jeg tenker det er litt sånn livet er, at man ikke kan ha det nyeste og beste hele tiden. Da jeg var hans alder måtte jeg kjøpe slike dyre produkter selv, så hva med at han faktisk sparer til en slik mobil? Ville jeg ha en bukse til 800 kr stykket eller Buffalo-sko til 1800 kr så måtte jeg faktisk spare. Så hendte det jeg fikk en liten sum av mine foreldre i julegave, men jeg ville nok ikke uten videre kjøpt noe så dyrt, som kan lett gå i stykker og mistes, sånn helt uten videre. Mvh Yvonne Ja, det er akkurat det. Han er en vimsekopp, og som jeg skrev har han allerede vimset bort 2 eldre telefoner som han fikk etter pappaen. Han fortalte at kameraten hans hadde rotet bort/ødelagt 3 (!) iphoner, men de hadde forsikring (og nok av penger), så det var visst ikke problem med å få en ny. Ellers er jeg enig med deg i at unger bare må lære seg å ikke ha det beste og nyeste hele tiden. Han må spare til det meste av større ting selv (sykler, twintip, x-box osv) så denne julen tenkte jeg at nissen skulle gi han litt ekstra.
Vulpes Skrevet 17. november 2010 #13 Skrevet 17. november 2010 I følge søstra mi som nå går i 7. klasse, er det en type skyvemobil som mange har. Det er noen som har iPhone/iPhone-aktige telefoner, men de fleste har andre telefoner. Det er i hvert fall ikke flaut å komme med andre telefoner enn iPhone, i følge henne. Lillebroren min som går i 6. klasse har en iPhone 3G, den kjøpte de brukt uten telefonsperring på Finn til 1900 kr.
LaCrouX Skrevet 17. november 2010 #14 Skrevet 17. november 2010 Jeg spurte hva slags mobiler klassekompisene hadde da. Fikk til svar at halvparten hadde iphone. Sjekka litt på nett og fikk fram at prisen på en iphone m/ abbonement ligger på 12-14000,- i året. Iphone koster IKKE 12-14000 i året med /abb. Min kostet rundt 5000 /m abb når jeg fikk den i julegave ifjor (3gs), skal nå selge til fordel for iphone 4, så tenker jeg selger den for rundt 2-3 lapper. Iphone 4 koster 5000 for 32GB , eller 6000 for 64GB uten abb. 3gs koster ny 4000 (8gb). Dette uten abb. Jeg syns at iphone er nok en dyr gave, som ungdommen ville blitt veldig glad for å få (Jeg ble ivertfall). Jeg kan anbefalle HTC (pass på at det er android og IKKE WINDOWS!!!!)
Anglofil Skrevet 17. november 2010 #15 Skrevet 17. november 2010 (endret) Ja, det er akkurat det. Han er en vimsekopp, og som jeg skrev har han allerede vimset bort 2 eldre telefoner som han fikk etter pappaen. Han fortalte at kameraten hans hadde rotet bort/ødelagt 3 (!) iphoner, men de hadde forsikring (og nok av penger), så det var visst ikke problem med å få en ny. Ellers er jeg enig med deg i at unger bare må lære seg å ikke ha det beste og nyeste hele tiden. Han må spare til det meste av større ting selv (sykler, twintip, x-box osv) så denne julen tenkte jeg at nissen skulle gi han litt ekstra. Okay, ja, da kan jeg skjønne dog. Dog virker det ganske skjødesløst av denne kameraten å miste tre telefoner (og faren som tillater det). Men men, han om det. Iphone koster IKKE 12-14000 i året med /abb. Min kostet rundt 5000 /m abb når jeg fikk den i julegave ifjor (3gs), skal nå selge til fordel for iphone 4, så tenker jeg selger den for rundt 2-3 lapper. Iphone 4 koster 5000 for 32GB , eller 6000 for 64GB uten abb. 3gs koster ny 4000 (8gb). Dette uten abb. Jeg syns at iphone er nok en dyr gave, som ungdommen ville blitt veldig glad for å få (Jeg ble ivertfall). Jeg kan anbefalle HTC (pass på at det er android og IKKE WINDOWS!!!!) Det kommer selvsagt an på abonnementet, og med noen abonnement så koster faktisk en iphone opp mot 13-14 000 kr i året. Men da er det også mye mer inkludert enn i de billigere abonnementene. Nå jobber jeg for en operatør, så det vil bli feil for meg å vise til hvilke abonnement dette gjelder (da dette tross alt kan sees på som reklame), men gå inn i nettbutikkene og der vil det stå minste totaltpris for ett år. Viktig dog å presisere at i det fleste tilfeller gjelder kun denne summen det første året i binding. Mvh Yvonne Endret 17. november 2010 av Yvonne
LaCrouX Skrevet 17. november 2010 #16 Skrevet 17. november 2010 Det kommer selvsagt an på abonnementet, og med noen abonnement så koster faktisk en iphone opp mot 13-14 000 kr i året. Men da er det også mye mer inkludert enn i de billigere abonnementene. Nå jobber jeg for en operatør, så det vil bli feil for meg å vise til hvilke abonnement dette gjelder (da dette tross alt kan sees på som reklame), men gå inn i nettbutikkene og der vil det stå minste totaltpris for ett år. Viktig dog å presisere at i det fleste tilfeller gjelder kun denne summen det første året i binding. Det er sant, men med mitt abb (som er 129 + det jeg bruker) så tror jeg totalkostnaden er på rundt 8000 kr med mobil. Jeg har lagt til en pakke som gir meg 5000 sms for 200 kr tror jeg det er (noe jeg sparer MYE på). Så det blir billig om du leter litt
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #17 Skrevet 17. november 2010 gir du ungen iphone bidrar du til klasseskille ang elevene
LaCrouX Skrevet 17. november 2010 #18 Skrevet 17. november 2010 Skal man tenke på de andre elevene når man gir sitt eget barn noe, blir det for dumt.
Gjest akive Skrevet 19. november 2010 #19 Skrevet 19. november 2010 Iphone4 kan du kjøpe direkte hos apple store for kr 4.890,00. Gratis frakt og uten binding!
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2010 #20 Skrevet 20. november 2010 gir du ungen iphone bidrar du til klasseskille ang elevene Enig! Jeg synes det er usosialt å gi ungene masse show-off-ting, det rammer hardt de i klassen som kommer fra fattigere kår. Indirekte rammer det også de rike barna, for de lærer ikke verdien av ting, lærer ikke å yte før de kan nyte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå